سلامت نیوز : یک جراح مغز و اعصاب با تاکید بر اهمیت استراحت و درمان‌های طبی در بهبود عارضه انواع دیسک‌ها گفت: بیماران اگر کمی بیشتر صبر و حوصله داشته باشند و به استراحت و درمان‌های طبی ادامه دهند، خودبخود بهبود می‌یابند و دیسک خراب شده توسط مکانیسم‌های دفاعی بدن جذب شده مشکل مرتفع می‌شود.

دکتر کاظم عباسیون در گفت وگو با سلامت ، با اشاره به اینکه ستون مهره‌ها در انسان از 32 مهره تشکیل شده است، گفت: بین هر دو مهره یک نسج غضروفی واشر مانند وحود دارد که دیسک بین مهرهای نامیده می شود.

وی در ادامه افزود: ساختمان این نسج از یک قسمت مرکزی به نام هسته تشکیل شده است که دراطراف آن الیاف همبندی کلاژن قوی به صورت پوسته پوسته تا سطح مهره‌ای بالا و پایین چیده شده، ستون مهره‌ها امکان حرکات فنری قابل نوسان در جهات مختلف با قابلیت انعطاف کامل را داراست.

وی همچنین افزود: آسیب این نسج به دلایلی مانند بعضی بیماری‌های روماتیسمی موجب ایجاد سفتی و سختی در ستون مهره‌ها شده، فرد دچار محدودیت‌های حرکتی می‌شود.

این جراح مغز و اعصاب با بیان اینکه قابلیت انعطاف دیسک بین مهره‌ای بسیار زیاد است، گفت: با افزایش سن مقاومت و استحکام دیسک بین مهره‌ای کاهش یافته و بر اثر جذب آب و تغییرات شیمیایی مواد سازنده آن، این مقاومت به تدریج کاهش می یابد.

دکتر عباسیون با اشاره به اینکه وارد شدن فشار بر ستون مهره ها موجب پاره شدن الیاف پوسته ای و بیرون زدن هسته مرکزی می‌شود، گفت: پس از ایجاد این عارضه هسته مرکزی به سمت نخاع و یا ریشه های عصب سیاتیک رانده شده، فتق بین مهره ای یا دیسک کمر ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه فشار دیسک پاره شده به ریشه های عصبی موجب انتشار درد در عضو مربوطه می شود، خاطرنشان کرد: فشار در ناحیه اعصاب پاها درد سیاتیک نامیده شده، اگر فشار فتق دیسک در ناحیه پشت گردن و گردن باشد ممکن است علایم فلجی در پاها و یا دست ها ایجاد شود.

عباسیون با تاکید بر اینکه MRI روش انتخابی تشخیص فتق دیسک بین مهرهای و بسیاری از ضایعات نخاعی است، یادآور شد: اگر بیماری پس از انجام جسم سنگین و یا برداشتن جسمی سنگین در وضعیت نامناسب بدنی دچار فتق دیسک کمر شود، در مراحل ابتدایی و در اشکال خفیف فقط دچار درد کمر می شود، در صورت شدت آسیب وارده، فشار دیسک بر ریشه‌های عصب سیاتیک موجب انتشار درد و احساس خواب رفتگی (گزگز) در مسیر یکی از شاخه های عصب به سمت پاها شده در این حالت بیمار باید علاوه بر مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک متخصص، در بستر استراحت کند.

وی با تاکید بر لزوم انجام پیگیری‌های بیشتر در صورت عدم بهبود درد و یا عود مجدد تصریح کرد: در صورت بروز علایم فشردگی و یا صدمه ریشه های عصی سیاتیک مانند بی حسی انگشتان پا، اختلال در عکس العمل عضلات، اختلال کنترل ادرار یا مدفوع، درمان جراحی ضرورت دارد تا از بروز عوارضی جدی تر پیشگیری شود.

وی در خصوص اقدامات درمانی گفت: استفاده از استخر شنا، آب درمانی، ماساژهای طبی، فیزیوتراپی و درمان های کایروپراتیک در بهبودی علایم دیسک بسیار موثر است ولی درمان هایی مانند طب سوزنی در بهبودی این عارضه نمی تواند موثر باشد.

عباسیون با تاکید بر اهمیت استراحت و درمان های طبی در بهبودی عارضه انواع دیسک ها یادآور شد: بیماران اگر کمی بیشتر صبر و حوصله داشته باشند و به استراحت و درمان های طبی ادامه دهند، خودبخود بهبود می یابند و دیسک خراب شده توسط مکانیسم های دفاعی بدن جذب شده مشکل مرتفع می شود.

وی تصریح کرد: استفاده از لیزر در جراحی دیسک کمر صرفا یک وسیله برای انجام عمل جراحی است . تکنیک خاصی به عنوان روش لیزری در جراحی دیسک کمر متداول نبوده و مورد استفاده نیست.

عباسیون در پایان با بیان اینکه در گردن فتق بین مهره ای بیشتر در دیسک های ناحیه پایین گردن ایجاد می شود با درد گردن و سفتی عضلات و محدودیت حرکتی و در مواردی هم با درد تیرکشنده و کرخی یک یا هر دو دست همراه است، گفت: در این موارد باید ابتدا از درمان های طبی، داروهای ضدالتهابی و ضددرد استفاده شود، در صورت وجود دردهای مقاوم به درمان و پیدایش علایم عصبی شدید در اندام ها و یا علایم فشار بر نخاع شوکی، عمل جراحی تخلیه دیسک انجام می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha