چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 7243

دبیر انجمن مطالعات درد ایران با اعلام این كه كمر درد پرهزینه‌ترین بیماری جهان است، به افراد مبتلا به دردهای طولانی مدت توصیه كرد: در هنگام بروز دردهای مزمن به ویژه كمردردهای طولانی به پزشك مراجعه كرده و به استفاده از مسكن‌های ضد درد اكتفا نكنند.

كوچك در گفت وگو با ایسنا، افزود: استفاده از مسكن برای كنترل درد، تنها تا 48 یا 72 ساعت پس از بروز این عارضه مجاز است و پس از تداوم درد حتما باید به پزشك مراجعه شود.

وی در این زمینه به باورهای غلط برخی از افراد جامعه مبنی بر لزوم تحمل درد به منظور جلوگیری از عوارض ناشی از داروهای مسكن اشاره كرد و گفت: تحمل درد در طولانی مدت علاوه بر ایجاد صدمات جبران ناپذیر در بدن فرد موجب تغییر رفتار اجتماعی شده و بر روند تصمیم گیری وی تاثیرات نامطلوب می‌گذارد.

وی با بیان این كه دردی كه بیش از 3 تا 6 ماه ادامه یابد، مزمن تلقی می‌شود، اظهار كرد: دردهای مزمن با ضد دردهای ساده كنترل نشده و برای درمان این دسته از دردها باید با تجویز پزشك، داروهای قوی‌تر و بیشتری را مصرف كرد.


دبیرانجمن مطالعات درد ایران، خاطرنشان كرد: بسیاری از افراد در هنگام بروز درد، با استفاده از داروهای مسكن تنها به پنهان كردن درد خود اقدام می‌كنند. حال آن كه در صورت عدم درمان دردهای طولانی و مزمن، ضایعات عصبی ایجاد شده و در سطح سلول‌ها و بافت‌ها اختلال به وجود می‌آید. در این شرایط ممكن است آسیب‌های برگشت ناپذیر به سلول‌های بدن وارد شود.


كوچك با تاكید بر عوارض تحمل درد بر جسم، یادآور شد: به طور مثال، تحمل نابه‌جای درد در افرادی كه دچار بیماری‌های زمینه‌ای قلب هستند، موجب تشدید بیماری این افراد می‌شود، بنابراین در صورت تحمل بیش از حد درد علاوه بر ابتلا به عوارض جسمی و روانی، افراد ناچار به پرداخت هزینه‌های زیاد درمانی در آینده می‌شوند.

دبیرانجمن مطالعات درد ایران افزود: به طور مثال، در ایالات متحده آمریكا هزینه‌ای كه سالانه برای كمر درد پرداخت می‌شود به اندازه درآمد یك كشور كوچك است. همچنین در تمام كشورهای جهان بسیاری از روزهای كاری به دلیل انواع كمر درد از بین می‌رود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha