عمل سزارین یکی از سخت ترین جراحی هاست و خطراتی که فرد را تهدید می کند در آن به مراتب از یک زایمان طبیعی بیشتر است.

زایمان ها به جز موارد خاص پزشکی باید به صورت طبیعی انجام شود
سلامت نیوز : مدیر درمان مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر پژوهشگاه ابن سینا گفت: برای پیشگیری از بروز مشکلات جسمانی برای مادر و فرزند بهتر است زایمان ها به جز موارد خاص پزشکی به صورت طبیعی انجام شود.

ˈسیدعلی آذینˈ در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: عمل سزارین یکی از سخت ترین جراحی هاست و خطراتی که فرد را تهدید می کند در آن به مراتب از یک زایمان طبیعی بیشتر است.

وی گفت: در سزارین لایه های مختلف شکم و رحم بریده و یک زخم وسیع ایجاد می شود که ممکن است با خونریزی و عفونت های شدید همراه باشد و آسیب های شدیدی بر دستگاه تناسلی ایجاد کند.

آذین افزود : عمل سزارین می تواند بر سلامت نوزاد نیز تاثیرات منفی بگذرد . در سزارین ممکن است اختلالات تنفسی برای نوزاد ایجاد شود درصورتی که برای نوزادانی که ازطریق زایمان طبیعی به دنیا می آیند و از کانال زایمان عبور می کنند، این مشکل ایجاد نمی شود.

وی گفت: آنچه در خلقت یک زن طراحی شده، این است که فرایند بارداری 9 ماه ادامه یابد و پس از آن زایمان نیز به صورت طبیعی انجام شود؛ اما در حال حاضر به دلایل مختلف که با شرایط زمانی پیش آمده مانند تغییراتی که در سبک زندگی ها و حتی آناتومی زنان ایجاد شده، گاهی به دلایل پزشکی این عمل انجام نمی شود و نیاز به روش هایی غیر از زایمان طبیعی است .

آذین توضیح داد: در موارد خاص پزشکی مانند درشتی جنین، کوچک بودن لگن مادر و عدم تناسب آن با ابعاد جنین، بیماری های خاص مادر و یا وجود جنینی که با روش های لقاح مصنوعی تشکیل شده است، توصیه می شود که جنین به روش سزارین متولد شود.

این متخصص پزشکی اجتماعی افزود: تا چند دهه پیش توصیه می شد که اگر جنین دوقلو بود و یا اینکه مادری زایمان اول خود را با سزارین انجام داده بود باید زایمان بعدی را نیز به صورت سزارین انجام دهد؛ درحالی که با پیشرفت هایی که در علم پزشکی انجام شده این الزام دیگر وجود ندارد.

آذین توضیح داد: هم اکنون می توان با مراقبت های پزشکی در دوقلوزایی ها، زایمان را تا مرحله ای پیش برد و در صورت مشاهده عوارضی خاص سزارین را انجام داد؛ همچنین در شرایطی که سزارین اول خوب و ترمیم های کافی انجام شده باشد، زایمان بعدی می تواند به صورت طبیعی انجام شود.

مدیر درمان مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر پژوهشگاه ابن سینا گفت: به طور کلی سزارین ها باید سهم خاصی از موارد زایمان ها را به خود اختصاص دهد؛ این درحالی است که هم اکنون 70 تا 80 درصد زایمان ها در کشور به صورت سزارین انجام می شود.

آذین اظهار داشت: طبق استانداردهای جهانی در صورت وجود دلایل پزشکی گفته می شود که حدود 20 درصد زایمان ها می تواند ازطریق عمل سزارین انجام شود.

وی با بیان اینکه آمار انجام زایمان ها ازطریق سزارین در کشور ما به شکل غیرعلمی بالا است، افزود: در کشورهای پیشرفته مراکز درمانی که آمار سزارین بالای 20 درصد داشته باشند از سوی مراجع رسمی سلامت آن کشور مورد تفحص و بازخواست قرار می گیرند . در حال حاضر انجام عمل سزارین در ایران در بیشتر موارد بنا به ترجیح پزشک و یا تقاضای بیمار انجام می شود و زنان باردار به پزشکان فشار می آورند تا زایمان آنها به صورت سزارین باشد.

وی اظهار داشت: جامعه پزشکی وظیفه دارد اگر با چنین درخواست هایی از طرف مادر و یا زوجین روبه رو شد، آنها را از خطرات عمل سزارین بااطلاع کند و نظر آنها را نسبت به زایمان طبیعی مساعد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha