سلامت نیوز : رییس بیستمین کنگره بین‌المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران گفت: ترس از ابتلا به ام‌ اس در کشور افزایش پیدا کرده است و متاسفانه هر کس که علائمی مانند گزگز دست داشته باشد، گمان می‌کند به ام‌ اس مبتلاست و به پزشک مراجعه می‌کند، این در حالی است که چنین علائمی لزوما به معنای ابتلا به ام‌ اس نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمدحسین پاکدامن در نشست خبری «بیستمین کنگره نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران» که امروز در بیمارستان سینا برگزار شد، افزود: متاسفانه بیماران به پزشکان اصرار می‌کنند که آزمایش ام‌آر‌آی را برای آنها تجویز کنند، چرا که از ابتلا به ام‌ اس وحشت دارند، البته متاسفانه گاهی اوقات تکنیسین‌های رادیولوژی با دیدن نتیجه ام‌ار‌آی برای بیمار تشخیص ام‌اس می‌دهند، در حالی که تشخیص ابتلا به این بیماری، به این راحتی‌ها نیست.

وی در ادامه اظهار کرد: گاهی اوقات به علت تشخیص نادرست، برای بیماران داروهای ام‌اس تجویز می‌شود، بدون آن که آنها به این بیماری دچار شده باشند. بر اساس آمارهای جهانی، حدود یک سوم بیمارانی که ام‌اس قطعی دارند، کاندیدای درمان با داروهای ام‌اس هستند.

پاکدامن با بیان اینکه در سال گذشته حدود 61 هزار بیمار مبتلا به ام‌ اس در ایران داشته‌ایم، اظهار کرد: از این تعداد 29 هزار و 600 نفر تحت درمان با داروهای ام‌اس قرار داشته‌اند.

رییس بیستمین کنگره بین‌المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران با اشاره به داروهای ام‌اس، گفت: داروهای ام‌ اس عوارض بسیار زیادی مانند تب و لرز، درد، ضعف و کوفتگی دارند و 30 تا 50 درصد این داروها در کاهش کیفیت زندگی مبتلایان به این بیماری موثر هستند.

وی افزود: به طور متوسط 10 سال از اولین حمله ام‌اس تا معلولیت به طول می‌انجامد، البته داروها این فاصله‌ را بیشتر و مقدار حملات را کمتر می‌کند.

پاکدامن با اشاره به بیماری آلزایمر اظهار کرد: کشور آمریکا سالانه 120 میلیارد دلار برای تحقیقات در زمینه بیماری آلزایمر بودجه صرف می‌کند. بنابراین انجام کار تحقیقاتی برای بیماری‌های نورولوژی بسیار مهم است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: بیماری‌های نورولوژی بخش بزرگی از بیماری‌های پزشکی را تشکیل می‌دهند که ازدواج‌های فامیلی در ابتلا به این بیماری‌ها نیز موثر است. در این شرایط شناخت این بیماری‌ها و پیشگیری به موقع از ابتلا به آنها، بسیار مهم است.

وی در ادامه اظهار کرد: پیشرفت‌های زیادی در زمینه بیماری‌های مغز و اعصاب انجام شده و این بیماری‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند، چرا که تعدادی از آنها با سن در ارتباط هستند و با افزایش امید به زندگی در کشورمان، شمار مبتلایان به بیماری‌های مغز و اعصاب افزایش یافته است.

پاکدامن تاکید کرد: بیماری‌های عروقی و آلزایمر شایع‌تر شده‌اند، به گونه‌ای که بیماری‌های عروقی دومین یا سومین علت مرگ و میر در کشورمان هستند که از جمله آنها به سکته‌های مغزی می‌توان اشاره کرد.

وی با بیان اینکه "سردرد"، شایع‌ترین علامت مراجعه بیماران به پزشکان است، اظهار کرد: در این شرایط لازم است برای برگزاری این کنگره سرمایه‌گذاری شود، چرا که چندین برابر در درمان بیماران نقش دارد.

رییس بیستمین کنگره بین‌المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران در پاسخ به پرسشی در زمینه تجویز روش‌های تشخیصی مانند ام‌آر‌آی برای بیماران، گفت: روش‌های تشخیصی مانند ام‌آر‌آی را نمی‌توان حذف کرد و این روش‌ها نقش اساسی در علم پزشکی دارد. البته در تمام کشورهای دنیا مقداری از امور پاراکلینیک پزشکی بیش از حد نیاز انجام می‌شود، اما با این حال نباید بیماران را از استفاده از این آزمایش‌ها محروم کنیم. البته در بیشتر کشورهای دنیا بیمه‌ها هزینه‌های آزمایش‌هایی مانند ام‌آر‌آی را می‌پردازند و آنها با پزشکان طرف هستند.

وی افزود: نمی‌توان استفاده از روش‌هایی مانند ام‌آر‌آی را رد کرد، چرا که چنین روش‌هایی جان افراد را نجات می‌دهند.

پاکدامن در پایان با اشاره به تخصیص بودجه برای بیماری‌های مغز و اعصاب در کشورهای دنیا، اظهار کرد: آمریکا 100 میلیون دلار بودجه تحقیقاتی برای صرع صرف کرده است و کشورهای اروپایی با تمام مشکلات مالی خود، یک میلیارد یورو در زمینه بیماری‌های مغز و اعصاب سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha