سلامت نیوز : سید مرتضی لسانی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: استامینوفن دارویی است که برای پایین آوردن تب کودکان توسط مردم و پزشکان توصیه و تجویز می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: استامینوفن علاوه بر پایین آوردن تب می‌تواند برای تسکین درد در ناحیه سر یا درد در اندام کودکان کاربرد داشته باشد چرا که این دارو علاوه بر ارزان بودن، بدون نسخه پزشک به راحتی قابل خرید از داروخانه است.

متخصص کودکان افزود: تب یکی از مهمترین علائم بیماری ‌است و خانواده‌ها همیشه  از بالا رفتن تب و به دنبال آن بروز تشنج در کودکان  ترس دارند.

لسانی ادامه داد: استامینوفن به رنگ نارنجی و قرمز و با 50نام مختلف در دنیا وجود دارد، که 7 تا 8 نوع آن در ایران وجود دارد.

این متخصص پزشکی کودکان تشریح کرد: استامینوفن در عین خوبی‌هایی که دارد یکسری مضراتی نیز دارد ؛ استامینوفن یک داروی تب‌بر و ضد درد است اما در نوزادان زیر 3 ماه نمی‌توان شوخی کرد و می‌بایست مصرف این دارو حتماً با توصیه پزشک باشد.

لسانی میزان استامینوفن موجود در یک قطره چکان پر را 100 میلی گرم و در 5 سی‌سی شربت، حدود 100 میلی گرم دانست و افزود: ما برای مصرف استامینوفن در کودکان، مصرف را با وزن کودک می‌سنجیم یعنی برای قطره استامینوفن در نظر می‌گیریم که وزن کودک چقدر است و آن موقع وزن را در دو ضرب می‌کنیم تا میزان قطره خوراکی استامینوفن مصرفی کودک مشخص شود.

وی گفت:‌ فاصله مصرف شربت و قطره استامینوفن نباید کمتر از هر 4 ساعت باشد چرا که می‌تواند خطرساز باشد.

لسانی میزان مصرف این دارو را در کودکان برای هرکیلو گرم وزن کودک در بازه زمانی 4 تا 6 ساعت 15 میلی گرم دانست و گفت:  اگر این میزان 10 برابر شود یعنی به حدود 150 میلی‌گرم برسد می‌تواند مسمومیت دارویی در کودک ایجاد کند.

استاد دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: شربت معمولاً بعد از 30 دقیقه و قرص بعد از 45 دقیقه از راه معده و روده جذب شده و وارد خون می‌شود، پس باید دقت کرد که این داروی خوش‌رنگ خوشمزه امروزی را که با اسانس توت‌فرنگی آمیخته شده و مزه تلخ اصلی استامینوفن را گرفته ؛ از دسترس کودکان دور نگه داریم.

متخصص کودکان ادامه داد: در سال 2005 در آمریکا 46 هزار و 700 مسمومیت گزارش شده که 136 مورد بر اثر مسمومیت با استامینوفن بوده است که متأسفانه کودکانی هم فوت کردند.

لسانی در پاسخ به پرسش فارس در مورد آمار مسمومیت استامینوفن در ایران گفت: متاسفانه ما آمار دقیقی در این مورد نداریم .

وی در ادامه علائم مسمومیت را دل‌درد، درد قسمت راست در ناحیه کبدی یا درد در قسمت راست و بالا زیر دنده‌ها دانست و افزود: تهوع، استفراغ و گاهی کما و بیهوشی نیز از علائم مسمومیت با این دارو است.

وی ادامه داد: مسمومیت با استامینوفن به بالا رفتن آنزیم‌های کبدی نیز منجر می‌شود چرا که خطر اصلی این مسمومیت در ناحیه کبد است. کبد موتور متحرک کل بدن است و کارهای متابولیسمی و سوخت و ساز تجزیه و تحلیل بدن به عهده کبد است.

لسانی افزود: اگر سلولهای کبد از بین برود کبد نمی‌تواند کار خود را انجام دهد و در نهایت کبد تخریب می‌شود پس بهتر است خانواده‌ها در مصرف این داروی خوش‌خط و خال و نجیب که در عین حال می‌تواند مسمومیت ایجاد کند دقت لازم را داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha