سلامت نیوز : معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی الزامات اجرای برنامه پزشک خانواده در تهران را تشریح کرد.

دکتر فاطمه رخشانی در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره چگونگی و زمان اجرای برنامه پزشک خانواده در تهران، گفت: برای آنکه برنامه پزشک خانواده به نتیجه برسد، نیازمند طی مراحلی است. مرحله نخست اجرای این برنامه در تمام کشور آغاز شده است و در تلاشیم تا زیرساخت‌های اولیه برای اجرای این برنامه در سراسر کشور فراهم شود.

وی متقاعد کردن پزشکان عمومی بخش خصوصی، بیمه‌ها، آگاه‌سازی مردم و همچنین فراهم شدن زیرساخت‌های الکترونیکی را از جمله مقدمات اجرای برنامه پزشک خانواده خواند و گفت: برای اجرای این برنامه در سطح یک، پزشکان عمومی بخش خصوصی باید موافقت خود را اعلام کنند. همچنین آموزش و فرهنگ‌سازی برای مردم نیز در این زمینه لازم است. در این راستا اطلاعات مربوطه را روزانه از تمام کشور جمع‌آوری می‌کنیم.

اطلاعات 21 میلیون ایرانی به سامانه الکترونیک وارد شد

معاون بهداشتی وزیر بهداشت افزود: انتخاب پزشک از سوی مردم و همچنین تحت پوشش قرار گرفتن جمعیت مربوطه توسط پزشک، مرحله بعدی برنامه پزشک خانواده است. در حال حاضر اطلاعات مربوط به 21 میلیون نفر از جمعیت کشور وارد سامانه الکترونیک مربوطه شده است. پس از آن نیز باید ارتباط پزشک و بیمار برقرار شود. تمام این مراحل به سطح یک ارائه خدمات مربوط می‌شود و از این مرحله به بعد مردم می‌دانند که بابت مباحث سلامتی خود باید به چه پزشکی مراجعه کنند.

رخشانی با بیان اینکه اقدامات مربوط به سطح یک برنامه پزشک خانواده در تهران نیز آغاز شده، ادامه داد: اما پزشک خانواده در این مرحله تمام نمی‌شود. اصل آن است که پزشک خانواده بداند که بیمارش را برای مراحل بعدی باید به کدام متخصص ارجاع دهد. برای سطوح بعدی پزشکانی می‌توانند در این برنامه قرار گیرند که "تمام وقت" دانشگاه‌ها باشند.

وی افزود: برای اجرای این برنامه در تهران الان به دنبال بیمارستان‌هایی هستیم که از تمام تخصص‌ها، پزشک تمام وقت داشته باشند. در این زمینه حداقل شش بیمارستان لازم داریم که از متخصصان تمام وقت برخوردار باشد تا به این ترتیب پزشک خانواده بداند که بیمارش را باید به کدام متخصص ارجاع دهد.

پزشک خانواده را به عنوان یارانه سلامت دولت به مردم اجرایی می‌کنیم

معاون بهداشتی وزیر بهداشت ادامه داد: همچنین باید بودجه‌های مربوطه تخصیص یابد. اگر تمام این اقدامات صورت بگیرد، برای اجرای آن در تهران مشکلی نداریم. اتفاقا اجرای برنامه پزشک خانواده در تهران به نفع این برنامه است و اصرار داریم این برنامه در تهران هر چه سریع‌تر اجرایی شود. البته باید گفت که در هیچ جای دنیا این گونه نیست که برنامه پزشک خانواده به صورت 100 درصد اجرا شود. تمام تلاشمان آن است که برنامه پزشک خانواده را به عنوان یارانه سلامت دولت به مردم اجرایی کنیم.

رخشانی گفت: بسیاری از استان‌های دیگر نیز برای اجرای این برنامه اعلام آمادگی کرده‌اند. منتظر مشخص شدن تکلیف بودجه نیز هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha