سلامت نیوز : عبدالعلی خوارزمی در گفت‌وگو با فارس، اظهارداشت: از دوره نوزادی تا نوجوانی، حوادثی گریبانگیر کودکان است که اگر والدین از آنها آگاهی داشته باشند می‌توانند از این حوادث جلوگیری کنند و به دنبال آن از آمار مرگ‌و میر کودکان نیز کاسته می شود.

* نحوه درست نشستن کودک در خودرو

استاد دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد به حوادث پیش روی کودکان از تولد تا بزرگسالی اشاره کرد و افزود: معمولاً زایمانها در بیمارستان‌ انجام می‌شود و برای آوردن نوزاد به منزل باید از وسیله نقلیه استفاده کرد.

خوارزمی ادامه داد: محل قرارگیری صحیح نوزاد در اتومبیل در صندلی عقب است، چرا که شیرخوار تا یکسالگی باید با صندلی مخصوص کودک و رو به عقب، در صندلی عقب قرار گیردتا اگر اتومبیل توقف ناگهانی کرد، گردن و سر کودک که انعطاف زیادی دارد دچار چرخش و حادثه نشود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به باور غلط خانواده‌ها مبنی بر وجود کیسه هوا و ایمن بودن کودک در صندلی جلو اشاره کرد و گفت: کیسه هوا می تواند باعث خفگی کودک می‌شود پس می بایست کودکان تا سن 13-12سالگی در صندلی عقب بنشینند.

*خطر افتادن از تخت و آسیب شیرخوار

استاد دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: بعد از مسئله حمل و نقل ما با آمار حوادث در منزل مواجه‌ایم مثلاً اتاق خواب کودک و تهیه تختخواب مناسب نوزاد، مسئله‌ای است که می‌تواند جلوی خیلی از حوادث را بگیرد.

این متخصص کودکان ادامه داد: معمولاً تختخواب نوزادان دارای نرده‌هایی است که فاصله نرده‌ها نباید از 6 سانتی‌متر بیشتر باشد، در ضمن تشک تخت باید اندازه تخت باشد و کناره تخت با تشک بیشتر از 2 انگشت فاصله نداشته باشد. حتماً پایه اصلی چهارپایه تخت یا مسطح باشد یا اینکه حداکثر 2 سانتی متر بیشتر از لبه نرده‌های تخت بالاتر نباشد و همچنین بر روی تخت نوزاد نیز نباید بالش، پتوی نرم یا اسباب بازی گذاشت.

خوارزمی افزود: والدین توجه کنند که وقتی قد شیرخوار رشد کرد و توانست روی پاهایش بایستد، نباید ارتفاع نرده‌ها از دو سوم قد شیرخوار کمتر باشد چرا که کودک می‌تواند آن بالش یا پتو یا اسباب‌بازی را به کنار نرده تخت بگذارد و از آن نرده کوتاه به بیرون بپرد و حادثه ایجاد کند.

وی ادامه داد: معمولاً خانواده‌ها از آویز برای ایجاد صدا و سرگرمی در تخت کودک استفاده می‌کنند که استفاده از این آویز تا 5 -4ماهگی مسئله‌ای نیست اما بعد از آن باید آویز برداشته شود چرا که دیده شده کودکان توسط آن حلق‌آویز شده و دچار خفگی می‌شوند.

* آشپزخانه در کمین کودکان

خوارزمی به آشپزخانه به عنوان جایی که در آن حوادث سوختگی در کمین کودکان است، اشاره کرد و گفت: مادران متوجه باشد که کودک در موقع پخت و پز در آشپزخانه نباشد چرا که کودکان به علت کوتاهی قد نمی‌توانند بالای گاز یا کابینت را ببینند، بنابراین سعی می‌کنند با کشیدن ظروف درون آن را ببینند.

این متخصص کودکان تصریح کرد: مادران باید هوشیار باشند و قابلمه غذا را در عقب گاز بگذارند یا اینکه دسته ماهی‌تابه یا قابلمه را طوری قرار دهند که به سمت عقب گاز باشد تا بدین ترتیب از سوختگی -که می‌تواند هم از زیبایی کودک بکاهد هم مدتها آنها را درگیر کند و در برخی موارد نیز خطر مرگ را در پی داشته باشد- جلوگیری کنند.

*وان حمام می‌تواند مرگ آفرین باشد

استاد دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد ادامه داد: درجه حرارت هیتر و آبگرمکن نباید بیشتر از 50 درجه باشد و در موقع استحمام نیز مادران متوجه باشند که کودک را درون وان قرار ندهند و خود از حمام خارج شوند چرا که دیده شده حتی در ارتفاع 3 سانتی‌متری از آب، کودک دچار غرق‌شدگی و خفگی شده است.

خوارزمی به مادران توصیه کرد که آب درون لگن یا سطل یا کاسه یا هر وسیله دیگری که درون حمام است را تخلیه کنند چرا که ممکن است حادثه و خفگی را برای کودک به ارمغان بیاورد.

این متخصص کودکان به خانواده‌ها هشدار داد که شنا کردن کودک در استخر می‌تواند منجر به خفگی شود و کودکان تا سن 4 سالگی نباید زیر آب بروند چرا که ممکن است راههای تنفسی کودک مسدود شود.

* پریز برق برای کودکان خطرناک است

استاد دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد ادامه داد: مسئله دیگر، دست زدن کودک به وسایل الکتریکی و دوشاخه برق است؛ خانواده‌ها هوشیار باشند که سرپوش بر روی پریز‌ها بگذارند تا کودک انگشت، میخ یا چنگال درون پریز نکند و دچار حادثه برق گرفتگی نشود.

* مسمومیت کودکان در مهمانی و خانه

این متخصص کودکان تصریح کرد: متاسفانه مسمومیت مسئله‌ای است که خانواده‌ها در میهمانی با آن مواجه می‌شوند چرا که در میهمانی، پدر و مادر مشغول صحبت هستند و از توجه به کودک غافل می‌شوند.

خوارزمی ادامه داد: نگهداری وسایل شوینده و لوله بازکن‌ها در کابینت کار خطرناکی است چون کودک از سر کنجکاوی آنها را می‌نوشد و دچار مسمومیت می‌شود.

وی ادامه داد: نباید داروها را در دسترس کودک قرار داد چرا که مسمومیت از این دسته نیز در کودکان بسیار گزارش شده است.

* پرده خانه هم می تواند مرگ آفرین باشد

استاد دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد به پرده‌ منازل اشاره داشت و گفت: بیشترین خطر پرده‌ها به نخ یا آویز پرده مربوط می‌شود چرا که نخ یا آویز بلند پرده می‌تواند خطر حلق‌آویز شدن و خفگی بچه‌ها را تشدید کند.

خوارزمی استفاده از حفاظ و گارد در جلوی پنجره را مانع از سقوط کودک به بیرون دانست و افزود: بهتر است گارد یا حفاظ پنجره طوری باشد که خانواده‌ و بزرگترها بتوانند در هنگام اضطرار و آتش‌سوزی آن را برداشته و جان کودک را نجات دهند.

*پله و روروک

متخصص کودکان تصریح کرد: سقوط کودکان از پله حادثه دیگری است که در کمین کودکان است بنابراین قراردادن گارد یا نرده در جلوی پله‌ها می‌تواند مانع از عبور کودک و در نهایت سرخوردگی و سقوط کودک باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، روروک را وسیله‌ای خطرساز برای کودکان دانست و تشریح کرد: کودکی که سوار بر روروک است می‌تواند با سرعت به مکان‌هایی که خطرناک است نقل مکان کند به طور مثال می‌تواند به کنار میز رفته و رومیزی را بکشد و هر چه را که روی آن است از غذای گرم گرفته تا اشیاء بر روی خود بریزد و سوختگی و حوادث دیگری را در پی داشته باشد.

خوارزمی ادامه داد: باید در مورد روروک فرهنگ‌سازی شود تا خانواده‌ها این وسیله را در سیسمونی قرار ندهند چون روروک مانند یک ماشین فراری است که به یک نوجوان بدهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha