یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۴
کد خبر: 72484
سلامت نیوز :عوامل مختلفی را می توان برشمرد که روی حس چشایی تاثیر می گذارد و در نتیجه قدرت آن را کاهش می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ برای این که بتوانید همیشه از طعم غذاهای مختلف لذت ببرید، لازم است از برخی عادت ها بپرهیزید.

استعمال دخانیات: علاوه بر ایجاد سرطان و آمفیزم، استعمال سیگار بیماری های متعدد دیگری را نیز ایجاد می کند و در نتیجه قدرت چشایی را کاهش می دهد.

استعمال دخانیات باعث انسداد و التهاب اغشای مخاطی داخل بینی نیز می شود. به گفته متخصصان حلق و بینی در آمریکا، استعمال دخانیات عامل مهمی در کاهش قدرت حس چشایی است.

پرخوری:نتایج تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۲ انجام شد؛ نشان می دهد کودکان چاق به خوبی همسن و سال های خود قادر به تشخیص طعم های مختلف مانند شیرینی، شوری، ترشی و تلخی نیستند.

مصرف بیش از حد شکر:مصرف روزانه ۲ نوشیدنی شیرین طی ۴ هفته، قدرت حس چشایی را کاهش می دهد. به طور ساده هر چه مصرف قند بیشتر باشد، قدرت حس چشایی کمتر می شود و برای دریافت طعم خوراکی ها میل بیشتری به مصرف شیرینی پیدا می کنید.

مصرف زیاد مواد قندی علاوه بر بروز چاقی، احتمال ابتلا به دیابت نوع۲ را نیز افزایش می دهد.

قرار گرفتن در معرض حشره کش ها:محققان می گویند سموم محیطی مانند آرسنیک مشکل شدیدی در سیستم بویایی و در نهایت حس چشایی ایجاد می کند.

مصرف بی رویه داروهای تجویز شده و (OTC):

حس بویایی و چشایی به گونه ای به هم ارتباط دارد و ۶۵ تا ۷۵ درصد حس چشایی در واقع وابسته به حس بویایی است. برخی داروها که روی حس بویایی تاثیر می گذارد، روی حس چشایی نیز تاثیرگذار است. هم چنین داروهایی مانند آنتی هیستامین و ضدافسردگی که شل کننده عضله است و داروهای کاهش دهنده لیپیدز باعث اختلال حس بویایی و در نتیجه چشایی می  شود.

مصرف بالای نمک و غذاهای آماده:اگر وارد اتاق شوید و بوی تندی به مشام برسد، به مرور زمان آن بو را دیگر تشخیص نمی دهید.اگر نمک زیاد به موادغذایی خود اضافه کنید یا این که غذاهای آماده و شور بخورید، به مرور زمان به آن مقدار نمک عادت خواهید کرد و برای احساس طعم شور، نمک بیشتر به غذا اضافه می کنید. بهتر است ادویه و گیاهان را جایگزین نمک کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha