یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۸
کد خبر: 72496

سلامت نیوز : رییس انجمن سکته‌ مغزی گفت: بیش از 97 درصد سردردها خطرناک نیستند، اما برخی از سردردها هم با علائم خطر همراه هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمدرضا قینی در نشست خبری «بیستمین کنگره نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران» که امروز در بیمارستان سینا برگزار شد، افزود: برخی از سردردها بسیار سریع و ناگهانی شروع می‌شوند، محل خاصی از سر دچار درد می‌شود و جای درد عوض نمی‌شود. سردرد باعث می‌شود شب‌ها بیمار از خواب بیدار شود و با خم شدن و سرفه، تشدید می‌شود. علاوه بر آن سردردهایی که بعد از 50 سالگی آغاز می‌شوند، جزو سردردهایی محسوب می‌شوند که علائم خطر را دارند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: پیش از این زمان تزریق آمپول به بیمار پس از سکته مغزی سه ساعت بود، اما در حال حاضر به 4.5 ساعت افزایش یافته است و در این مدت باید تمام کارهای تشخیصی به اتمام رسیده و بیمار آماده تزریق آمپول باشد. با این حال هر چقدر کارهای تشخیصی زودتر انجام شود، بهتر است.

وی در ادامه اظهار کرد: تزریق آمپول پس از سکته مغزی در مراکز محدودی انجام می‌شود و هزینه تزریق بالاست. با این حال هنوز مهم‌ترین علت محدودیت تزریق دارو، دیر رسیدن بیمار به مراکز درمانی است.

رییس انجمن سکته مغزی با اشاره به زمینه‌های ابتلا به سکته مغزی، گفت: پرفشاری خون، قند بالا، چربی زیاد خون، مصرف سیگار، زمینه‌هایی هستند که طی 10 تا 20 سال زمینه ابتلا به سکته مغزی می‌شوند. بنابراین می‌توان از سکته مغزی پیشگیری کرد. در دنیا نیز طی مدت زمانی شمار مبتلایان به این بیماری کاهش یافته که علت آن کنترل مناسب زمینه‌های خطر بود.

قینی درباره بیماری سردرد اظهار کرد: بیش از 30 تا 40 درصد مردم جهان به سردرد مبتلا می‌شوند و شش درصد از مردم در طول عمر خود به طور معمول سردرد دارند و این بیماری بیشترین علت درخواست مرخصی شاغلان است. البته سردرد و میگرن قابل درمان هستند.

وی با بیان اینکه جوانان به ویژه زنان بیشتر از ابتلا به ا‌م‌اس هراس دارند، اظهار کرد: شیوع این بیماری در ایران افزایش پیدا کرده است.

رییس انجمن سکته مغزی درباره بیماری آلزایمر اظهار کرد: آلزایمر به معنای افت ذهنی در سنین بالا است و با افزایش سن، شیوع آن بیشتر می‌شود. البته هر اختلال حافظه‌ای، آلزایمر نیست و بسیاری از موارد قابل درمان است.

قینی در پایان گفت: یک درصد جامعه ایران مبتلا به تشنج هستند که بالغ بر 700 هزار نفر می‌شود. در درمان تشنج بسیار موفق هستیم، به گونه‌ای که 80 درصد تشنج‌ها به خوبی کنترل می‌شود. این در حالی است که متاسفانه مردم نگاه خوبی به تشنج ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha