سلامت نیوز : رییس انجمن مددكاران اجتماعی گفت: یکی از خدمات مورد نیاز در حوادث طبیعی ارائه خدمات اجتماعی به بازماندگان از حوادث است.

سید حسن موسوی چلک رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گفت و گو با ایلنا اظهار داشت: انجمن مددکاران اجتماعی ایران در راستای امضای تفاهم نامه همکاری با سازمان جوانان هلال احمر کشور و با هماهنگی این سازمان تعدادی از مددکاران اجتماعی با سابقه وآموزش دیده را برای ارائه حمایت‌های اجتماعی به استان بوشهر اعزام کرده است.

موسوی در ادامه تاکید کرد: مددکاران اجتماعی به دلیل دانش تخصصی که دارند می‌توانند در ارائه حمایت‌های اجتماعی به بازماندگان در حوادث و شناسایی نیاز‌ها ی مردم و با بهره گیری از تکنیک هاو مهارت‌های مداخله در بحران نقش موثری داشته باشند.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران نسبت به ابتلاء بازماندگان حادثه زلزله به آسیب‌های روحی و اجتماعی هشدار داد و گفت: در حوادث و سوانح طبیعی مانند زلزله خسارت‌هایی است که کمتر دیده می‌شود و آن آسیب‌های اجتماعی و روانی ناشی از این سوانح است.
سید حسن موسوی چلک رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در ارتباط با آسیب‌های اجتماعی ناشی از وقوع زلزله گفت: در سوانح و حوادث طبیعی مانند زلزله اخیر با چند نوع خسارت مواجه می‌شویم، متاسفانه هم تلفات جانی اتفاق می‌افتد و هم خسارات مالی و بخشی هم خسارت‌هایی است که کمتر دیده می‌شود و آن آسیب‌های اجتماعی و روانی ناشی از این سوانح است.

وی ادامه داد: حوادث و بلایای طبیعی به طور مشترک این عارضه را به دنبال دارند و افرادی که در حادثه بودند، کودکانی که بی‌سرپرست می‌شوند و افرادی که همسر خود را از دست می‌دهند به آسیب‌های اجتماعی دچار خواهند شد.

وی تاکید کرد: برخی از افرادی که در این حادثه تلخ دچار معلولیت جسمی می‌شوند نیز دچار افسردگی می‌شوند که باید مورد توجه قرار بگیرند، به ویژه کودکانی که هم معلول می‌شوند و هم سرپرست خود را از دست می‌دهند.

موسوی چلک اضافه کرد: برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی بعد از وقوع زلزله، سیل و حوادث و بلایا باید برنامه ریزی شود و اخیرا سازمان مدیریت بحران طرح جامع بازتوانی افراد بازمانده از بلایای طبیعی را تدوین کرده‌اند که انجمن مددکاران اجتماعی نیز در نگارش آن نقش داشته است که اقدام خوب و موثری است.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی تصریح کرد: اگر به موقع به افراد در معرض آسیب رسیدگی نشود، ممکن است برخی از نوجوانان و افرادی که خانواده خود را از دست می‌دهند به استعمال مواد مخدر روی بیاورند و اگر اقدامات موثری برای حمایت از این افراد صورت نگیرد شاهد افزایش جرایم در این مناطق خواهیم بود.

وی گفت: حوادثی مانند زلزله مسیر زندگی افراد را تغییر می‌دهد و بسیاری از آسیب‌ها در زمان وقوع حوادث دیده نمی‌شود اما بعد‌ها نمایان می‌شود و قطعا این افراد علاوه بر امداد رسانی‌های اورژانس به حمایت اجتماعی نیازمندند.

وی ادامه داد: افرادی که در خدمت رسانی و امداد به مردم آسیب دیده و خسارت دیده کمک می‌کنند نیز باید از نظر روحی و جسمی از استواری برخوردار باشند و بخش امداد و نجات نیز مانند افراد آسیب دیده در معرض ابتلا به آسیبهای روحی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha