یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 72488
سلامت نیوز : كارشناس تحقیقات میكرو بیولوژی مواد غذایی انستیتو تغذیه و صنایع غذایی ایران گفت: به تازگی از گیاه گزنه داروی كاهش دهنده قند خون تهیه شده است كه طبق تحقیقات دانشمندان ایران بسیار موثر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ دكتر نسرین حاجی سید جوادی با تاكید براینكه این دارو باید با تجویز پزشك مورد استفاده قرار گیرد، افزود: افراد مبتلا به دیابت باید تحت نظر پزشك متخصص قرار گیرند و به توصیه های آنان از نظر دارویی و غذایی عمل كنند.

وی اظهارداشت: دیابت نوعی بیماری در حال شیوع است كه با اختلال در میزان ترشح هورمون های بدن، باعث افزایش میزان قند خون می شود و برخی از گیاهان خوراكی و دارویی در كاهش قند خون می توانند موثر باشد.

به گفته وی، اكثر گیاهان به دلیل داشتن الیاف (فیبر) در كاهش قند خون موثرند. استفاده از فیبر های محلول از بالا رفتن ناگهانی قند خون پس از مصرف غذا جلوگیری می كنند.

دكتر حاجی سید جوادی خاطرنشان كرد: منابع غنی از فیبر محلول، میوه هایی مانند سیب، گلابی، گیلاس، توت فرنگی و انواع مركبات هستند كه اگر با پوست خورده شوند موثر تر هستند.

به گفته وی، «چاو دار» نوعی گیاه غله ای شبیه گندم است كه اغلب به صورت آرد استفاده می شود آرد تیره چاودار كه حاوی سبوس و جوانه است در كاهش قند خون بسیار موثر است.

دكتر حاجی سید جوادی اضافه كرد: تخم كتان كه حاوی فیبر بالایی است علاوه بر كاهش كلسترول می تواند قند خون را به میزان زیادی كاهش دهد.

این كارشناس تحقیقات میكرو بیولوژی مواد غذایی یادآور شد: دانه شنبلیله نیز علاوه بر فواید متعددی كه دارد، اثر قابل توجهی در كاهش قند خون دارد. پودر دانه شنبلیله به علت تلخی معمولا با ماست مخلوط و مصرف می شود ولی در برخی از كشور ها آن را به صورت قرص یا كپسول تهیه كرده اند كه توسط پزشك تجویز می شود.

وی افزود: از گیاهان دیگری كه در كاهش قند خون موثرند برگ بسیاری از ادویه ها مانند دارچین، میخك، زردچوبه و برگ بو است كه در این بین دارچین از همه موثرتر است، علاوه بر اینكه خود طعم شیرینی دارد.

حاجی سید جوادی اظهارداشت: سیر و پیاز از دیر باز به عنوان كاهش دهنده قند خون شناخته شده بودند، كپسول یا قرص سیر علاوه بر كاهش چربی باعث كاهش قند خون هم می شود. پیاز نیز می تواند از طریق تاثیر بر سوخت و ساز قند در كبد و افزایش كارایی انسولین روی بیماری قند اثر بگذارد.

وی افزود: همچنین زغال اخته بنفش رنگ خواص دارویی زیادی از جمله تنظیم میزان قند خون دارد. دم كرده برگ های این گیاه نیز كمك زیادی به كنترل دیابت می كند.

به گفته این كارشناس، گشنیز، كرفس، كدو، زیتون، جو، یونجه، كاسنی، انار، شوید، عدس، عناب، خرفه (گیاه دارویی) نیز در كاهش قند خون موثرند اما این گیاهان به منظور استفاده دارویی باید تحت نظر پزشك متخصص تغذیه مورد مصرف قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha