شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۴
کد خبر: 72421
سلامت نیوز : علیرضا زالی که دیروز با رأی جامعه پزشکی برای یک دوره 4 ساله به ریاست سازمان نظام پزشکی انتخاب شد، به خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، در مورد تعرفه‌های پزشکی که اواخر سال گذشته در حوزه کارشناسی با وزارت بهداشت و بیمه‌ها به اشتراک نظر 90 درصدی رسیده بود گفت: اما بعد با رشد 29 درصدی تعرفه‌های بخش خصوصی از سوی دولت مواجه شدیم در حالی که پیشنهاد نظام پزشکی افزایش کلی 43 درصدی تعرفه‌های پزشکی برای بخش خصوصی بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛ زالی گفت: تعرفه‌هایی که اکنون دولت برای بخش خصوصی مد نظر دارد بین 80 تا 90 درصد مورد قبول نظام پزشکی هم هست اما در 10 تا 20 درصد موارد با نظرات نظام پزشکی همراهی ندارد به عنوان مثال جراحی چندین سال است که هیچ افزایشی نداشته است، در حالی که هزینه‌های جراحان در این سالها چندین برابر شده است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: تا زمانی که نگاه منطقی در حوزه اقتصاد سلامت اتفاق نیفتد و بخواهند با برخورد قهری با پدیده زیرمیزی برخورد کنند، به موفقیت نمی‌رسیم، اشکال اساسی آنجاست که نتوانسته‌ایم بیمه‌های قوی داشته باشیم و ارتباط مالی بین پزشک و بیمار را حذف کنیم یا به حداقل برسانیم، بیمه‌ها از بضاعت کافی برخوردار نیستند و نمی‌توانند به نیابت از مردم از حقوق آنها دفاع کنند.

وی افزود: اکنون که در آستانه تصویب بودجه سال 92 هستیم مسئولان تصمیم گیری در مورد بودجه باید دقت نظر زیادی در مورد اعتبارات حوزه سلامت داشته باشند، اعتبارات صندوقهای بیمه‌ای باید به نسبت نیاز مردم به خدمات سلامت افزایش پیدا کند در غیر این صورت این مسئله به صورت اختلاف بین بیمار و پزشک تجلی پیدا می‌کند.

زالی ادامه داد:‌ اگر مسئولان تعرفه‌های پزشکی را به صورت واقعی و منطقی اعلام نکنند،خودمان بستر تخلف را باز کرده‌ایم. راه حل حذف پدیده زشت زیرمیزی انتظام تعرفه‌ای است و شرط این انتظام وجود سرانه درمان مناسب و تصویب آن است،سرانه درمان مناسب برای سال 92 بر اساس کارشناسی نظام پزشکی 32 هزار و 800 تومان است در حالی که در بودجه سال گذشته سرانه سلامت هر ایرانی 11 هزار و 700 تومان بود و باید حداقل 3 برابر شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: اگر این اتفاق نیفتد،مشکلات کمافی السابق و بدتر از آن ادامه پیدا می‌کند،تعرفه‌های پزشکی برای بخش خصوصی باید 43 درصد نسبت به سال گذشته رشد پیدا کند و بر اساس کارشناسی نظام پزشکی بیشترین رشد باید در ویزیت پزشکان و هتلینگ بیمارستانها باشد.

وی یادآور شد: البته تعرفه برخی بخشهای تشخیصی و درمانی مانند آزمایشگاهها و رادیولوژی‌ها نیز که در سالهای گذشته رشد صفر درصدی داشته‌اند نیز باید رشد بیشتری پیدا کنند زیرا از سال گذشته تهدید تعطیل 180 آزمایشگاه کشور شروع شده و اکنون به اوج خود رسیده است.

زالی افزود: اگر نگاه منطقی به حوزه سلامت نباشد، مردم و جامعه پزشکی آسیبهای زیادی می‌بینند، تا کی باید پزشکان از جیب خودشان سوبسید بخش سلامت را بپردازند.

رئیس نظام پزشکی گفت: در نگاه اقتصاد مقاومتی نیز باید بودجه بخش سلامت انقباضی نباشد زیرا اقتصاد مقاومتی مستلزم وجود انسانهای سالم است تا بتوانند مولد باشند و چرخ اقتصاد را بگردانند و اگر بودجه‌های بخش سلامت کم شود و سلامت مردم آسیب ببیند، اقتصاد کشور نیز لطمه می خورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha