سلامت نیوز :جلیل بابایی در کارگاه آموزشی تغذیه و سلامتی در قرآن با اشاره به انواع طب‌ها اظهار داشت: خیلی‌ها معتقدند که طب منشاء الهی ندارد و به شکل تجربی نسل به نسل به انسان رسیده است در صورتی که در قرآن و دیگر کتب آسمانی بارها داستان‌ها و روایاتی از پیامبران برای درمان بیماری‌ها آمده است برای نمونه گیاهان در معبد حضرت داوود از خواصشان تعریف می‌کردند و یا حضرت عیسی به درمان بیمار‌های مختلف می‌پرداخت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی افزود: در چهارده قرن پیش ائمه ما درباره گیاهان و یا میوه‌ها مطالبی را بیان کرده‌اند که امروزه در پی آزمایشات و تحقیقات دانشمندان، حقیقت آنها روشن شده است.

این پژوهشگر طب قرآنی با اشاره به اینکه در حوزه‌ علوم بشری، پزشکی سرآمد همه دانش‌هاست، گفت: امروزه بشر در زمینه پزشکی بسیار پیشرفت کرده اما متاسفانه طب مدرن از طبیعت، غذا‌های طبیعی و داروهای گیاهی فاصله گرفته و در بند مواد شیمیایی گرفتار شده که اثرات جانبی بسیاری بر روی بدن انسان داشته و باعث بیماری‌های فراوان دیگری می‌شود که در اکثر موارد جبران‌ناپذیر است.

وی درباره طب قدیم اظهار داشت: این علم در مورد بدن انسان، طبع‌ها و‌ مزاج‌ها فرد، شرایط اقلیمی، اثر داروهای گیاهی و... سخن گفته و ابتدا به علت بیماری‌ها پرداخته و سپس مداوای آن را با داروهای گیاهی و معجون‌ها و دم کردنی‌ها شروع‌ می‌کند که هزینه کمی هم دارد.

بابایی ادامه داد: درمان طب سنتی اقلیمی و جزئی است، برخلاف طب جدید که داروها و نسخه‌های آن عمومی و جهانی است.

وی گفت: بوعلی سینا طبیب بزرگ جهان در کتابهایش متذکر شده که درمان هر دردی از مردم یک دیار را باید در نواحی محل زندگی آنها جستجو کرد، اما امروزه نسخه‌های ما را در قاره و سرزمین دیگری می‌پیچند.

وی با تشریح طب اسلامی به سخن رسول اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: پیامبر گرامی اسلام می‌فرماید دانش بر دو گونه است دانش دین‌ها و دانش بدن‌ها و از این سخن می‌شود به ارزش طب در اسلام پی برد و ما بزرگ‌ترین طبیب را در خانه‌های خود داریم ولی از آن هیچ بهره‌ای نبرده‌ایم و حتی به خود زحمت نمی‌دهیم که معانی آیاتش را بخوانیم.

بابایی افزود: طب قرآنی درباره ساختار آفرینش، ساختار روحی، جسمی انسان و غذای انسان بسیار سخن گفته است و هستی انسان را در گروی غذایی که برایش مشخص شده می‌داند و به کرات در آیات قرآن به موضوع تغذیه بشر اشاره شده است.

وی با اشاره به ارتباط دستگاه گوارش با مغز گفت: وقتی کسی عصبانی است اشتهای خود را از دست داده یا شروع به پرخوری می‌کند.

بابایی تأکید کرد: بین مغز و دستگاه گوارش رابطه تنگاتنگی وجود دارد و دراین راستا چند عضو دیگر چون گوش، چشم، بینی و دست‌ها نیز دخیل هستند.

این محقق و پژوهشگر طب قرآنی عضو بعدی مرتبط با دستگاه گوارش را بینی دانست و افزود: خداوند بینی را بالای دهان قرار داده که انسان هر چیزی را که خورد بویش را نیز استنشاق کند که این در غذا خوردن تأکید دارد و اگر انسان با دقت به غذایش نگاه کند به عظمت آن روزی دهنده پی برده و این خود باعث می‌شود هرگز دچار افسردگی نگردد و ابداعات او نیز از بین نرود.

وی به مسئله زمان در طب قدیم اشاره کرد و اظهار داشت: در طب قدیم زمان خوردن غذا بسیار مهم بوده و همچنین در آیات قرآن به آن تأکید شده و وقتی زمان غذا خوردن بهم بخورد فرد به مرور زمان دچار کولیت شده و بعدها باعث یبوست و یا اسهال می‌گردد.

استاد طب قرآنی یادآور شد: امروزه در طب مدرن فقط یک زمان مهم مطرح شده آن هم اینکه ناشتا برای آزمایش دادن برویم و اصلاً در موقع آزمایش سوال نمی‌شود که آیا فرد عصبانی است یا آرام، تنش روحی دارد یا نه، که این عصبانیت روی فشار خون و بالا رفتن قند خون تأثیر مستقیم می‌گذارد و باعث خطا در آزمایش می‌شود.

بابایی گفت: اولین جفا به انسان آلوده کردن غذای او بوده و اولین درمان در ارتباط با دستگاه گوارش در رعایت کردن روش درست غذا خوردن است که به کرات توسط معصومین و پیامبر(ص) در احادیث و روایات به آن تأکید شده است.

وی بیان کرد: 40 نکته در مورد روش و آداب غذا خوردن از پیشوایان اسلام به ما رسیده که اگر ما 20 مورد را رعایت کنیم 70 درصد مشکلات گوارشی‌مان حل می‌شود و البته چند مورد آن کلیدی است.

این پژوهشگر قرآنی افزود: اولین و مهم‌ترین این نکته‌ها، گفتن نام خدا در ابتدای غذا خوردن و تطهیر کردن غذا است، شستن دست‌ها قبل و بعد از غذا، سوم استفاده از نمک در ابتدای غذا، نوشیدن آب نیم ساعت قبل از غذا خوردن و دو ساعت بعد از آن، استفاده از سالاد 10 دقیقه قبل از غذا و خوردن میوه ما بین دو غذا و زیاد جویدن غذا و... که البته هر کدام از این موارد خود فلسفه‌ای دارد.

وی با بیان این که انسان‌های پرخور سطح هوشیاری کمی دارند، اضافه کرد: ائمه ما باید بهترین الگو برای ما باشند و دقت داشته باشیم که از بسیار خوردن بپرهیزیم که به گفته امام علی (ع) باعث بیماری و رنج است.

بابایی گفت: از نکات دیگر روش غذا خوردن استفاده از شام سبک است که باعث قوت بدن شده و مانع از پیری زودرس می‌شود، در حالی که در رژیم‌های امروزی دیده شده که می‌گویند شام حذف شود.

وی بیان داشت: سبزی زینت سفره است و باید سعی شود سر سفره‌هایمان از آن استفاده کنیم خصوصاً خرفه که 99 درد را درمان می‌کند و جالب است که بدانیم خود رو و رویش وحشی دارد، اما در بین غذا نباید از سالاد و ماست یا هرچیز دیگر استفاده کرد زیرا باعث نفخ شکم می‌شود.

این استاد طب قرآنی خاطرنشان کرد: دشمن سال‌هاست غذاهای مسلمانان را نشانه گرفته زیرا آنان به این حقیقت پی برده‌اند که غذا و نوع آن بر روی خلق و خوی انسان تأثیر می‌گذارد.

وی گفت: در اسلام گوشت خوک حرام شمرده شده و همه این حیوان را به بی‌بند و باری می‌شناسند و مصرف این گوشت در اروپاست که آن افتضاحات اخلاقی را به بار می‌آورد، شاید به ظاهر این موضوع ساده باشد و عده‌ای ساده‌لوحانه به آن نگاه کنند اما این حقیقت محض است که غذای سالم و طیب با غذای غیرسالم چه تأثیراتی می‌تواند در بدن ایجاد می کند.

بابایی افزود: امروز دشمن از پودر استخوان خوک پاستیل‌ و شکلات‌ درست کرده و از طریق مرزهای کشور مانند بانه انواع آنها را وارد کشور می‌کند و بچه‌های ما با لذت از آنها استفاده می کنند و با این تغذیه‌های غیر سالم توقع داریم فرزندان ما یاغی نشوند و سر به زیر هم باشند.

وی یادآور شد: خانواده‌ها باید روی غذا و نوع و طیب و حلال بودن آن بسیار سختگیر باشند و پاکسازی جامعه باید از خانواده شروع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha