سلامت نیوز : مریم مجتهد‌زاده در نشست خبری صبح امروز که به مناسبت هفته بزرگداشت مقام زن برگزار شد با اعلام برنامه‌های این مرکز به مناسبت بزرگداشت مقام زن، گفت: مرکز امور زنان و خانواده روزهای هفته بزرگداشت زن را با عناوین خاصی نامگذاری کرد که از آن جمله می‌تواند به «زن، حماسه ساز سیاست اقتصاد و زن، خلاقیت و نوآوری» اشاره کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی اهداف برگزاری برنامه‌های هفته بزرگداشت مقام زن را گسترش فرهنگ و سیره فاطمی در جامعه اسلامی دانست و افزود: معرفی الگوهای اسلامی و انقلابی برای زنان مسلمان و انعکاس دستاوردهای زنان پس از انقلاب اسلامی همراه با تجلیل از مادران نمونه از دیگر اهداف برگزاری این برنامه‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: تبیین حجاب اسلامی در حوزه تئوریک و الگو سازی کارآمد و موثر از این دستاورد ارزشمند انقلاب و تاکید بر جایگاه و نقش زنان در جمهوری اسلامی با تکیه بر قانون اساسی، دیدگاه‌های امام (ره) و مقام معظم رهبری و چشم انداز یک ساله نیز از دیگر اهداف برگزاری برنامه ها است.

مجتهدزاده ادامه داد : برنامه‌های هفته بزرگداشت مقام زن در سه محور فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برگزار می‌شود که بررسی و تبیین عوامل و موانع ارتقای وضعیت زنان در جامعه از جمله محورهای فرهنگی برنامه‌های بزرگداشت مقام زن است.

رئیس ستاد بزرگداشت هفته مقام زن، افزود: بررسی راههای حضور زنان در عرصه اجتماع بدون ایجاد خلل در کانون خانواده و تلاش جهت حضور زنان در گفتمان جنبش نرم‌افزاری و نهضت تولید علم از محورهای اجتماعی در نظر گرفته شده است.

مجتهد زاده با اشاره به برنامه‌های ارسالی مشاوران امور بانوان دستگاه‌ها و استانهای مختلف گفت: تاکنون بالغ بر 60 هزار و 80 برنامه به مرکز امور زنان ارائه شده است که وزارت نیرو با 614 برنامه و خراسان با 35 هزار برنامه در صدر مراکز استان‌ها قرار گرفته‌اند.

مجتهد زاده همچنین با اشاره به فعالیت‌های مرکز امور زنان ریاست جمهوری در دولت دهم، گفت: افزایش مرخصی زایمان مادران از 6 ماه به 9 ماه طرحی بود که در حدود 2 سال پیش از سوی وزارت بهداشت و مرکز امور زنان به دولت داده شد و در کمیسیون فرهنگی و در بحث مشوق‌های فرزندآوری مطرح و رأی آورد.

وی ادامه داد: در ادامه بررسی روند این طرح شورای نگهبان ایراد اصل 75 را به آن وارد کرد مبنی بر اینکه منابع مالی آن باید در نظر گرفته شود و مرکز امور زنان نیز با جلساتی که برگزار کرد، منابع مورد نظر آن را در نظر گرفت تا دوباره این طرح در دستور هیئت دولت قرار گیرد و بعد از تصویب تا پایان دولت دهم این کار اجرایی شود.

بیمه مهریه در دستور کار امور زنان نیست

رئیس مرکز امور زنان در خصوص بیمه مهریه زنان، گفت: بیمه مهریه در دستور کار مرکز امور زنان نیست و باید از طریق مراجع قضایی پیگیری شود.

تدوین لایحه تامین امنیت زنان

مجتهد زاده ادامه داد: لایه تامین امنیت زنان در 81 ماده تهیه و تقدیم دولت شده است و در مسیر اجرایی شدن آن با وزیر دادگستری جلساتی داشتیم و مکاتباتی انجام شده است تا بتوانیم سرعت اجرایی شدن این لایحه را افزایش دهیم.

طرح دورکاری زنان در بسیاری از دستگاه‌ها اجرایی شده است

مجتهدزاده با اشاره به برنامه تقلیل ساعت کاری زنان، گفت: با اشاره به اینکه زنان همواره مسئولیت مادری و مسئولیت اجتماعی را با هم بر عهده دارند،‌مرکز امور زنان پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد تعادل بین نقش‌های اجتماعی و مادری زنان، طرحی را با عنوان تقلیل ساعت کاری بانوان ارائه دادیم که بر مبنای آن، ساعت کاری زنان از 44 ساعت به 36 ساعت تقلیل داده شود.

وی افزود: این طرح در کمیسیون اجتماعی مصوب و ابلاغ شده است و هم‌اکنون در بسیاری از دستگاه‌ها اجرایی شده است.

ساماندهی مشاغل بانوان در دستور کار مجلس زنان

رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به زنان دستفروش در مترو گفت: ساماندهی مشاغل بانوان یکی از برنامه‌های در دست اجرای مرکز امور بانوان است و در این راستا جلساتی را با وزارت تعاون داشتیم و برنامه ریزی‌هایی نیز در این راستا انجام شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این معضل اجتماعی ریشه در مسائل اجتماعی دارد تلاش کردیم تا تحت عنوان آسیب‌های اجتماعی، راهبردهای و برنامه‌ها به صورت کارشناسی به این موضوع بپردازیم.

لایحه حمایت از خانواده در کاهش آمار طلاق موثر است

مجتهد زاده با اشاره به ابلاغ لایحه حمایت از خانواده گفت: لایحه حمایت از خانواده بخشی را با عنوان دادگاه و مشاور خانواده دارد که می‌تواند از بسیاری از طلاق‌ها پیشگیری کند و ما طرحی را به صورت پایلوت آغاز کردیم تا با بهره‌گیری از مشاوران خانواده در دادگستری‌ها آمار طلاق را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: در سال 89 با آماری که از 20 استان کشور گرفته شد، 38 درصد از طلاق‌ها منجر به مصالحه شد و در خراسان رضوی نیز از 2 هزار مراجعه 270 پرونده به مصالحه منجر شده است.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون قوه قضائیه مکلف شده است ظرف 3 سال این مراکز را تشکیل دهد و در شهرستان‌ها نیز مشاوران بهزیستی باید با حضور در دادگاه‌های خانواده در رفع مشکلات خانوادگی مراجعه کنندگان اقدام کنند.

کمیته پیشگیری از طلاق به سازمان بهزیستی کشور واگذار شد

مشاور رئیس جمهوری در خصوص کمیته پیشگیری از طلاق گفت: ما برنامه و آئین‌نامه کمیته پیشگیری از طلاق را آماده و تدوین کردیم و طی جلساتی که برگزار شد تصمیم بر این شد که متولی این کمیته سازمان بهزیستی کشور باشد و قرار است ظرف 2 هفته آینده این مراکز به صورت پایلوت در تعدادی از استان‌ها راه‌اندازی شود.

خانم‌ها با هر میزان سنوات خدمت و با هر تعداد فرزند می‌توانند بازنشسته شوند

مجتهد زاده در خصوص بازنشستگی پیش از موعد زنان گفت: طی جلسه‌ای که با غلامحسین الهام سخنگوی دولت داشتیم، لایحه بازنشستگی پیش از موعد زنان در لایحه خدمات کشوری گنجانده شد که بر مبنای آن خانم‌هایی که 3 فرزند بیشتر دارند با هر سنواتی که می‌خواهند می‌توانند بازنشسته شوند و به تعداد فرزندان آنها به سنواتشان افزوده می‌شود.

وی ادامه داد: در طرح دیگری که در آن خانم‌ها می‌توانستند با هر میزان سنوات خدمت و با هر تعداد فرزند بازنشسته شوند، سقف سنی مشخص شد تا معضلات اجرایی آن برطرف شود اما سقف سنی تعیین شده هنوز نهایی نشده است و ما تلاش می‌کنیم که خدمت نیمه‌وقت زنان در لایحه خدمات مدیریت کشوری گنجانده شود تا زمینه تصمیم آن فراهم آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha