سلامت نیوز : حسن ابوالقاسمی امروز در هشتمین جشنواره آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: در دانشگاه اهداف توسعه‌ای را دنبال می‌کنیم. موقعیت بهتری در این زمینه نصیبمان شده و در جهت مطالبات دانشگاه و اختیارات بیشتر دانشگاهی امروزه این عقیده در وزارت بهداشت وجود دارد که بتوانیم در شأن دانشگاه به گونه‌ای حرکت کنیم تا اهداف کمی و کیفی محقق شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: با توسعه دانشگاه کاری می‌کنیم تا دانشجویان مجبور نباشند به دانشگاه‌های دسته چندم در کشورهای منطقه بروند و تحصیل کنند که این ناراحت‌کننده است و باید ظرفیت دانشگاههای مادر را افزایش دهیم و افرادی که توانمندترند را جذب کنیم.

ابوالقاسمی به تغییرات استراتژیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و توسعه شعب بین‌الملل اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر به استعدادهای درخشان خدمات می‌دهیم اما افراد بسیاری هستند که استعداد دارند اما فرصت تحصیل ندارند. بنابراین شعب بین‌الملل می‌تواند در این زمینه به آنها کمک کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: ظرفیت‌ها را می‌توانیم به کار ببریم تا در اداره دانشگاه وابستگی ۱۰۰درصدی به بودجه دولتی نداشته باشیم و کمک کنیم تا استعدادهایمان از کشور خارج نشوند چرا که این کشورها افرادی که استعداد بهتری دارند جذب کرده، بقیه را به کشورمان می‌فرستند.

ابوالقاسمی گفت: افرادی که به عنوان پزشک عمومی فارغ‌التحصیل می‌شوند باید مهارت پزشک خانواده را داشته باشند چرا که برنامه پزشک خانواده با فراز و نشیبی که داشته و اشکالاتی که در برنامه وجود داشته سرانجام مستقر می‌شود و همگان معتقدند که راه‌حل برون رفت از مشکلات نظام سلامت این برنامه است.

ابوالقاسمی تصریح کرد: در طرح «ریفرم» (اصلاحات آموزشی) که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اجرا می‌شود. 6 ماه در مراکز بهداشتی دیده شده و می‌توانیم در این طرح این فرصت را ایجاد کنیم که وقتی از مراکز فارغ التحصیل می‌شوند یک پزشک خانواده خوب باشند اگر این برنامه در دانشگاه‌های دیگر اجرا شود مستلزم تغییرات زیادی خواهد بود اما در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی زمینه آن وجود دارد چرا که حدود 8 سال است که طرح ریفرم را اجرا می‌کند.

ابوالقاسمی با اشاره به اخلاق حرفه‌ای ادامه داد: اساتید زیادی در علوم پایه، بالینی و سایر رشته‌ها وجود دارد که بسیار با اخلاق هستند و از نظر تخصصی پیشرفت خوبی داشته‌ایم. اما وقت آن رسیده که چاشنی اخلاق حرفه‌ای را با تخصص نهادینه کنیم.

وی ادامه داد: تا از این طریق دانشجویانی تربیت کنیم که حکیم باشند.باید اخلاق حرفه‌ای نهادینه شود و این شدنی است. کافی است تغییراتی در برنامه ها بدهیم و این تغییرات را در رشته‌های تخصصی نیز نهادینه کنیم. تا این ‌داوطلبان پس از پایان فارغ‌التحصیلی بهتر از زمان ورود باشند و از نظر آشنایی با معارف اسلامی تربیت شده و از نظر اخلاق حرفه‌ای به نحوی رشد کنند که خدمات صادقانه و خالصانه ارائه دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: این مسئله با برنامه‌ریزی در حوزه‌های مختلف و همت اساتید امکانپذیر است و باید بحث‌های تخصصی با اخلاق حرفه‌ای یکی شود.

وی ادامه داد: سال‌های سال است که به دلایلی در برنامه‌های توسعه‌ای به پذیرش دانشجو از خارج از کشور کمتر پرداخته شده است در حالی که دانشگاه‌های مادر باید خود را آماده کنند.

ابوالقاسمی ادامه داد: در منطقه‌ای هستیم که کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان، آذربایجان و پاکستان تشنگی علمشان زیاد است چرا دانشجو نگیریم. می‌توانیم از این کشورها دانشجو بپذیریم همانند کاری که حوزه علمیه در آموزش ۱۰ هزار طلبه خارجی انجام داده است.

وی تصریح کرد: در همین زمینه برنامه‌ای در دانشگاه در دست بررسی است تا مراکزی که اقدام به پذیرش دانشجوی خارجی می‌کند تشویق شوند و اعتبار ویژه‌ای در سال 92 در رشته‌های فلوشیب و تخصصی برای این کار در نظر خواهیم گرفت. تا با اجازه وزارت بهداشت دانشجو به ایران بیاید و سفیر ایران در این کشورها شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha