سلامت نیوز : یک فلوشیپ پریناتولوژی با بیان اینکه کیت‌های غربالگری سه ماهه اول و دوم بارداری وارداتی بوده و هزینه آن بسیار گران است، گفت: باید غربالگری را به گونه‌ای در سیستم بهداشتی تثبیت کنیم که سازمانهای بیمه‌گر هزینه آن را تقبل و این غربالگری با کمترین هزینه انجام شود.

دکتر حمیرا وفایی در گفت وگو با ایسنا ، گفت: ناهنجاری‌های جنینی یکی از شایعترین علل مرگ و میز نوزادی هستند که اگر این ناهنجاری‌ها در زمان جنینی تشخیص داده شود اجازه سقط قانونی به فرد داده می شود. تشخیص این ناهنجاری‌ها در سونوگرافی‌های سه ماهه اول بارداری و سه ماهه دوم و انجام آزمایشات غربالگری قبل از هفته نوزدهم یا بیستم حاملگی باید انجام گیرد.

وی افزود: در یکسری موارد در تشخیص برخی از ناهنجاری‌ها می‌توان درمان آن را در داخل رحم انجام داد و آن عارضه را از بین برد. یکی از این موارد تنگی دریچه قلب جنین است که با جراحی درون رحمی می توان آن عارضه را از بین برد. این اقدام برای اولین بار در شیراز انجام شد.

وفایی تصریح کرد: کیت‌های غربالگری سه ماهه اول و دوم بارداری وارداتی هستند و هزینه آنها بسیار گران است. باید سعی کنیم غربالگری را به گونه‌ای در سیستم بهداشتی تثبیت کنیم که سازمانهای بیمه گر هزینه آن را تقبل کنند و این غربالگری با کمترین هزینه انجام شود.

این فلوشیپ پریناتولوژی اظهار کرد: باید در هر شهر بسته به جمعیت آن، چند آزمایشگاه مرجع به عنوان آزمایشگاه غربالگری وجود داشته باشد. اگر این آزمایشگاه‌های مرجع را معرفی کنیم شاید سازمانهای بیمه گر اقدامی در این زمینه انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون فشار پرداخت این هزینه‌ها به عهده بیماران است و سازمانهای بیمه گر و وزارتخانه نیز باید در این قضیه درگیر شوند. اگر این اقدام صورت نگیرد برای افرادی که ضرورت دارند این غربالگری را انجام دهند از این کار سرباز می‌زنند و این امر موجب شیوع ناهنجاری‌های مادرزادی در جامعه خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha