ریشه زیرمیزی پزشکان غیرواقعی بودن تعرفه‌هاست، با این وضع باید زیرمیزی، رومیزی شود، مسئله دیگر نگاه غلط بیمه‌هاست که به بنگاه اقتصادی تبدیل شده‌اند و بدهی آنها بیمارستان‌ها را فلج کرده است.

زیرمیزی پزشکان با این وضع تعرفه‌ها باید رومیزی شود
سلامت نیوز : ایرج فاضل پیش از ظهر امروز در نشست خبری سی و هفتمین کنگره جامعه جراحان ایران با اشاره به وضعیت تعرفه‌های پزشکی اظهار داشت: تعرفه‌ها طبق قانون باید عادلانه باشد. معنی آن این است که این تعرفه‌ها با سایر مسائل اجتماعی، درآمد مردم و تورم سالیانه در نظر گرفته شود، چیزی که اکنون اعمال نمی‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی دلیل اصلی تعیین تعرفه‌های غیر واقعی را تعیین این امر توسط مصرف‌کنندگان خدمات عنوان کرد و افزود: در تعیین تعرفه‌ها باید ارائه کنندگان اصلی خدمت یعنی پزشکان و مردم حرف اول را بزنند. چرا که تعیین کنندگان کنونی به جیب خودشان نگاه می‌کنند و این امر را در جامعه پزشکی ظالمانه می‌دانیم.

افزایش زیرمیزی نتیجه تعیین تعرفه‌های غیرواقعی است/زیرمیزی باید رومیزی شود

رئیس جامعه جراحان افزایش پدیده زیرمیزی را از جمله تبعات تعرفه‌های غیرواقعی برشمرد و گفت: گاهی آن قدر این تعرفه‌ها غیرواقعی است که باید گفت پدیده زیرمیزی باید تبدیل به رومیزی شود. اگر چه موافق این امر نیستیم ولی در برخی موارد چاره‌ای هم نیست.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا گرفتن زیرمیزی در برخی موارد ناشی از زیاده‌خواهی برخی پزشکان نیست،‌گفت: قاعدتاً وقتی باب گرفتن زیرمیزی باز می‌شود، یک عده معدود در این میان سوء استفاده می‌کنند اما این پدیده مربوط به همه جامعه پزشکی نیست.

بیمه‌ها،‌بنگاه اقتصادی شده‌اند/کنار هر بیمه یک بانک زده‌اند

فاضل در مورد نقش بیمه‌ها در حوزه درمان خاطرنشان کرد: راه‌های عاقلانه‌ای برای باز کردن گره کور تعرفه‌های پزشکی وجود دارد. بیمه‌ها می‌توانند مشکل‌گشای اصلی باشند. در خارج از کشور که پزشک و مردم دغدغه درمان را ندارند تعیین نرخ‌ها بر عهده بیمه‌ها نیست بلکه مجموعه‌ای از مسئولان مملکتی بر اساس واقعیات جامعه تعرفه‌ها را تعیین می‌کنند که بیمه‌ها هم جزئی از آن هستند.

وی ادامه داد: اکنون شاهدیم اینجا همه چیز به هم ریخته و بیمه‌ها تبدیل به بنگاه‌های سودآور شده و کنار هر بیمه‌ای یک بانک هم تأسیس شده است و در این میان مردم فراموش شده‌اند.

رئیس جامعه جراحان با تأکید بر اینکه تخفیف و درمان رایگان در هیچ کجای دنیا مفهومی ندارد، تأکید کرد: در وضعیت فعلی نه پزشک و نه مریض هیچ کدام راضی نیستند و بیمه‌ها هر چقدر که دلشان خواست خدمات سلامت را پوشش می‌دهند.

فاضل ادامه داد: اکنون بیمارستانهای آموزشی و دولتی طلب‌های 6 تا 8 ماهه از بیمه‌ها دارند که این مسئله بیمارستان‌ها را فلج کرده است.

به گفته رئیس جامعه جراحان تا دو دهه قبل بیمارستان‌های آموزشی کاملاً رایگان به مردم خدمات می‌داد ولی عده‌ای بدون مطالعه آمدند و گفتند بیمارستان‌های آموزشی باید خودگردان شود.

وی تصریح کرد: با شروع شدن این پدیده بیمارستان‌های خوب را از مردم دریغ کردیم و با خودگردانی بیمارستان‌ها تازه مشکلات آغاز و هزینه‌ها به گردن بیمار افتاد.

رئیس جامعه جراحان با اشاره به پایین بودن سرانه درمان در کشور اظهار داشت: سرانه درمان همیشه پایین‌تر از آنچه که باید باشد، است که در عین حال نیمی از آن محقق نمی‌شود و در نتیچه هر روز شاهدیم که مردم باید فشار بیشتری را تحمل کنند و مسئولان به راحتی این امر را بر روی دوش پزشکان می‌گذارند و سال‌هاست که پزشکان سرانه و سوبسید درمان را می‌پردازند.

فاضل در مورد نقش تحریم‌ها بر حوزه سلامت گفت:‌ تحریم‌ها استخوان مردم را خرد می‌کنند و با بی‌تدبیری‌هایمان کار را به جایی رساندیم که از یک نخ بخیه تا داروی اصلی لنگ مانده‌ایم.

وی تاکید کرد: امروز نخ جراحی که باید در اتاق عمل استفاده کنیم مورد دلخواهمان نیست ولی چاره‌ای نداریم. اگر چه می‌گویند کالای پزشکی تحریم نیست ولی اصلاً امکان جابه‌جایی پول برای خرید اقلام پزشکی فراهم نیست.

وزیر اسبق بهداشت و علوم کمبود داروی بیهوشی در اتاق‌های عمل را یکی دیگر از موانع پیش رو برشمرد و افزود: باید برای تأمین داروی بیهوشی مناسب گدایی کنیم و با هزار گرفتاری آن را فراهم کنیم و اگر با همین روند پیش رویم مشکلات روزافزون خواهد بود.

فاضل در مورد اختصاص دیه به مرگ‌هایی که حین عمل جراحی اتفاق می‌افتد، گفت: به اختصاص دیه در علم پزشکی اعتراض داریم چرا که پزشک برای جان بیمار زحمت می‌کشد و در صورت فوت هنگام جراحی باید دیه بپردازد که البته اگر کوتاهی و قصوری رخ داده باشد این امر کاملاً جداست.

رئیس جامعه جراحان در مورد نقش سازمان نظام پزشکی و احقاق حقوق پزشکان و نظارت‌ها گفت: اهمیت زیادی برای سازمان نظام پزشکی قائلیم چرا که می‌تواند از حقوق بیماران دفاع کند و اگر بیماری احساس کند که کوتاهی رخ داده تنها مرجع رسیدگی کننده نظام پزشکی است.

نظام پزشکی در 8 سال قبل سیاسی شده بود

وی تصریح کرد: نظام پزشکی در 8 سال گذشته سیاسی شده بود و به وظایفی که باید انجام می‌داد به درستی عمل نکرد.اما در انتخابات جدید برای انتخاب اصلح تلاش کردیم و در نهایت انتخابات خوبی برگزار شد و امیدواریم در این دوره سازمان نظام پزشکی نقش کاملاً متفاوتی را ایفا کند.

سی و هفتمین کنگره جامعه جراحان از 14 تا 18 اردیبهشت در سالن همایش های رازی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha