سلامت نیوز : خانواده از اینکه کودکشان از بیمارستان مرخص شده ، خوشحالند اما نمی دانند که عفونت کودک به طور موقت درمان شده و بیماری ˈنقص ایمنیˈ همچنان در پس خنده های کودک پنهان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایرنا ؛  نقص ایمنی، نوعی بیماری است که معمولا مردم کمتر آن را شنیده اند اما هر روز افراد بیشتری در چنگال این بیماری گرفتار می شوند و این بیماری دیگر یک بیماری نادر به شمار نمی رود. هفته نقص ایمنی (دوم تا نهم اردیبهشت) فرصت مناسبی برای اطلاع رسانی درباره این بیماری است.

طبق آمار جهانی به ازای هر یک میلیون نفر 25 نفر به این بیماری مبتلا می شوند در ایران نیز یک هزار و 500 بیمار شناخته شده در مرکز طبی کودکان ثبت شده است.

طبق آمارهای بین المللی برآورد می شود 70 تا 90 درصد بیماران از بیماری خود بی خبر باشند.

تاکنون حدود 200 نوع بیماری نقص ایمنی اولیه شناخته شده است که شایع ترین نوع آن براثر کمبودهای اولیه آنتی بادی، بروز می کند و بارزترین علامت آن نیز بروز عفونت مکرر در ارگان های مختلف بدن است.

نقص ایمنی با علایم مشابهی که با برخی بیماری ها مانند سرماخوردگی دارد ، موجب می شود که مردم و حتی برخی از پزشکان نتوانند آن را به موقع تشخیص دهند.

نقص ایمنی به نقص در سیستم دفاعی بدن اطلاق می شود، نقش سیستم دفاعی بدن ، حفاظت بدن به ویژه در مقابله با عفونت ها است بنابراین هرگونه اختلال در سیستم دفاعی بدن منجر به ابتلای انواع عفونت ها می شود.

**نقص ایمنی چطور بروز می کند؟

بیماری نقص ایمنی به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم بندی می شود، بیماری نقص ایمنی نوع اولیه یا ژنتیکی، از بدو تولد با فرد همراه است که در آن یکی از اجزای سیستم ایمنی بدن دچار نقص شده و در آینده موجب بروز عفونت های مکرر و سرطان در فرد می شود.

بیماری نقص ایمنی همانند دیابت ممکن است در بزرگسالی بروز پیدا کند.نقص ایمنی نوع ثانویه نیز در صورت ابتلا به بیماری هایی مانند ایدز، آنمی (کم خونی شدید)، سرطان و سوء تغذیه به وجود می آید که در نتیجه آن بدن ضعیف می شود.

**مبتلایان نقص ایمنی از چه عوارضی رنج می برند؟

مهم ترین عارضه ای که بیماران نقص ایمنی را رنج می دهد عفونت های مکرر، مقاوم به درمان و مادام العمر است، گاهی عفونت ها آنقدر شدید است که نیاز به بستری پیدا می کند. این بیماران همواره به مراقبت های ویژه ای نیاز دارند.

مبتلایان به نقص ایمنی به دلیل ابتلای مستمر به عفونت ها از تحصیل، شغل و زندگی روزمره خود بازمی مانند.

مبتلایان به نقص ایمنی در معرض تهدید آسیب ارگان های حیاتی بدن، ناتوانی جسمی و حتی مرگ قرار دارند.

**آیا همه انواع نقص ایمنی شدید است؟

200 نوع نقص ایمنی وجود دارد که شدت آنها یکسان نیست. اغلب شدت بیماری به این بستگی دارد که بیماری در چه مرحله ای تشخیص داده شده باشد.

نوع شدید بیماری نقص ایمنی به دلیل کاهش سلول های دفاعی بدن منجر به مرگ قبل از دو سالگی می شود.

**انواع بیماری نقص ایمنی کدامند؟

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات نقص ایمنی درباره انواع بیماری نقص ایمنی به خبرنگار اجتماعی ایرنا می گوید: نوع کمبود انتخابی ایمونوگلوبین نوع A یکی از شایع ترین انواع بیماری های نقص ایمنی به شمار می رود.

دکتر ˈنیما رضاییˈ می افزاید: از هر 600 تا 700 نفر یک نفر مبتلا به این نوع نقص ایمنی است که علایم سرماخوردگی و اسهال دارد.

وی که مدیریت بیمارستان طبی کودکان تهران را نیز برعهده دارد، خاطرنشان می کند: نوع مختلط شدید از دیگر انواع نقص ایمنی به شمار می رود که اگر به موقع تشخیص داده نشود در همان سال اول تولد منجر به مرگ می شود.

رضایی ادامه می دهد: برخی از انواع نقص ایمنی ممکن است اصلا مورد شناسایی قرار نگیرند؛ برخی از انواع این بیماری آنقدر شدید است که فرد قبل از مراجعه به متخصص، جان خود را از دست می دهد.

**علایم نقص ایمنی کدامند؟

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات نقص ایمنی می گوید: عفونت های گوش بیش از هشت بار در سال، دو بار عفونت ریوی منجر به بستری در بیمارستان در سال، دو بار عفونت سینوس ها در سال، کاهش یا اختلال در رشد و عفونت با جرم های غیرمعمول از جمله علایم این بیماری به شمار می رود.

رضایی، آبسه های مکرر، برفک ها و عفونت های قارچی مقاوم به درمان و همچنین وجود سابقه خانوادگی بیماری نقص ایمنی، هشدارهایی برای احتمال ابتلا به این بیماری است.

**آیا می توان از ابتلا به نقص ایمنی پیشگیری کرد؟

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات نقص ایمنی می گوید: ازدواج های فامیلی یکی از دلایل بروز نقص ایمنی ژنتیکی است بنابراین توصیه می شود قبل از ازدواج حتما مشاوره های ژنتیکی انجام گیرد.

رضایی می افزاید: روش های خاصی در کشور وجود دارد که با استفاده از آنها می توان وجود بیماری در جنین قبل از تولد را شناسایی و از تولد کودک بیمار جلوگیری کرد.

وی ادامه می دهد: در نظر است که اجرای برنامه غربالگری نقص ایمنی در کشور پیشنهاد شود اما اجرای این برنامه هزینه بر است و به جای آن می توان اطلاع رسانی های لازم در زمینه شناخت عوارض ازدواج های فامیلی را توسعه داد.

**راه های درمان نقص ایمنی کدام است؟

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات نقص ایمنی می گوید: برای درمان نقص ایمنی به جز آنتی بیوتیک ها از داروهای ایمونوگلوبولین وریدی (IVIG) استفاده می شود که به تازگی از تزریق زیرجلدی ایمونوگلوبولین ها استفاده می شود.

رضایی می افزاید: در نوتروپنی (کاهش گلبول سفید) نقص ایمنی از دارویی موسوم به ˈاینترفرونˈ استفاده می شود.

وی خاطرنشان می کند: پیوند مغز استخوان در برخی انواع نقص ایمنی شدید به عنوان درمان قطعی محسوب می شود.

رضایی یادآور می شود: روش های درمانی ˈژن تراپیˈ نیز در جهان در حال بررسی است که هنوز نتایج مطلوبی نداشته و نیاز به بررسی های بیشتری دارد.

**تشخیص به موقع، کلید مدیریت صحیح بیماری

تاخیر در تشخیص، تشخیص ندادن بیماری یا عدم اقدام درمانی مناسب و موثر می تواند منجر به بروز عوارض و آسیب های پایدار در ارگان های مختلف و افزایش مرگ و میر در بیماران شود.

تشخیص و درمان بموقع مبتلایان نقص ایمنی موجب می شود که بیماران از زندگی طبیعی با کیفیت بهتری برخوردار باشند.

برای تشخیص بیماری نقص ایمنی باید به پزشک عمومی مراجعه کرد که او در صورت نیاز بیمار را به متخصص بیماری های عفونی یا متخصص ایمونولوژی ارجاع می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha