یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 72475

اگر چه زمزمه‌هایی از مسوولان درباره حذف نشدن ارز مرجع از کالاهای اساسی از جمله دارو شنیده می‌شود اما بخشنامه‌ای که از سوی بانک مرکزی صادر شده است با این شنیده‌ها ناسازگار است.

دولت باید قیمت دارو را ثابت نگه دارد
سلامت نیوز : خبر حذف ارز مرجع از دارو و جایگزینی نرخ مبادله‌ای برای واردات دارو شوک جدیدی به برخی بیماران از جمله بیماران خاص که نیازمند دارو هستند وارد کرد. آنهایی که علاوه بر درد بیماری باید درد گرانی را نیز تحمل کنند. اگر چه زمزمه‌هایی از مسوولان درباره حذف نشدن ارز مرجع از کالاهای اساسی از جمله دارو شنیده می‌شود اما بخشنامه‌ای که از سوی بانک مرکزی صادر شده است با این شنیده‌ها ناسازگار است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وطن امروز ؛ این در حالی است که وزیر بهداشت نیز اواخر هفته گذشته به طور ضمنی این حذف ارز را تایید کرد. این نکته زمانی قابل توجه است که از سال گذشته این روند افزایش قیمت دارو‌ها اتفاق افتاده بود و حال با تصمیم جدید دارو به جای وارد شدن با ارز 1226 تومانی‌ با ارز حدوداً 2500 تومانی وارد کشور خواهد شد، یعنی با بهایی بیش از 2 برابر.

اما طریقت منفرد که پس از برکناری مرضیه دستجردی به دلیل اعتراض به وضع نابسامان ارز داروها به جای او بر صندلی وزارت نشست در اظهار نظری با ابراز تمایل به حذف ارز مرجع دارو اعلام کرد: در حال حاضر حدود یک میلیارد و 400 میلیون دلار ارز دارو وجود دارد که اگر قیمت آن دو برابر شود نزدیک به 1500 میلیارد تومان افزایش قیمت خواهیم داشت که این رقم در بودجه 2200 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. بودجه‌ای که هنوز در مجلس به تصویب نرسیده است و حتی تخصیص آن همچون سال‌های گذشته در ابهام است. وزیر بهداشت در ادامه گفته است: اگر قرار است این ارقام افزایش یابند باید مطمئن شویم بار آن بر مردم تحمیل نمی‌شود بنابراین در سامانه دارویی به دنبال آن هستیم تا دارو را مستقیماً به مصرف‌کننده برسانیم و سوء‌استفاده در بازار دارویی کاهش یابد.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های دولت خارج کردن دارو‌ها از حالت دو نرخی است به طوری که دارو‌ها نرخ واحد داشته باشند. وی اهمیت این موضوع را شفافیت در ارائه خدمات دارویی و ارتقای کیفیت دارو‌ها عنوان کرد و افزود: امیدواریم با این طرح وضعیت تولید و عرضه دارو روند بهتری به خود بگیرد. طریقت‌منفرد گفت: در حال حاضر ایران ارزان‌ترین کشور در ارائه دارو به بیماران است. وی علت این موضوع را تولید 97 درصدی دارو‌ها در داخل کشور عنوان کرد و در ادامه با اشاره به تغییر ارز اختصاص یافته به دارو می‌گوید: ارز دارو از نرخ مرجع به مبادله‌ای تبدیل شده و باقی مانده آن در لایحه بودجه امسال در نظر گرفته شده که تاثیر زیادی در قیمت ایجاد می‌کند.

باید ارز دولتی به دارو تعلق گیرد

با این وجود حسن تامینی نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره اختصاص ارز مبادله‌ای برای دارو به جای ارز مرجع می‌گوید: قطعا این شرایط می‌تواند بر قیمت داروها تاثیرگذار باشد. وی با تاکید بر اینکه باید بتوان ارز را کنترل کرد، گفت: در شرایط فعلی که در تحریم قرار داریم باید به دنبال راهکارهای جدیدی باشیم که نمونه آن تامین داروهای مورد نیاز از محل فروش نفت است. تامینی با اشاره به اینکه در حال حاضر برخی داروها مشمول تحریم نشده است، افزود: هنوز به درستی مشخص نیست ارز هم وجود داشته باشد تاچه اندازه مشکل دارو را حل می‌کند اما آنچه قابل توجه است اینکه در زمینه تامین دارو نیاز به حمایت ضربتی داریم.

وی ابراز داشت: برای حل مشکل دارو باید ارز دولتی به آن تعلق گیرد. نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره اختصاص 2200 میلیارد تومان اعتبار از سوی وزارت بهداشت در حالی که این مبلغ تنها برای تامین دارو نیست، گفت: بحثی که وجود دارد این است که این میزان اعتبار برای کل خدمات ارائه شده توسط مراکز وابسته به وزارت بهداشت است لذا مشکل دارو حل نمی‌شود و اگر بخواهند مشکل دارو را حل کنند باید ارز سریعا در اختیار قرار گیرد و اگر نمی‌توانیم ارز وارد کنیم از محل فروش نفت، دارو یا مواد اولیه دارو را وارد کنیم.

دولت باید یارانه دارو به وزارت بهداشت دهد

همچنین عبدالرحمان رستمیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است: کارخانه‌های داروسازی تا 6 ‌ماه مواد اولیه را با ارز 1226 تومان وارد می‌کنند که براین اساس نباید فعلا شاهد گران شدن دارو باشیم. وی می‌گوید: دولت موظف است مابه‌التفاوت ارز 1226 تومان تا 2450 تومان را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد اما اینکه کجا بتوانیم این مابه‌التفاوت را هزینه کنیم که کمترین آسیب را ببینیم، موضوعی است که در حال ارزیابی است. وی به ایسنا گفت: مابه‌التفاوتی که دولت برای ارز دارو به وزارت بهداشت می‌دهد یا باید به ابتدای فرآیند یعنی آنجا که دارو تولید می‌شود اختصاص داده شود یا به ابتدای فرآیند یعنی کسی که دارو را مصرف می‌کند، حالت دیگر این است که این مابه‌التفاوت در اختیار سازمان متولی که می‌تواند در قیمت‌گذاری‌ها دخالت کند مثل وزارت دفاع و وزارت بهداشت قرار گیرد.

نماینده مردم دامغان در مجلس تصریح کرد: براساس گزارشی که کارخانه‌های داروسازی به کمیسیون بهداشت دادند، آنها مواد اولیه را برای 6‌ماه با ارز 1226 تومان وارد کشور کردند پس قاعدتا دارو نباید تا 6‌ماه گران شود که اگر اینطور باشد آسیب چندان جدی را نخواهیم داشت. رستمیان در پایان یادآور شد: با توجه به اینکه دولت مابه‌التفاوت نرخ ارز را در اختیار دارد، دارو یا نباید گران شود یا درصد خیلی کمی افزایش قیمت خواهد داشت، چراکه دولت موظف است این رقم را به‌گونه‌ای اختصاص دهد که قیمت دارو افزایش نیابد. با این اوصاف وظیفه دولت ثابت نگه داشتن قیمت دارو است، ‌چه اینکه از طریق پرداخت یارانه به وزارت بهداشت باشد و چه اینکه با ارز مرجع به حمایت وارد‌کنندگان بیاید اما درهر شکل نباید فشار مالی به بیماران در شرایط اقتصادی امروز جامعه وارد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha