سلامت نیوز : یک متخصص قلب و عروق معتقد است: افتادگی دریچه قلب تا زمانی که منجر به نارسایی دریچه نشده را نمی‌توان یک بیماری نامید و فرد نیازی به درمان نداشته و تنها باید مراقبت‌های لازم را در جهت پیشگیری از پیشرفت افتادگی دریچه قلب خود انجام دهد.

دکتر معصومعلی معصومی در گفت وگو با (ایسنا) ، تغییر شکل دریچه میترال به شکل گنبدی شکل افتادگی دریچه قلب نامیده می‌شود و افزود: این عارضه را نمی‌توان یک بیماری نامید زیرا تا زمانی که مشکل خاصی برای فرد بیمار در اثر این تغییر شکل بوجود نیامده و منجر به نارسایی نشده، نمی توان آن را بیماری نامید.

به گفته معصومی در بسیاری از موارد افتادگی دریچه قلب نیازی به درمان نداشته و فرد می تواند بدون مراجعه به پزشک به زندگی عادی خود ادامه دهد.

این متخصص قلب و عروق معتقد است: نباید افتادگی دریچه قلب را مشکلی جدی تلقی کرد، زیرا ایجاد همین نگرانی خود موجب افزایش این افتادگی و تبدیل آن به نارسایی دریچه خواهد شد.

معصومی افزود: تا زمانی که نارسایی دریچه ایجاد نشده، به صورتی که عناصر نگهدارنده دریچه پاره شده و یا دو قسمت دریچه از هم جدا شوند، افتادگی دریچه بیماری محسوب نمی شود.

به گفته معصومی، عارضه افتادگی دریچه در افرادی که دارای پوست نرم و ظریف و همچنین قدرت کشیدگی پوست بالاتری هستند، بیشتر دیده می شود.

وی با بیان اینکه افتادگی دریچه قلب در بسیاری از افراد شایع است، اظهار داشت: این بیماری در زنان به علت وجود بافت نرم آنها شایع‌تر است.

به گفته معصومی وجود این عارضه در افراد با سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری بیشتر محتمل است.

به گفته این متخصص قلب و عروق، افتادگی دریچه بصورت مادرزادی در افراد وجود دارد که بر اثر عواملی در سنین کودکی و بزرگسالی خود را نشان می دهد.

وی گفت: این بیماری به هیچ وجه اکتسابی نبوده و بروز آن در برخی افراد به وجود زمینه های مادرزادی این بیماری در آنها برمی‌گردد.

معصومی تیر کشیدن و دردهای لحظه‌ای قلب و همچنین تنگی نفس در سربالایی را از جمله علایم وجود افتادگی دریچه بیان کرد.

به گفته این متخصص قلب و عروق با شدت یافتن این عارضه و تبدیل آن به نارسایی دریچه، در موارد نادری انجام جراحی در فرد بیمار ضرورت پیدا می کند.

معصومی ایجاد عفونت بر روی دریچه را از پدیده‌های شایع در افراد با افتادگی دریچه قلب عنوان کرد و افزود: بهتر است در افرادی که علاوه بر افتادگی، نارسایی دریچه نیز دارند، قبل از هر اقدام دندانپزشکی و یا جراحی‌هایی که طی آن حفرات بدن باز می شود، با تجویز پزشک خود آنتی بیوتیک مصرف کرده تا از تجمع عفونت بر روی دریچه قلب پیشگیری کنند.

وی تاکید کرد: بهتر است افراد هر دو سال یک بار اکوی قلب را انجام داده و در افراد دارای افتادگی دریچه قلب بهتر است اکو بصورت سالانه انجام شود تا در صورت بروز نارسایی دریچه قلب هر چه سریعتر نسبت به درمان آن اقدام شود.

معصومی همچنین توصیه کرد: افراد با افتادگی دریچه قلب بهتر است ورزش و فعالیت ملایم و مناسبی را جهت تقویت عضلات قلب خود بصورت منظم انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha