دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 72548

این بیماران بعد از جراحی باید توصیه‌های سبك زندگی را جدی بگیرند، چه از نظر تغذیه و چه از بعد روانی.

آرامش و تغذیه صحیح، نیاز بیماران سرطانی

سلامت نیوز : «همه سرطان‌ها شبیه هم است، هیچ علاجی وجود ندارد، تنها چیزی كه برای بهبود سرطان لازم دارید، نگرش مثبت است نه درمان و معالجه پزشكی، جراحی باعث می‌شود كه سرطان در دیگر نقاط بدن شیوع یابد، فقط زنان به سرطان سینه مبتلا می‌شوند.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم  ؛ همه این جملات را می‌توان از زبان كسانی شنید كه باورهای غلط‌شان در مورد سرطان هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود.سرطان همیشه كشنده نیست و به گفته پزشكان بسیاری از سرطان‌ها با تشخیص بموقع قابل درمان است، بر این اساس لازم است كه همه ما نسبت به چگونگی تشخیص بموقع این بیماری مطلع باشیم.

دكتر فرزانه گلفام، متخصص جراحی عمومی درباره انواع سرطان‌های قابل درمان به جام‌جم این طور توضیح می‌دهد: درباره سرطان‌های دستگاه گوارش، تیروئید، سینه و پوست باید گفت كه همه اینها اگر بموقع تشخیص داده شود، قابل درمان است.

علاوه بر این اكنون پیشرفت‌های بسیار خوبی هم در زمینه جراحی تمام این سرطان‌ها و هم در زمینه درمان‌های بعد از جراحی بیماران كه به شكل شیمی‌درمانی، رادیوتراپی یا درمان‌های هدف‌دار است، انجام می‌شود.

دكتر گلفام با اشاره به این كه هر سرطان، داروی خاص خود را دارد كه حتما هم شامل داروهای شیمی‌درمانی نیست، می افزاید: بیماری‌هایی كه شایع‌تر است، اگر براساس نژاد و قومیت در جامعه غربالگری شود، شانس‌شان برای بهبود خیلی بالا می‌رود. مثل بیماری‌های سینه كه اگر ماموگرافی و غربالگری سرطان سینه بموقع انجام شود با تشخیص زودرس می‌توان بدون دست كاری زیاد بافت سینه، طول عمر قابل توجهی به بیمار داد. همین طور درمان‌های بعدی این بیماران هم خیلی پیشرفت كرده است.

«در مورد بیماری‌های تیروئید هم باید گفت اگر این سرطان‌ها بموقع تشخیص داده شود و جراحی درستی در مورد آنها انجام شود، در اكثر موارد قابل درمان است.»

این متخصص جراحی عمومی با اشاره به این جملات می‌گوید: البته جز در موارد خاصی كه با جراحی فقط می‌توان علائم بیمار را برطرف كرد، همچنین بیماری‌های دستگاه گوارش طوری است كه متاسفانه غربالگری خاصی بجز در موارد بسیار پرخطر ندارد،ولی به هر حال با جراحی باز و لاپاراسكوپی حتی زمانی كه به كبد دست‌اندازی كرده، قابل درمان است.

به عقیده دكتر گلفام سرطان‌های پوست نیز اگر قبل از مراحل پیشرفته كه سرطان كل بدن را گرفته جراحی شود و درمان‌های مختلف دیگر در مورد آنها اجرا شود، قابل درمان است.

سرطان سینه، تشخیص با بیمار؟

با این حال همیشه به این نكته اشاره شده كه خانم‌ها می‌توانند با معاینه خود بفهمند كه توده‌ای در سینه احساس می‌كنند یا نه. همین طور در مورد خیلی از سرطان‌های دیگر گفته شده اگر بموقع و در سن خاصی برای انجام معاینات، مراجعه شود، شانس جلوگیری از بروز سرطان یا درمان به موقع افزایش می‌یابد.

به گفته دكتر گلفام در سرطان سینه و درباره معاینه خانم‌ها، این كار از بیست سالگی توصیه می‌شد؛ ولی اكنون به دلیل این كه این معاینه خیلی از زنان را نگران می‌كند، توصیه می‌شود كه آنها دیگر در پی یافتن توده نبوده و به نسج سینه توجه داشته باشند.

علاوه بر این كه معاینات كلینیكی مرتب هم توصیه می‌شود، ولی در افرادی كه سابقه فامیلی دارند یا به نوعی از سوی پزشك پرخطر تشخیص داده شدند، معاینات‌شان در سنین پایین‌تر و خیلی نزدیك به هم باید صورت بگیرد. درباره تیروئید و تخمدان هم تشخیص خاصی از سوی بیمار یا غربالگری خاصی مطرح نیست؛ علاوه بر این كه هر دو بیماری‌ها ممكن است جزو گروه‌هایی باشد كه افراد خانواده درگیر یا سندروم‌هایی دارند كه ممكن است، آنها را جزو گروه‌های پرخطر قرار دهد.

پس توصیه‌ای در باره غربالگری این افراد نمی‌شود، فقط باید تاكید كرد كه اگر فرد علائمی را مشاهده كرد سریع به پزشك مراجعه كند.

در مورد آقایان هم باید گفت از 50 سال به بعد در مورد غربالگری دستگاه تناسلی‌شان اقدام كنند.

دكتر گلفام در مورد سیستم گوارشی و تشخیص سرطان‌های مربوط به آن هم می‌گوید: روش‌های آندوسكوپی فوقانی و تحتانی بنا به شرایط بیمار به عنوان روش‌های تشخیصی توصیه می‌شود.

سرطان دوباره بر می‌گردد؟

«بنابه این كه بیمار در چه مرحله مراجعه كند، می‌توان گفت كه بیماری بعد از جراحی در او عود می‌كند یا نه.»

این متخصص جراح عمومی با اشاره به این جمله می‌گوید : متاسفانه به طور قطع هم نمی‌توان گفت كه سرطان بعد از جراحی عود خواهد كرد یا نه، ولی با تمهیداتی كه اكنون وجود دارد احتمال عود را می‌توان به حداقل رساند. درمان‌های بعد از جراحی هم باید با معاینات پزشكی و آزمایش‌های مكرر ادامه پیدا كند تا این اتفاق دوباره نیفتد.

تغذیه و آرامش، ملزومات بعد از جراحی

«همچنین این بیماران بعد از جراحی باید توصیه‌های سبك زندگی را جدی بگیرند، چه از نظر تغذیه و چه از بعد روانی.»

به گفته دكتر گلفام، رژیم‌های كم‌چرب و كم‌كالری و سرشار از سبزیجات تازه، ویتامین‌ها و آنتی‌ اكسیدان‌ ها به این بیماران نسبت به بیماران دیگر بسیار بیشتر توصیه می‌شود؛ ضمن این كه این بیماران مسلما باید حداقل استرس را بعد از عمل تجربه كنند؛ البته در موارد خاصی هم لازم است مشاوره روان پزشكی و درمان خانواده صورت بگیرد كه متاسفانه در ایران برنامه مدونی مگر در موارد خاص در این باره وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha