كشف یك ناهنجاری ژنی كه می‌تواند احتمال بروز پاركینسون را در سنین پایین‌تر افزایش دهد می‌تواند راهگشای درمانهای جدید این بیماری كشنده مغزی باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازخبرگزاری رویترز از واشنگتن، "لوراین كلارك" از "دانشگاه كلمبیا" در نیویورك و سایر محققان ژن‌های ‪ ۲۷۸‬فرد مبتلا به پاركینسون و ‪۱۷۹‬ فرد سالم را بررسی كردند.

این مطالعه نشان داد، جهش در یك ژن به نام "‪ "GBA‬در ‪ ۲۲‬درصد از افرادی كه بیماری پاركینسون در آنها قبل از ‪ ۵۰‬سالگی شروع شده بود مشاهده شد. این در حالی است كه این جهش تنها در ‪ ۱۰‬درصد از افرادی كه پس از ‪ ۵۰‬سالگی این بیماری در آنها آغاز شده بود مشاهده شد.

بطور متوسط، افرادی كه این ناهنجاری ژنی را داشتند نسبت به افرادی كه به این ناهنجاری مبتلا نبودند تقریبا دو سال زودتر به پاركینسون مبتلا شدند.

محققان در مجله "‪ "Neurology‬نوشتند، جهش در این ژن در ‪ ۱۴‬درصد از افراد مبتلا به پاركینسون و ‪ ۵‬درصد از افراد عاری از پاركینسون دیده شد.

كلارك در یك گفت و گوی تلفنی گفت، بر اساس فراوانی این جهش‌ها در موارد ابتلا به پاركینسون زودهنگام، این ژن احتمالا یك عامل خطرساز در بروز پاركینسون در سنین پایین‌تر است. احتمالا این ژ یكی از مهمترین ژن‌هایی است كه تاكنون دانشمندان كشف كرده‌اند.

طبق اعلام "بنیاد ملی پاركینسون" در حالی كه این بیماری غالبا پس از ‪ ۶۵‬سالگی بروز می‌كند، اما ‪ ۱۵‬درصد از افراد مبتلا به این بیماری زیر ‪۵۰‬ سال سن دارند.

پاركینسون سلول‌های عصبی را در منطقه‌ای از مغز كه مسئول فعالیت ماهیچه‌ها است مبتلا می‌كند و مشخصه آن كمبود یك ماده شیمیایی به نام "دوپامین" در مغز است. علایم این بیماری با گذشت زمان تشدید می‌شود.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha