سلامت نیوز : مسوول کلینیک سلامت جنسی مرکز فوق تخصصی ابن سینا معتقد است که بارداری و متعاقب آن ورود یک فرد جدید به خانواده، گاه مناسبات بین زوجین را به شدت تغییر می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر سیدعلی آذین عضو هیأت علمی این پژوهشگاه گفت: روابط جنسی در انسان‌ها مفهوم و کارکردی به مراتب وسیع‌تر از تداوم نسل دارد، اما به هرحال یکی از این کارکردها نیز مسئله بارداری است و تغییرات جسمی، روحی و اجتماعی در این دوران و حتی پس از به دنیا آمدن فرزند بر زندگی جنسی فرد و شریک زندگی او تاثیرات جدی دارند.

آذین افزود: تخمین زده می شود که یک زن برای این که جایگاه مادری خود را بپذیرد و در عین حال به لحاظ جسمی و هیجانی با شرایط جدید سازگار شود، بعد از زایمان به یک سال زمان نیاز دارد و البته این موضوع نباید بهانه ای برای کمرنگ شدن ملاحظات جنسی بین زن و شوهر در این مدت شود.

مسوول کلینیک سلامت جنسی و مدیر درمان مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا با اشاره به اینکه درک زن و مرد از میزان جذابیت خود طی مدت بارداری می تواند به شکل مثبت یا منفی تغییرات جدی نشان دهد، تصریح کرد: مثلاً در مطالعه‌ای نشان داده شده است که 12 درصد از زنان در این دوران احساس جذاب بودن بیشتری داشته‌اند و در مقابل در برخی شواهد دیگر، 25 تا 50 درصد از زنان احساس می کردند که از جذابیت آنها کاسته شده است. مردان نیز می‌توانند همین تغییرات مثبت یا منفی را احساس نمایند. طبیعی است که بخصوص وقتی جهت این تغییرات در زن و مرد همسو نیست، روابط و مناسبات جنسی می توانند دچار آسیب شوند.

این متخصص پزشکی اجتماعی افزایش انجام زایمان به روش سزارین را در به تاخیر افتادن روابط زناشویی بعد از زایمان موثر دانست و گفت: متاسفانه آمار انجام زایمان به روش سزارین در کشور ما به شکل کاملاً غیرعلمی و حتی غیرقابل باوری بالا است. در کشورهای پیشرفته اکثر مراکز درمانی که آمار سزارین بالای 20 درصد داشته باشند از سوی مراجع رسمی سلامت در کشور مورد تفحص و بازخواست قرار می گیرند. در حالی که در ایران آمارهای بالای 70 و حتی 80 درصد از مراکز مختلف بدون توجیه علمی کافی گزارش شده است.

آذین اضافه کرد: در مجموع یک زایمان طبیعی کنترل شده، زیر نظر کادر حرفه‌ای، عوارض و دوره نقاهت به مراتب کوتاه تری دارد. البته باید توجه داشت که زایمان در شرایط نامناسب و توسط کادر غیرحرفه ای می تواند علاوه بر خطرات جانی، با ایجاد آسیب‌هایی در ناحیه تناسلی، مشکلاتی درازمدت و جدی در روابط جنسی زوجین بوجود آورد.

آذین گفت: آمارها نشان می‌دهند که بیش از 80 درصد از زوج‌ها به دنبال بارداری و در ماه‌های اول بعد از بچه‌دار شدن با مشکلاتی در زندگی جنسی خود مواجه بوده‌اند.

وی مواجه شدن با این مشکلات و مدیریت آنها را از جمله مهارت هایی عنوان کرد که باید به زوجین آموزش داده شوند تا ورود عضو جدید به خانواده موجب سردی روابط طرفین و دور شدن احساسی و هیجانی آنها از یکدیگر نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha