سلامت نیوز : یک متخصص پوست درباره خواص صابون‌هایی چون صابون خرچنگ، حلزون و غیره که تحت عنوان «معجزه گر» تبلیغ می‌شوند، گفت: اغلب صابون‌هایی که در بازار موجود‌ند دارای PH بالای ۷ بوده و قلیایی هستند در نتیجه مناسب شستن صورت نیستند. اما تاکید ما این است که بکارگیری صابون‌هایی تحت عنوان «معجزه‌گر» عمدتا جنبه تبلیغاتی دارند.

دکتر محمدعلی نیلفروش‌زاده در گفت‌وگو با (ایسنا)، به پرسش‌هایی پیرامون برخی پاک کننده‌های پوست بویژه پوست پاسخ داد و درباره اثرات پاک‌ کنندگی آب بر روی پوست اظهار کرد: آب فراوان‌ترین و در دسترس‌ترین پاک‌ کننده است. اما از آنجایی که چربی‌ها در آب حل نمی‌شوند، نمی‌تواند چربی‌های پوست و آلودگی‌های چرب را از بین ببرد.

وی با اشاره به اینکه پاک‌ کننده‌های موجود در بازار به چند دسته تقسیم می‌شوند، عنوان کرد: پاک‌ کننده‌های پوست به انواع مختلفی از جمله صابون، شیر پاک‌کن، ژل پاک‌ کننده، تونر و اسکراب‌ تقسیم می‌شوند.

این متخصص پوست افزود: پوست دارای pH اسیدی بین ۴.۵ تا ۶ است، باید در نظر داشت که مناسب‌ترین شوینده‌های پوست، آنهایی هستند که دارای PH مناسب و هم‌اندازه پوست باشند.

وی درباره نقش صابون‌ها در پاک کردن آلودگی‌های پوست گفت: صابون‌های درمانی مناسب نوع پوست و مشکلات پوستی از جمله آکنه یا اگزما در بازار موجودند ولی باید به این نکته توجه داشت که مصرف یک صابون به تنهایی برای درمان مشکلات پوستی کافی نیست و در خصوص درمان مشکل پوستی باید با متخصص مشورت کرد.

رییس مرکز تحقیقات پوست دانشگاه علوم پشکی اصفهان ادامه داد: شست‌وشو با صابون‌های با PH بالا که قلیایی هستند باعث خشکی پوست می‌شود. در نتیجه با کاسته شدن چربی‌ها، آب پوست کم می‌شود. استفاده زیاد از این‌گونه پاک‌کننده‌ها موجب سریع‌تر شدن پروسه aging یا پیر شدن می‌شود.

از صابون‌های معمولی برای شستن صورت استفاده نکنید

نیلفروش‌زاده ضمن تاکید بر اهمیت انتخاب صابون مناسب برای شست‌وشوی پوست اظهار کرد: بیشتر صابون‌هایی که در بازار موجودند دارای PH بالای ۷ بوده و قلیایی هستند، در نتیجه برای شستن صورت مناسب نیستند، به همین خاطر توصیه می‌کنیم از آنها برای شست‌وشوی صورت استفاده نشود.

وی افزود:‌ البته صابون‌های اسیدی مناسب صورت هم چند سالی است که در ایران در دسترس قرار دارند و به نام «پَن» معروف هستند و نام علمی آنها syndet است. اینها غالبا PH کمتر از ۶ دارند و برای صورت بسیار مناسبند.

رییس مرکز تحقیقات پوست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه پَن‌ها علاوه بر قدرت پاک‌ کنندگی خوبی که دارند، باعث گردش خون بهتر در سطح پوست می‌شوند، گفت: پزشکان معمولا توصیه می‌کنند در مواردی مثل زخم بستر و ادرار سوختگی کودکان و نیز سایر سوختگی‌ها حتما از این نوع صابون‌ها در شست‌وشوی روزانه استفاده کنند.

شفابخشی صابون‌های خرچنگ، حلزون و غیره جنبه تبلیغاتی دارد

وی درباره خواص صابون‌هایی چون صابون خرچنگ، حلزون و غیره که تحت عنوان «معجزه گر» تبلیغ می‌شوند، گفت: اغلب صابون‌هایی که در بازار موجودند دارای PH بالای ۷ بوده و قلیایی هستند، در نتیجه مناسب شستن صورت نیستند. اما تاکید ما این است که بکارگیری صابون‌هایی تحت عنوان «معجزه‌گر» عمدتا جنبه تبلیغاتی دارند.

این متخصص پوست درباره مصرف صابون‌های شفاف و گلیسیرینه هم توضیحاتی ارائه و عنوان کرد: کسانی که پوست خشک دارند بهتر است روزانه یک تا دو بار از این نوع صابون‌های اسیدی برای شست‌وشوی صورت خود استفاده کنند و بعد از آن حتما صورت خود را با یک کرم رطوبت‌رسان ماساژ دهند.

وی افزود: اما افرادی که پوست چرب دارند بهتر است روزانه ۲ تا ۴ بار از این صابون‌ها برای شست‌وشوی صورت خود استفاده کنند. در حال حاضر برای انواع پوست شامل چرب، خشک، حساس و آکنه‌ای در بازار صابون‌های اسیدی مناسب ( پَن ) در برندهای مختلف داخلی و خارجی وجود دارد.

نیلفروش‌زاده اضافه کرد: صابون‌های شفاف و گلیسیرینه هم معمولا در افراد با پوست خشک یا آنهایی که با مصرف داروهای آنتی آکنه دچار خشکی پوست شده‌اند مناسب است و مضرات کمتری نسبت به صابون‌های معمولی دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha