سلامت نیوز : محمدرضا قینی پیش از ظهر امروز در نشست خبری بیستمین کنگره نورولوژی به دلایل بروز سکته مغزی اشاره کرد و گفت: فشار خون، قند و چربی بالا، مصرف سیگار و بیماری‌های زمینه‌ای در مدت زمان طولانی چیزی بین 10 تا 20 سال زمینه‌های سکته را فراهم می‌کند. آمارها در دنیا نشان می‌دهد که سکته‌های مغزی طی یک دوره‌ای به دلیل کنترل زمینه‌های خطر روند رو به کاهش داشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: بارها شاهد بوده‌ایم که بیماران سکته مغزی دچار قند خون یا فشار بسیار بالا بوده‌اند در حالی که خانواده و خود فرد از آن بی‌اطلاع‌ هستند.

قینی با بیان اینکه با پیشرفت علم و تکنولوژی امکان جلوگیری از پیشرفت تخریبی سلول‌های مغزی در افراد دچار سکته مغزی وجود دارد افزود: اگر اطرافیان فرد از زمان وقوع سکته سریع او را به مرکز درمانی انتقال دهند ما تا 4.5 ساعت فرصت داریم تا بتوانیم با تزریق یک نوع آمپول عروق را باز کرده و از روند تخریب سلول‌های مغزی جلوگیری کنیم اما متأسفانه هنوز که هنوز است مهمترین محدودیت ما برای تزریق این دارو دیر رسیدن بیمار است.

این متخصص مغز و اعصاب خاطرنشان کرد: بیش از 30 تا 40 درصد مردم در طول زندگی دچار سردرد می‌شوند و فقط 6 درصد جمعیت دنیا در طول زندگی کلاً سر درد نمی‌گیرند و این عارضه بیشترین علتی است که افراد به خاطر آن در طول کار مرخصی می‌گیرند.

وی دیدگاه جامعه به تشنج و کاهش حافظه در سنین بالا را یکی از مشکلات پیش رو برشمرد و افزود: اپیدمی ترس از ام اس، حل نشدن زمینه‌های بروز سکته مغزی، دیدگاه نامناسب مردم به تشنج و نگاهی که به آلزایمر وجود دارد بیشتر از خود بیماری آزار دهنده است.

رئیس انجمن سکته مغزی در پاسخ به فارس مبنی بر اینکه چه سردردهایی را باید به عنوان علامت و جدی بگیریم افزود: سردردهایی که خیلی سریع و ناگهانی شروع شود، سردردی که در جای خاصی در سر رخ داده و چرخشی نباشد، سردردهایی که با سرفه کردن یا خم شدن تشدید شود باید جدی گرفته شود.

به گفته قینی نباید از سردردهایی که در افراد سنین بالاتر از 50 سال تشدید شود یا سردردهایی که فرد را به یکباره از خواب بیدار کند به راحتی گذشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha