سلامت نیوز : تبلیغات صدا و سیما علیه سیگار کم شده، تولید سیگار داخلی افزایش داشته و در نهایت سن ابتلا به سیگار در کشور از 14 به 10 سال رسیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فریادگر ؛ چند روز پیش دبیر جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات اعلام كرد كه سن مصرف دخانیات از 14 سال به 10 سال رسیده است. البته این خبر چندان هم تكان دهنده نبود. این روزها مردم بارها با سیگار كشیدن نوجوان‌هایی روبرو هستند که هنوز پشت لبشان سبز نشده است. بر اساس آمار بیش از 12 میلیون نفر در ایران سیگاری هستند.

تبلیغات منفی سیگار ممنوع!

چند وقتی می‌شود كه در تبلیغات صدا‌وسیما جایی برای گفتن از مضرات سیگار باقی نمانده است. در مقابل تبلیغ اجناس مضر مانند هله‌و‌هوله و سیم كارت‌های رنگارنگ، برجسته‌سازی پیامدهای منفی سیگار کشیدن فراموش شده است. تبلیغات محیطی هم که در اختیار شهرداری است، فعلا به دنبال تبلیغات پول‌دار است و چون از تبلیغ منفی علیه سیگار کشیدن چیزی عاید نمی‌شود پس بی‌خیال آن شده است. آیا با این وضعیت نباید سن ابتلا به سیگار کشیدن در کشور به 10 سال برسد؟

فراوانی سیگار؛ از قاچاق تا تولید ملی

مصرف سرانه سیگار در کشور حدود 2/2 نخ در روز است. سالانه 65 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود. بسیاری از کارشناسان معتقدند اگرچه مصرف سیگار مضر است، اما دولت نمی‌تواند از عواید قابل توجه آن چشم پوشی کند. به گفته دبیر جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در حال حاضر یک کمپانی آمریکایی بدون هیچ محدودیتی 320 میلیون دلار سیگار وارد ایران می‌کند.

در عین حال تولید سیگار با برند خارجی در مجتمع های دخانی داخلی به بهانه مبارزه با قاچاق هم افزایش یافته است. کار افزایش تولید سیگار به جایی رسیده که به گفته مدیر عامل شرکت دخانیات ایران با راه‌اندازی خطوط تولید دو برند سیگار مارلیک و آسیا، ضمن تأمین بخشی از نیاز داخل، اضافه این تولید به بازار مصرف منطقه صادر خواهد شد. البته ایشان یادشان رفته بگویند این افزایش تولید اول یقه کودکان کشور خودمان را گرفته است.

در عین حال قاچاق سیگار هم به داخل کشور کم نیست. براساس گفته مدیرعامل شركت دخانیات ایران سهم قاچاق از بازار سیگار ایران در سال 1390 دستكم 40 درصد بوده است.

با این وضع فراوانی انواع و اقسام سیگار چرا در کشور ما نباید سن مصرف سیگار کاهش پیدا کند؟ وقتی سیگار مثل نقل و نبات در جامعه توزیع می‌شود، واقعا چه انتظار بی‌جایی است که سن سیگار کشیدن افزایش هم پیدا کند.

تابلوی ممنوعیت در جایی دیده نمی‌شود

هر چند شش سال از تصویب قانون جامع كنترل و مبارزه ملی با دخانیات گذشته، اما اطلاع‌رسانی در این باره به مردم انجام نشده است و بسیاری از مردم از این قانون خبری ندارند. اگر بخش‌نامه‌ای هم به دست ارگان‌های ذیربط رسیده، بی‌رمق به اجرای بندهای مربوطه عمل می‌کنند. در شرایطی كه سن مصرف دخانیات از 14 سال به 10 سال رسیده، منع فروش سیگار به افراد زیر 18‌ سال همچنان شکل قانونی و اجرایی به خود نگرفته است.

این در حالی است که مثلا قانون ممنوعیت فروش رایتل به زیر 18 سال ها در بوق و کرنا می‌شود، اما قانون فروش سیگار به زیر 18 ساله ها نه. نمایندگان مجلس هم که در این روزها سر هر ریز و درشتی و به هر بهانه ای به دولت تذکر می‌دهند، یادشان رفته چنین قانونی هم وجود دارد و می‌توانند بابت اجرا نشدن آن تذکر بدهند. شاید در اجرا نشدن این هم منافعی نهفته است؛ مثل کاهش تبلیغ منفی علیه سیگار یا افزایش تولید داخلی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha