سلامت نیوز : احمد خالق نژاد طبری در آستانه برپاییبیست و یکمین کنگره سالانه انجمن جراحان کودکان ایران که 15 تا 18 اردیبهشت‌ در مرکز همایش‌های رازی تهران برپا می‌شود، سخن می‌گفت با اعلام این مطلب افزود: دلایل ابتلا به عفونتهای ادراری در نوزادان و کوکان باید به طور جدی بررسی شود و عفونتهای مکرر ادراری را نبایستی به سرماخوردگی یا دیگر بیماری‌هایی که به سادگی درمان می‌شود، نسبت داد، زیرا در موارد زیادی مشاهده شد که اهمال در درمان عفونتهای ادراری سبب از دست رفتن کلیه‌ها، دیالیزی شدن کودک و نیاز وی به کلیه پیوندی شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی خاطرنشان ساخت: با توجه به اهمیت موضوع عفونتهای ادراری در کودکان، یکی از محورهای بیست‌و یکمین کنگره سالانه انجمن جراحان کودکان ایران به این موضوع اختصاص داده شده است.

به گفته خالقی نژاد، موضوع محوری این کنگره نقص تکاملی و بیماری‌های اکتسابی دستگاه ادراری و تناسلی در کودکان است که با توجه به بالا بودن شیوع سنگ کلیه در میان کودکان ایرانی، شیوه‌های پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه و روش‌های نوین درمان این سنگ‌ها طی چهار روز برپایی کنگره به متخصصان ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: ختنه در کودکان نیز از دیگر محورهای بیست و یکمین کنگره سالانه انجمن جراحان کودکان ایران را شامل می‌شود و با توجه به اینکه 90 درصد پسر بچه‌های ایرانی ختنه می‌شوند، مواردی همنچون شیوه‌های ختنه، عوارض انجام جراحی ختنه، سن مناسب ختنه، عفونتهای ثانویه در صورت رعایت نشدن موارد بهداشتی پس از عمل و ... مورد هم اندیشی متخصصان قرار می‌گیرد.

رئیس انجمن جراحان کودکان ایران تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر بسیاری از جراحان عمومی بدون آموزش کافی در رشته جراحی کودکان ورود پیدا کرده‌اند، این در حالی است که جراحی کودکان از جمله رشته‌های فوق تخصصی و جراحی کودکان نیازمند آموزش تکمیلی و آشنایی جراح با آناتومی و فیزیولوژی خاص کودکان است.

وی گفت: جراحان کودکان، جراحانی هستند که پس از فارغ‌التحصیل شدن در رشته جراحی عمومی به مدت ۳ سال آموزش‌های متعدد دیده و در زمینه انجام جراحی‌های نوزادان و کودکان صلاحیت لازم را پیدا می‌کنند، بنابراین، توصیه می‌شود، جراحانی که این آموزش‌ها را ندیده‌اند، برای حفظ سلامت کودکان از ورود و مداخله در حوزه جراحی کودکان خودداری کنند.

خالق نژاد با اشاره به حیطه فعالی جراحان کودکان اظهارداشت: رشته جراحی کودکان، جراحی‌های نوزادان را از بدو تولد و در مواردی از دوره جنینی تا سن 18 سالگی در بر می‌گیرد که با توجه به جوان بودن جمعیت ایران و اینکه 40 درصد جمعیت کشور زیر سن بلوغ هستند، نیازمند تربیت جراحان کودکان بیش از تعداد فعلی هستیم.

وی گفت: بیماری‌های نقص تکاملی به معنای بیماری‌هایی است که نوزاد از بدو تولد به آن دچار بوده است و به طور مصطلح و به غلط بیماری‌های نقص تکاملی که نقص تکاملی دستگاه ادراری و مجاری تناسلی یکی از آنهاست، علل مختلف دارند که یکی از آنها منشاء ژنتیکی است.

بیست و یکمین کنگره سالانه انجمن جراحان کودکان ایران با محوریت نقص تکاملی و بیماری‌های اکتسابی دستگاه ادراری و تناسلی در کودکان 15 تا 18 اردیبهشت‌ در مرکز همایش‌های رازی تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha