سلامت نیوز :  با همه تبلیغاتی که در حوزه اهدای عضو شده است هنوز هم کم نیستند افرادی که اهدای عضو را گناه تلقی می‌کنند و بر این باورند که فرد باید با تمام اعضایی که خداوند به او داده است در محضر باری تعالی حاضر شود. عده ای نیز تا خط‌های روی مانیتور جلوی چشم‌هایشان بالا و پایین می‌رود باور نمی‌کنند عزیزشان مرده است، کار تغییر این تفکر با نهادهای فرهنگ‌ساز است، این نهادها با تغییر همین دو باور می‌توانند از مرگ 10 بیمار در هفته جلوگیری کنند.

تهران اول شد
به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ برابر اعلام آمار مرکز پیوند دانشگاه شهید بهشتی اکنون 15 مرکز اهدای عضو و 50 مرکز شناسایی بیماران مرگ مغزی در کل کشور وجود دارد. بعد از اعلام مرگ مغزی بیمار، بحث رضایت گرفتن از خانواده قربانی مطرح می‌شود که میانگین آمار رضایت گیری از خانواده‌ها در ایران، بین 36 تا 37 درصد است اما این عدد در مرکز پیوند اعضای دانشگاه شهید بهشتی به 90 تا 95 درصد می‌رسد و همین عدد تهران را اولین شهر اهدای عضو کشور می‌کند. «امید قبادی» معاون مرکز فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه شهید بهشتی در این باره می‌گوید: در دنیا بیشترین آمار اهدای عضو متعلق به کشور اسپانیاست، ما هم برای این که به آمار جهانی برسیم از روش‌های این کشور برای رسیدن به عدد مورد نظر استفاده می‌کنیم.

البته از سال 84 میزان اهدای عضو در کشور ما 7 برابر افزایش یافته و از 5 درصد به 36 درصد رسیده است. برابر آمار دانشگاه بهشتی، در حال حاضر 20 هزار بیمار نیازمند عضو در کشور وجود دارد. همچنین از 6 تا 12 هزار بیمار مرگ مغزی در سال 50 درصدشان به دلیل از کار افتادن اعضای داخلی یا بیماری‌های مختلف، قدرت اهدای عضو را ندارد، در این میان فقط 3 هزار نفر باقی می‌ماند که تنها 37 درصد آنها عضو اهدا می‌کنند. به گفته قبادی کاش مردم می‌دانستند که با اهدای عضو عزیز خود یک تا 7 نفر را از مرگ و یک تا 47 نفر را از معلولیت نجات می‌دهند. ارگان‌های بیمار مرگ مغزی شامل دو ریه، دو کلیه، کبد، لوزالمعده و قلب است و 40 تا 50 نسج او از قبیل قرنیه، پوست، استخوان، رگ، تاندون، مفصل و دریچه قلب هم قابل اهداست.

مسئولان دغدغه اهدا ندارند
در حال حاضر تنها اقدام موثری که از سوی مسئولان برای افزایش اهدای عضو صورت گرفته است تصویب لایحه «اجازه پیوند اعضای بدن فوت شدگان در موارد خاص» است که به سال 1379 برمی‌گردد. دکتر مهرداد اصلانی، متخصص کلیه و عضو دانشگاه شهید بهشتی بر این باور است که مسئولان در میان این همه مشکلاتی که در گیر آن هستند اهمیت زیادی به پیوند عضو نمی‌دهند. وی می‌گوید: باید از ارگان‌های فرهنگ ساز مانند وزارت ارشاد و صدا و سیما کمک بخواهیم. در این میان رسانه‌ها را نیز نباید نادیده گرفت. به طور مثال همین اواخر مرگ غم انگیز عسل بدیعی و اهدای اعضای این بازیگربرجسته تأثیر تبلیغاتی بسیار خوبی برای رواج این امر داشت.

این عضو تیم پیوند کلیه با بیان این که با آموزش تخصصی به خانواده‌ها نیز می‌توان برای آمار کسب رضایت اضافه کرد، ادامه می‌دهد: در سال‌های قبل اعتقادات مذهبی مردم مانع رضایت می‌شد. البته در سال‌های اخیر این موضوع کمرنگ تر شده است و البته کسب نظر علما دراین خصوص نیز کمک زیادی کرد. آن چه مردم را در تصمیم‌گیری دچار اشتباه می‌کند این است که تفاوت بین مرگ مغزی و کما را نمی‌دانند و این هر دو را یک مورد واحد می‌پندارند. کما نوعی اختلال کارکرد مغز است که بیمار را دچار کاهش شدید سطح هوشیاری می‌کند و شانس بهبودی در آن هست. در حالی که در مورد مرگ مغزی به دلیل خونریزی و تورم بافت‌ها هیچ شانسی برای برگشت نیست.

جوانان هلالی پای کار آمدند
شاید بتوان سال 92 را سال خوبی در زمینه پیوند و اهدای عضو دانست. به گفته محمد جعفریان، رییس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر فروردین امسال بیش از 59 هزار مسافر نوروزی برای اهدای عضو اعلام آمادگی و برگ رسمی اهدای عضو را تکمیل کرده‌اند. در همین زمینه سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر با مرکز پیوند بیمارستان مسیح دانشوری دانشگاه شهید بهشتی تفاهم‌نامه‌ای امضا و برگ های اهدای عضو را میان جوانان سازمان توزیع کرده است. بر این اساس 250 هزار جوان برای اهدای اعضای بدن خود اعلام آمادگی کردند. به نظر می‌رسد اقدام‌هایی مانند آنچه جوانان هلال احمر انجام داده‌اند اگر میان ارگان‌های مختلف کشور اجرا شود کم کم مردم به تعداد بیشتری پای کار می‌آیند البته در این میان ساخت سریال‌های مختلف، درج گزارش‌های متفاوت و اطلاع رسانی و آموزش را نیز نباید فراموش کرد. با تخصیص بودجه برای این امر می‌توان هفته ای 10 ایرانی را از مرگ حتمی نجات داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha