یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۲

سلامت نیوز : یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از افزایش سطح دسترسی به مواد مخدر در جامعه به خصوص در زندان‌ها گفت که با وجود تلاش مسوولان سازمان زندان‌ها برای جلوگیری از ورود مواد مخدر، باز هم این کنترل به خوبی انجام نشده است.

ایرج عبدی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به تحلیلی درخصوص چرایی کاهش زمان دسترسی به مواد مخدر و سن اعتیاد پرداخت و گفت: در همین راستا کارگروه آسیب‌های اجتماعی در کمیسیون اجتماعی فعال شده است که مسوولان مختلف در این کارگروه به بحث و بررسی دلایل اعتیاد و راهکارهای مقابله با آن پرداختند.

در زندان‌ها، مواد مخدر در دسترس زندانیان قرار می‌گیرد

عبدی اضافه کرد: اعتقاد ما بر این است که با وجود تمامی قوانین و کنترل‌هایی که در کشور صورت گرفته، باز هم برخوردها و کنترل‌ها مثمرثمر نبوده است؛ به طوری که کار به جایی رسیده که در زندان‌ها به عنوان یک جامعه‌ی ایزوله مواد مخدر در دسترس زندانیان قرار می‌گیرد.

وی افزود: این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که زندان به بهترین نحو در کنترل مسوولان است ولی باز هم مواد مخدر پیدا می‌شود، این نمونه‌ی کوچک نشان می‌دهد که در کشور بحث مواد مخدر به درستی کنترل نمی‌شود، زندان محیطی بسته و کاملا کنترل شده است که اگر در یک یا چند زندان وجود مواد مخدر رویت می‌شد می‌توانستیم آن را از ضعف مدیریت بدانیم ولی اکنون این موضوع در تمامی زندان‌ها عمومیت پیدا کرده است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اضافه کرد: با وجود تلاش مسوولان سازمان زندان‌ها برای جلوگیری از ورود مواد مخدر، باز هم این کنترل به خوبی انجام نشده است و در تمامی زندان‌ها عمومیت دارد.

افزایش اعتیاد با بیکاری ارتباط مستقیم دارد

عبدی اظهار کرد: در کشور علی‌رغم اختصاص بودجه‌ی مناسب و تلاش نیروهای انتظامی و حتی ایثارگری‌های شهدای آن باز هم می‌بینیم که روز به روز اعتیاد در کشور بیشتر می‌شود، این موضوع با فاکتورهایی همچون جوانی جمعیت و بیکاری ارتباط مستقیم دارد.

وی با بیان این‌که علاوه بر کاهش سن اعتیاد، دسترسی به مواد مخدر در مدارس و بین جوانان و نوجوانان و جامعه‌ی زنان کشیده شده است، گفت: این موضوع نشان می‌دهد که باید در موضوع مبارزه با مواد مخدر برخوردهای جدی‌تری صورت بگیرد تا بتوان این موضوع را در کنترل درآورد، اعتقاد داریم این کار شدنی است؛ چون تجربه‌ی کشورهای مختلف این اعتقاد را به ما ثابت می‌کند.

به گفته‌ی عبدی، تجهیزات، دانش و روش‌های نوین به مسوولان کمک می‌کند تا بتوانند در جهت مقابله با اعتیاد گام‌های محکم‌تر و موثرتری را بردارند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: در همین راستا کارگروه کمیسیون اجتماعی فعال شده و به دنبال آن است تا ایده‌های مطرح برای اثرگذاری بیشتر در مقابله با اعتیاد را به قانون تبدیل کند، پیش‌بینی ما این است که این موارد در نیمه دوم سال 92 در صحن علنی به قانون تبدیل شود.

رسانه ملی باید در مبارزه با اعتیاد فعال‌تر عمل کند

وی با تاکید بر نقش فرهنگ‌سازی در مقابله با اعتیاد، گفت: شیوه‌ی فرهنگ‌سازی در جامعه امری بسیار مهم است که به باور ما باید از صدا و سیما و رسانه‌های عمومی آغاز شود، در همین راستا بسته‌ی مناسبی را آماده کرده‌ایم که در گام اول رسانه ملی باید در مبارزه با اعتیاد فعال‌تر عمل کند.

عبدی افزود: نقش آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها به عنوان انجام این حرکت بزرگ اجتماعی برای مقابله با مواد مخدر بدیهی است که در این بسته به آن توجه ویژه شده است، بسته‌ای که تلاش ما بر این است تا به قانونی اطمینان‌بخش و نه قوانین دست و پاگیر تبدیل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha