دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 72549
سلامت نیوز :  پژوهشگران طی یك پروژه وسیع راز چگونگی گسترش سرطان را در بدن- متاستاز- فاش كردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ سلول های سرطانی كه از تومورها خارج شده و به دیگر عضوهای بدن یورش می برند تهاجمی تر، چابك تر و فعال تر از سلول های خوش خیم  هستند.

بر اساس یافته های جدید، این سلول ها نیروی بیشتری به محیط خود وارد می كنند و می توانند به آسانی در فضاهای كوچك مانور بدهند.

دانش پژوهان طی یك مقایسه نظام مند از سلول های سرطان سینه متاستاز داده به سلول های سالم سینه، تفاوت چشم گیری را بین این خط سلولی از نظر روش كار، مهاجرت، واكنش به اكسیژن، تولید پروتئین و توانایی آنها برای چسبیدن به سطح نشان دادند.

محققان چشم انداز جدیدی را از چگونگی گذار این سلول ها از سطح سلولی خوش خیم به سلول های متاستازی سرطانی شده كشف كردند - فرایندی كه به خوبی شناخته شده نبود.

«رابرت اوستین» استاد فیزیك و مجری این تحقیقات از دانشگاه پرینستون گفت: با در نظر گرفتن انواع مختلف از تجربیاتی كه سلول های متاستاز داده و غیر متاستازی را به طور نظام مند مقایسه می كند، توانستیم دانش خود را از چگونگی روی دادن متاستاز ارتقا دهیم.

وی افزود: این محققان دریافتند در حالی كه سلول های خوش خیم حركت بسیار كندی دارند، سلول های متاستازی بسیار سریع تر و در یك خط مستقیم حركت می كنند.

محققان رفتار سلول ها را در یك محفظه كوچك سلولی دارای كانال های سیلیكونی كه برای تقلید محیط طبیعی داخلی بدن طراحی شده بود، مطالعه كردند.

در این پژوهش محققانی از دانشكده پزشكی دانشگاه جان هاپكینز، موسسه مطالعه زیستی سالك و دانشگاه كالیفرنیا- سانتاكروز و دانشگاه كالیفرنیا – سان فرانسیسكو حضور داشتند و بودجه آن توسط 12 مركز مطالعات فیزیك، زیست شناسی و سرطان شناسی تامین شده بود.

برای این پروژه ملی حدود 100 محقق از 20 موسسه حضور داشتند. تمامی این پژوهشگران آزمایشات خود را با استفاده از دو خط سلولی، واكنش گرها و پروتكل ها برای اطمینان از قابل مقایسه بودن نتایج انجام دادند.

در این مطالعه محققان چگونگی ورود سلولهای سرطانی به سلول های اطراف و چگونگی بیان ژن و پروتئین ها را مورد بررسی قرار دادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha