یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۳
سلامت نیوز :  اگر جزو افرادی هستید که ماهی و قرص های مکمل امگا سه مصرف می کنند تا حافظه خوبی داشته باشند، باید به شما تبریک گفت. اگر این گونه نیستید، حتما از همین امروز این کار را آغاز کنید. امگا سه همچنین باعث برطرف شدن چروک های بدن نیز می شود. در ضمن، مصرف امگا سه باعث می شود در آینده دچار بیماری هایی همچون آلزایمر، ورم یا آرتریت مفاصل نشوید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ اسید دوکوساهکسائنویک که بیشتر با نام  DHA شناخته می شود یکی از مواد خوراکی ضروری برای سلامت مغز است. DHA یکی از عناصر اساسی و پایه برای مغز به شمار می رود و باعث می شود تا افراد در سنین بالا و کهنسالی خیلی کمتر دچار کاهش قدرت تشخیص شوند. در ضمن، برای رشد مغز جنین و حتی شکل گیری بهتر آن نیز لازم است. تاکنون بیشترین تاثیرات مثبت این ماده را برای افراد مسن و مادرهای باردار و جنین های آنها می دانستند.

گروهی از دانشمندان تغذیه و خوراکی در دانشگاه مَسی در نیوزیلند در مورد اینکه آیا بزرگسالان سالم و میان سال نیز می توانند از مزایای DHA  بهره ببرند، تحقیق کرده اند. بر اساس تحقیق آنها، مردم آن منطقه یک‌سوم یا حتی کمتر از میزان مورد نیاز خود امگا سه و DHA مصرف می کنند.

به همین دلیل، این محققان حدود 200 بزرگ سال در حدود سن های 18 تا 45 سال را انتخاب کردند که دوز مصرفی کاملی از امگا سه نداشتند و تاثیر قرص های مکمل DHA را روی آنها آزمایش کردند. آنها بیشتر روی حافظه اپیزودیک شرکت کننده ها همچون نام یا تاریخ، حافظه کوتاه مدت، زمان واکنش، سرعت عملکرد و هوش عمومی آنها متمرکز بودند.  

مصرف 1.16 گرم DHA در طول روز برای مدت شش ماه (برابر با مصرف 2 یا 3ه ماهی چرب در هر هفته)، باعث بهبود زیاد زمان واکنش افراد مورد آزمایش شده بود اما روی مردها و زنان تاثیر متفاوتی داشت. در خانم ها، حافظه اپیزودیک آنها رشد فراوانی داشت، DHA باعث شده بود تا دقت و تعداد تصاویر یا کلماتی که دیده اند، افزایش پیدا کند. در مردها، حافظه کوتاه مدت آنها بهبود زیادی یافته بود. آنها با مصرف DHA، 20 درصد سریع تر از پیش می توانستند وارد مورد نیاز را به یاد بیاورند.

برای افزایش حافظه این ماده را زیاد مصرف کنید

این گروه از محققان، همین تحقیقات را روی گروه سنی جوان تر آزمایش کردند و تاثیر آن بسیار شگفت آور بود. نتیجه این تحقیقات این بود که DHA برای مغز در هر سنی بسیار مفید و لازم است و این مساله فقط مختص جوانان یا افراد پیر نیست.

DHA فقط در ماهی های پرچرب همچون سالمون، ماهی تن آلباکور، قزل آلای رودخانه ای و گربه ماهی پیدا می شود. کارشناسان توصیه می کنند حداقل دو وعده در هفته ماهی مصرف کنید. یا دست کم از قرص های روغن ماهی یا جلبک های خوراکی تغذیه کنید. همه انسان ها باید در طول روز بین 1100 تا 2000 میلی گرم امگا سه مصرف کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha