دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۹

برای همه ما گاهی اتفاق می‌افتد كه ساعت‌ها در تختخواب از این شانه به آن شانه می‌شویم تا بخوابیم ولی فایده‌ای ندارد .

چه کنیم تا خوب بخوابیم
سلامت نیوز :برای همه ما گاهی اتفاق می‌افتد كه ساعت‌ها در تختخواب از این شانه به آن شانه می‌شویم و همه ستاره‌ها و گوسفندها را می‌شماریم ولی فایده‌ای ندارد و خواب سراغ‌مان نمی‌آید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایده آل ؛ آخرش هم با كلافگی و فكر آشفته به خواب می‌رویم و صبح كسل و خسته بیدار می‌شویم تا یك روز كسالت‌بار داشته باشیم. اما راه‌های ساده‌ای وجود دارد كه قبل از رفتن به تختخواب برای یك خواب آرام برنامه‌ریزی كنید.

1. دوش خیلی گرم نگیرید

درست است که حمام گرم شما را ریلکس می‌کند، حتی ممکن است خواب آلوده‌تان کند، اما بالارفتن دمای بدن نمی‌گذارد شما بخوابید. اگر می‌خواهید قبل از خواب دوش بگیرید سعی کنید خیلی گرم نباشد (البته لازم نیست سرد باشد).

2. درست قبل از خواب ورزش نکنید

البته ورزش بدن شما را خسته می‌کند و باعث می‌شود بهتر بخوابید اما ورزش هم ضربان قلب شما را  بالا می‌برد و هم دمای بدنتان را زیاد می‌کند و این باعث می‌شود نتوانید بخوابید. ورزش را باید زودتر انجام دهید.

3. خیلی مایعات نخورید

2 ساعت قبل از خوابتان زیاد از حد مایعات نخورید. احساس نیاز برای رفتن به دستشویی نمی‌گذارد شما بخوابید. همچنین قبل از خواب هیچ چیز کافئینی هم نخورید.

4. با تلویزیون روشن و اینترنت‌گردی به تختخواب نروید

آیا می‌دانستید که نور روشن صفحه تلویزیون یا مانیتور توانایی بدن برای تولید ملاتونین – که یک هورمون مهم برای خواب است -  را کم می‌کند. به جای تلویزیون و اینترنت‌گردی درتختخواب خیلی بهتر است یک موسیقی آرامش‌بخش گوش کنید یا کتاب بخوانید.

5. ذهن‌تان را درگیر نکنید

سعی کنید از تلفن‌های کاری درباره جلسه فردا یا ضرب‌الاجل‌های کاری پرهیز کنید.  کار کردن ذهن را تحریک می‌کند و نمی‌گذارد به راحتی بخوابید. قبل از خواب لپ‌تاپ‌تان را ببندید، موبایل‌تان را هم بی‌صدا کنید، تماس‌های کاری می‌توانند تا صبح فردا صبر کنند!

6. بحث جدی مطلقا «نه»

اگر می‌خواهید خوب بخوابید بحث جدی با همسرتان مطلقا ممنوع است. زمان تختخواب زمان آرامش شماست. بحث جدی ذهن را مشغول و آرامش را دور می‌کند. مطالعات نشان داده است جروبحث قبل از خواب لذت خواب را به شدت کاهش می‌دهد. سعی کنید مشکلات خود با همسرتان را پیش از آخر شب حل کنید!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha