دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۹
کد خبر: 72559
سلامت نیوز : میزان سوخت و ساز بدن به طور طبیعی تحت تاثیر وضعیت بدن است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛  به عنوان مثال افرادی که عضله بیشتر و چربی کمتری دارند میزان سوخت وساز بدنشان بیشتر است در حالی که افرادی که چربی بیشتر و عضله کمتری دارند میزان سوخت وساز پایین تری دارند.

س: سوخت وساز یا متابولیسم یعنی چه؟

ج: روندی است که بدن برای تبدیل یا مصرف انرژی به کار می برد این روند شامل نفس کشیدن، هضم غذا، ساخت عضله، گردش خون، ذخیره چربی و مصرف انرژی برای زنده ماندن است.متابولیسم شامل ۲ نوع روند متفاوت است، «واکنش آنابولیک» که شامل ساخت ساختاری سلولی و ذخیره چربی می شود و «واکنش کاتابولیک» که شامل شکسته شدن مولکول ها برای تامین انرژی است.

س: چه چیزی باعث افزایش سوخت وساز بدن می شود؟

ج: برنامه غذایی سرشار از پروتئین، بررسی ها نشان می دهد بدن برای پردازش برنامه غذایی سرشار از پروتئین نیاز به انرژی بیشتری دارد.این یعنی که هنگامی که بدن غذاهای سرشار از پروتئین را هضم می کند، میزان سوخت و ساز بدن نیز افزایش می یابد.

س: میزان سوخت وساز (متابولیک) بدن شما چگونه است؟

ج: اغلب وقت ها روند سوخت وساز با میزان سوخت وساز اشتباه گرفته و به جای هم استفاده می شود. به طور دقیق روند سوخت و ساز یعنی سرعت سوخت وساز یا میزانی که بدن کالری می سوزاند. میزان سوخت وساز یعنی میزان سوخت کالری هنگام استراحت که به آن میزان سوخت وساز پایه می گویند.

س: میزان سوخت وساز، زنان بالاتر است یا مردان؟

ج: مردان؛ زیرا میزان بافت چربی در زنان بالاتر است.

س: چه چیزهایی روی سوخت و ساز بدن تاثیر می گذارد؟

ج: شیوه زندگی به ویژه برنامه غذایی ، ورزش و ژن نقش مهمی در این امر ایفا می کند و به همین دلیل است که برخی افراد هرچه قدر که بخورند لاغر می مانند و برخی دیگر به سختی وزن کم می کنند.

س: کدام قسمت از بدن سوخت وساز بدن را کنترل می کند؟

ج: تیروئید سوخت وساز بدن را تنظیم و هورمون هایی تولید می کند که X عملکرد هر قسمت از بدن تاثیر می گذارد از جمله سوزاندن سریع یا کند کالری.اختلال تیروئید می تواند برای سوخت وساز بدن مشکل ایجاد کند. تیروئید کم کار هورمون های کمتری تولید می کند که باعث کند شدن روند سوخت و ساز و در نتیجه به بالا رفتن وزن منجر می شود. در حالی که پرکاری تیروئید به روند سوخت وساز سرعت می بخشد وباعث کاهش وزن می شود.

س: آیا ورزش های مقاومتی باایجاد تغییر در میزان سوخت وساز باعث کاهش وزن می شود؟ج: این نوع ورزش ها با ایجاد تغییر در میزان سوخت وساز باعث کاهش وزن می شود اما در نوع عملکرد آن کمی اختلاف نظر وجود دارد.

س: با بالا رفتن سن، چه تغییری در میزان سوخت وساز بدن ایجاد می شود؟ج: با بالا رفتن سن، بدن عضله از دست می دهد و در نتیجه میزان سوخت وساز فرد از دهه ۲۰، هر ۱۰ سال ۲ درصد افت پیدا می کند.

س: آیا مصرف روزی کمتراز هزارو ۲۰۰ کالری روی میزان سوخت وساز بدن تاثیر می گذارد؟ج: بله، باعث کند شدن آن می شود و سوزاندن کالری و کم کردن وزن سخت تر می شود. حتی ایجاد فاصله طولانی بین وعده غذایی می تواند روند سوخت و ساز را کند کند. به همین دلیل است که خوردن وعده های کم حجم و سالم توصیه می شود. با خوردن، بدن برای هضم غذا فعالیت می کند و در نتیجه کالری سوزانده می شود.

س: آیا نوشیدنی های کافئین دار باعث بالا رفتن میزان سوخت وساز می شود؟

ج: بله، کافئین نوعی محرک است و در نتیجه میزان سوخت وساز را افزایش می دهد. به همین علت است که در مکمل های کاهش وزن استفاده می شود.

س: آیا غذاهای تند باعث بالا رفتن میزان سوخت وساز بدن می شود؟

ج: بله، برخی مواد تند به ویژه فلفل تند حاوی کپساسین تحریک کننده روند سوخت وساز بدن است. با مصرف آن، بدن حرارت تولید می کند و در نتیجه کالری می سوزد. اما خوب است بدانید این روش برای کاهش وزن کافی نیست.

س: آب و هوای اقلیمی می تواند روی میزان سوخت و ساز تاثیر بگذارد.ج: بله، بدن برای حفظ دمای طبیعی خود باید سخت کار کند در هوای سرد، سوخت و ساز بدن برای گرم نگه داشتن بدن افزایش پیدا می کند و در هوای گرم، سوخت و ساز بدن برای خنک نگه داشتن بدن باید بیشتر شود. بررسی ها نشان می دهد، افرادی که در آب و هوای استوایی زندگی می کنند نسبت به آن ها که در مناطقی با آب و هوای متعادل زندگی می کنند میزان سوخت و ساز پایه بالاتری دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha