سلامت نیوز :  معاون بهداشت وزیر بهداشت و درمان گفت: اگر با روند فعلی کاهش جمعیت و براساس سناریوی رشد متوسط جمعیت حرکت کنیم، در سال 1480 جمعیت کشور به 62 میلیون نفر كاهش خواهد یافت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ دکتر فاطمه رخشانی با هشدار نسبت به بحران تهدید نسل در ایران گفت: براساس سرشماری سال 85 میزان باروری کل به حدود 8/1فرزند کاهش یافته و شاخص باروری به پایین‌ترین حد جانشینی (باروری کل پایین‌تر از 2/1 فرزند) رسیده است. وی به یکی از بندهای قانون برنامه اول توسعه درباره خطوط کلی سیاست تحدید موالید اشاره و اظهار كرد: براساس این قانون قرار بود رشد طبیعی جمعیت از 2/3 به 3/2 درصد کاهش یابد، اما اکنون این رقم به 2/1 درصد رسیده است.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به افزایش جمعیت سالمندی کشور گفت: در 10 سال آینده به ازای هر 10خانوار، 7سالمند بالای 60 سال در کشور خواهیم داشت. رخشانی با تشریح مشكلات جمعیتی پیش رو در کشور در نتیجه کاهش رشد جمعیت اذعان كرد: تداوم این بحران‌ها موجب می‌شود تا در آینده با سالمندی جمعیت، افت میزان باروری و تجدید نسل و بحران ساختار خانواده و شکاف نسل‌ها روبه‌رو شویم. وی در پایان از معاونان بهداشتی سراسر کشور خواست سیاست‌های افزایش جمعیت را از برنامه‌های اصلی خود قرار دهند.

تمهیدات كنترل قیمت و بازار دارو با مبادله‌ای شدن ارز
وزیر بهداشت و درمان از اتخاذ تدابیر و تمهیداتی سخن گفت تا با به كارگیری آنها، بار افزایش قیمت ناشی از مبادله‌ای شدن ارز به مردم منتقل نشود. محمد حسن طریقت منفرد در حاشیه آزمون دستیاری درباره واردات دارو با ارز مبادله‌ای، اظهار كرد: مقرر شده است افزایش قیمت ناشی از تغییر نرخ ارز با در نظر گرفتن یارانه دارو جبران شود.

وی افزود: حدود یك میلیارد و 500 میلیون دلار ارز دارو داریم كه اگر قیمت آن 2 برابر شود نزدیك به 1500 میلیارد تومان افزایش قیمت خواهیم داشت كه به این منظور در بودجه امسال 2200میلیارد تومان درنظر گرفته شده و البته قرار است این رقم مقداری هم افزایش پیدا كند تا مطمئن شویم بار افزایش قیمت به مردم منتقل نمی‌شود.

وزیر بهداشت درباره وضعیت داروهایی كه با ارز مرجع وارد شده و قرار است با نرخ مبادله‌ای ترخیص شوند هم توضیح داد: این مسأله برای وارد‌كننده فرقی ندارد، به‌طوری كه قبلاً با نرخ مرجع برای آن قیمت‌گذاری می‌شد و هم‌اكنون با نرخ مبادله‌ای قرار است قیمت‌گذاری شود و این مسأله بیشتر موجب گرفتاری‌هایی در گردش‌های مالی می‌شود.

وی افزود: اتفاق مقبولی كه از زمان مبادله‌ای شدن ارز افتاده است افزایش شمار داوطلبانی است كه حاضرند بدون انتقال ارز، دارو را با نرخ مبادلاتی وارد كشور كنند. طریقت منفرد با بیان این‌كه مواد اولیه‌ای كه با ارز مرجع وارد بازار شده، در بازار قابل ارائه نیست و با حساب و كتاب در كارخانه‌های تولید‌كننده وارد شده است، گفت: داروهای وارداتی نیز كه با ارز مرجع آمده است، همه دارای شماره سریال و مشخصات سازمان غذا و دارو بوده و كاملاً مشخص است كه آن را به كدام بخش‌ها داده‌اند. وی افزود: مسأله دیگر این است كه معمولاً تقاضای داروخانه‌ها از مراكز پخش مشخص است یعنی با تفاوت خیلی كمی توزیع دارو در آبان و آذر، سال‌هاست كه ثبت شده و امكانپذیر نیست كه داروخانه‌ای ناگهان درخواستی بیش از آنچه كه به‌طور معمول داشته است، ارائه دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha