دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 72600
سلامت نیوز : کاظم ندافی در گفت‌وگو با فارس در مورد رعایت بهداشت حرفه ایمنی، ایمنی در محیط کار گفت: طبق آمار و ارقام موجود وضعیت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در کشور ما نسبت به استانداردهای دنیا مناسب است که ناشی از این است که سیستم بهداشت ایمنی و حرفه‌ای از قدیم در کشور اجرا شده است.

بیماریهای شغلی سالانه جان ۲ میلیون نفر را در جهان می‌گیرد

وی افزود: طبق آمار ILO (سازمان بین‌المللی کار) سالانه 2 میلیون کارگر در دنیا جان خود را به دلیل خطرات ناشی از کار از دست می‌دهند که سهم ما یک درصد جمعیت جهانی است در حالی که در کشور ما این رقم بسیار کمتر است.

وی افزود: با بخشنامه‌ای که جدیداً از سوی وزارت بهداشت صادر شده بیماری‌های ناشی از ایمنی کار را در رده‌های مختلف شغلی پیگیری‌ می‌کنیم و در این راستا بنا داریم تا از ظرفیت پزشکان عمومی برای معاینات دوره‌ای کارگران استفاده کنیم.

به گفته ندافی تاکنون معاینات کارگران توسط متخصصان طب کار انجام می‌شد که تعداد محدودی را پوشش می‌داد ولی الان با آموزش طب کار در یک هفته‌ به پزشکان عمومی از ظرفیت پزشکان عمومی نیز استفاده می‌کنیم.

وی اضافه کرد: در این روش با انعقاد قرارداد با کارفرماها هر کارگر سالانه یک بار مورد معاینه قرار می‌گیرد و کارگرانی که در شرایط کاری خطرناک‌تری قرار دارند دوبار در سال معاینه می‌شوند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه نتایج معاینات کارگران در معاونت‌‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی هر منطقه مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد افزود: این امر به مداخلاتی منجر می‌شود که شرایط محیط‌های کار را بهبود می‌بخشد و تحولی در پیشگیری از بیماری‌های ناشی از کار ایجاد می‌کند.

آزبست حذف می‌شود

ندافی حذف آزبست از محیط های کاری را یکی دیگر از نقاط قوت در ایمنی و بهداشت حرفه‌ای دانست و گفت: در دو سه سال گذشته با پیگیری‌های که کردیم تقریباً آزبست در بسیاری صنایع حذف شده و پیگیریم تا استفاده از آزبست در بقیه محیط های کاری هم محدود شود.

وی تصریح کرد: با آموزش کارشناسان بهداشت حرفه‌ای در کاهش بیماری‌های ارگونومی نقش مهمی را ایفا کرده‌ایم چرا که بیماری های اسکلتی عضلانی سهم عمده‌ای در بیماری‌های ناشی از محیط کار دارد و حمل بارهای سنگین یکی از عوامل ایجاد آن است که در همین راستا «آئین نامه حمل دستی بار» ابلاغ کردیم تا در کارگاه‌ها و واحدهای کاری اجرا شود و کارگران بارهای سبکتری را حمل کنند.

افزایش بیماریهای اسکلتی-عضلانی در بین کارگران

کاهش استرس‌های موجود در محیط کار مورد توجه ویژه است،اگر چه عوامل شیمیایی محیط کار کنترل شده ولی شکل بیماری‌های ناشی از محیط کار در حال تغییر است و بیشتر به سمت استرس‌های ناشی از کار و بیماری‌های اسکلتی- عضلانی تغییر کرده است.

وی در پاسخ به اینکه برخی مشاغل علی‌رغم زیان آور بودن جزو مشاغل سخت محسوب نمی‌شوند چه تمهیداتی در این راستا اندیشیده شده گفت: پیگیری این امر یک مثلث سه ضلعی است که وزارت بهداشت، وزارت رفاه و سازمان تأمین اجتماعی که الان در هم ادغام شده‌اند در آن دخیل هستند.

ندافی ادامه داد: اگر یک کارگر یا کارمندی ادعا دارد که در شغل او عواملی وجود دارد که در تعریف مشاغل سخت و زیان‌آور قرار می‌گیرد می‌تواند با مراجعه‌ به کمیته‌هایی که در هر استان برای بررسی این موضوع قرار دارند از امکانات لازم برخوردار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha