سلامت نیوز : محمد میرزابیگی افزود: مسئولیت اجرای این طرح به عهده معاونت بهداشتی وزارت بهداشت است و با پیشنهاد این معاونت نام طرح غربالگری سلامت ایرانیان بالای 35 سال به «بسیج ملی ارتقای سلامت ایرانیان» تغییر کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی گفت: این بسیج از این پس هر سال با یک رویکرد مشخص تکرار می‌شود و هدف کلی آن کنترل بیماریهای غیر واگیر است که با افزایش افسارگسیخته آن مواجه هستیم. امسال کنترل قد، وزن و فشار خون ایرانیان در این بسیج ملی انجام می‌شود و سال آینده ممکن است کنترل یکی دیگر از عوامل خطر بیماریهای غیر واگیر در دستور کار قرار  گیرد.

وی گفت: امسال برای کنترل این عوامل 33 هزار تیم پرستاری در سراسر کشور بکارگیری شده‌اند که با مسئولیت معاونتهای بهداشتی دانشگاههای علوم پزشکی و دبیری دانشکده‌های پرستاری اجرا می‌شود. در شهرهایی هم که دانشکده پرستاری وجود ندارد دبیری کمیته اجرایی به عهده مسئول هیئت مدیره نظام پرستاری آن شهر است.

وی گفت: طرح بسیج ملی کنترل فشار خون،قد و وزن ایرانیان که امسال قرار است اجرا شود از 14 اردیبهشت آغاز می‌شود و 33 هزار تیم پرستاری به مدت یک هفته با تشکیل پایگاههای در مراکز پر تردد مانند حرمهای مطهر، ایستگاههای مترو، پایانه‌های مسافربری، میادین بزرگ، نمایشگاهها و ستادهای ادارات این طرح را اجرا می‌کنند و بعد از این مدت این طرح در مراکز بهداشتی- درمانی وزارت بهداشت ادامه پیدا می‌کند.

میرزابیگی ادامه داد: نکته حائز اهمیت این طرح این است که افراد شرکت کننده در آن علاوه بر کنترل فشارخون، قد و وزن، اطلاعات سلامت آنها که طی 17 یا 18 سوال از آنها پرسیده می‌شود در پرونده الکترونیک سلامت آنها درج می‌شود. همه ایرانیان برای تشکیل این پرونده باید کد ملی و شماره تلفن همراه خود را داشته باشند زیرا کد ملی آنها در واقع رمز عبور پرونده الکترونیک سلامت آنها خواهد بود و شماره تلفن همراه آنها نیز وسیله اطلاع رسانی در مورد عوامل خطر سلامت آنهاست.

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: طرح ملی بسیج ارتقای سلامت ایرانیان نه تنها در کشور یک طرح بی‌نظیر و استثنایی است بلکه در سطح بین‌المللی نیز می‌تواند یک الگو شناخته شود و به خصوص با تشکیل پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان زمینه اجرای برنامه سلامت خانواده (پزشک خانواده) نیز فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: این طرح در واقع یک کمپین ملی و فرهنگ‌سازی برای کنترل عوامل خطر بیماریهای غیر واگیر است که به صورت بیماریهای قلبی-عروقی، سکته و سایر بیماریهای غیر واگیر بی سر و صدا و مجانی مرگ ایرانیان را باعث می‌شود.

وی اضافه کرد: اجرای این طرح میزان امید به زندگی و شادابی و نشاط ایرانیان را افزایش می‌دهد و هزینه‌های گزافی که برای درمان بیماریهای غیر واگیر صرف می‌شود به شدت کم می‌کند و البته از ناتوانی و از کار افتادگی ناشی از این بیماریها نیز به میزان زیادی کم می‌کند.

میرزابیگی گفت: مردم باید از این فرصت استثنایی برای ارتقای سطح سلامت خود استفاده کنند، بنابراین از صدا و سیما و شورای سیاستگذاری سلامت این سازمان نیز خواسته‌ایم که تبلیغات مناسبی را در یک هفته باقیمانده تا اجرای این طرح برای آگاه سازی مردم انجام دهند و مسئولان این سازمان نیز برای این کار قول مساعد داده‌اند.

وی ادامه داد: قرار است دولت 27 هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح ملی اختصاص دهد که البته هنوز از این اعتبار مبلغی در اختیار سازمان نظام پرستاری قرار نگرفته است و اگر معاونت بهداشتی وزارت بهداشت این اعتبار را گرفته باشد ما بی‌اطلاع هستیم.

میرزابیگی گفت: تنها نگرانی فعلی ما تأمین به موقع اعتبار اجرای این طرح است زیرا اگر چه مجریان این طرح ملی رایگان و بدون چشمداشت این طرح را اجرا می‌کنند اما بالاخره تأمین وسایل و ابزار کار آنها مانند دستگاه فشارسنج، تزازو و مانند اینها و نیز غذا و امکاناتی که برای فعالیت آنها طی روزهای اجرای این طرح لازم است مستلزم تأمین اعتبار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha