سلامت نیوز : معاون امور تالابهای دفتر زیستگاهها و امور مناطق با بیان اینکه تا پایان سال جاری 6 تالاب جدید به کنوانسیون رامسر اضافه می شودگفت: امسال برای احیای تالابها اعتباری معادل 15 میلیارد تومان اختصاص داده شده است.

مسعود باقرزاده کریمی در گفتگو با مهر، با بیان این مطلب اظهار داشت: تلاش می کنیم که تا پایان سال جاری 6 تالاب را در فهرست تالاب های موجود کشور به ثبت برسانیم.

معاون امور تالاب های  دفتر زیستگاه ها و امور مناطق با اشاره به احیای تالابهای در معرض خطر افزود: در سال جاری در 18 استان کشور برنامه احیای تالاب ها را اجرا خواهیم کرد که این برنامه عمدتا در استان های غربی و جنوبی کشور و استان های مستعد گرد و غبار اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به استان هایی که برنامه احیای تالاب در آن ها اجرا خواهد شد تصریح کرد: احیای تالاب های در معرض خطر در استان های آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، ایلام، کرمانشاه، خوزستان، همدان، مرکزی، فارس، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، خراسان رضوی و مازندران انجام خواهد شد.

باقرزاده کریمی همچنین از اختصاص اعتبار 15 میلیارد تومانی برای احیای تالاب های کشور در سال جاری خبر داد و افزود:  این مبلغ هفته  گذشته به استان هایی که طرح احیای تالاب ها در آن ها اجرا می شود، ابلاغ شده است.

به گفته وی، اعتباری که به منظور احیای تالاب ها در نظر گرفته می شود در استان‌هایی که مستعد تولید گرد و غبار هستند، هزینه می شود که عمده این اعتبار برای لایروبی رودخانه‌ هایی که وارد تالاب ‌ها می ‌شوند و همچنین احیای مسیل ‌ها و تعیین حریم تالاب ‌ها و استفاده از سیستم پایش در نظر گرفته شده است.

معاون امور تالاب های دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان محیط زیست تأکید کرد:  سال 92 تمام مسایل مربوط به احیای تالاب ها به طور کامل انجام خواهد شد.

وی یادآور شد: تالاب ‌هایی که دچار تغییرات شدید اکولوژیکی شده ‌اند در لیست کنوانسیون رامسر قرار می ‌گیرند. احیای این تالاب ها شامل اعمال مدیریت ‌های ویژه در جلوگیری از تغییر کاربری ‌ها و استفاده انسانی و تأمین حق آبه مورد نیاز تالابی می شود.

در حال حاضر ایران 22 سایت ثبت شده در کنوانسیون رامسر دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha