مخبر كمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: اهداف شاخص سلامت در برنامه‌ی توسعه چهارم تحقق نیافته است.

نورالدین پیرمؤذن در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: ما در فصل سلامت در قانون برنامه‌ی توسعه‌ی چهارم و هم‌چنین در فصل هفت ارتقاء سلامت و بهبود كیفیت زندگی مردم در ماده‌ی 90 یكی از شاخص‌هایی كه به بهداشت مردمی حساس است را آورده‌ایم كه خوشبختانه به عنوان قانون در كشور لازم‌الاجراست، اما هنوز به اهداف شاخص سلامت دست نیافته‌ایم.

وی با بیان این‌كه سهم مردم از هزینه‌های درمانی خود یعنی آن مبلغی كه پرداخت می‌كنند در آغاز برنامه‌ی چهارم توسعه 54 درصد بوده است، گفت: ما پس از آن تصویب كردیم كه این رقم به 30 درصد كاهش پیدا كند، اما متأسفانه از آغاز برنامه‌ی چهارم این رقم بالاتر از 60 درصد شده است و نشان می‌دهد كه هم‌چنان هزینه‌ی بیماران مخصوصا كسانی كه توان مالی‌شان كم است بر عهده‌ی خودشان خواهد بود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر 4 درصد خانواده‌ها بعد از این‌كه یكی از اعضای خانواده‌شان بیماری صعب‌العلاج گرفته و زندگی‌شان پاشیده می‌شود قرار بود كه در برنامه‌ی چهارم به یك درصد برسد؛ یعنی علاوه بر گسترش كمی بیمه‌ی همگانی و دادن دفترچه درمانی از نظر كیفی هم تحت پوشش قرار می‌گرفتند، اما متأسفانه این اهداف نیز تحقق پیدا نكرده است ضمن آن‌كه در بدتر هم شده است.

نماینده اردبیل تصریح كرد: میزان سهم هزینه‌ی درمان در كشورهای در حال توسعه 30 درصد و در كشورهای توسعه‌یافته 15 درصد است، اما در كشور ما 60 درصد از هزینه‌های درمانی بر دوش خود مردم قرار دارد كه این نشان می‌دهد سلامت در ذهن مدیران دولت جایگاه واقعی خود را پیدا نكرده است.

وی ادامه داد: مخصوصا ثابت شده بدون سلامت، حرف زدن از عدالت بی‌معنی است.

پیرموذن در پایان گفت: در نشستی كه اعضای كمیسیون بهداشت و درمان با مقام معظم رهبری داشتند، ایشان نیز تأكید كردند كه سلامت محور توسعه باشد؛ اما این سوال به وجود می‌آید كه آیا در لایحه‌ی بودجه‌ی سال آینده این مسأله جبران شده است یا خیر كه باید منتظر ماند تا این لایحه به مجلس بیاید.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha