دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۹
کد خبر: 72614

سلامت نیوز : صبح امروز محمد حسن طریقت منفرد در چهاردهمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی و ششمین جشنواره آموزشی شهید مطهری در دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: امروزه جامعه به دلیل دسترسی بسیار زیاد به اطلاعات به همان نسبت در بخش سلامت برای رفع نیازها به اطلاعات نیازمند است که از طریق روشهای نوین آموزش و مدیریت مهیا می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: در سفرهای استانی شاهد این هستیم که امکانات زیادی فراهم شده است و مردم از خدمات متخصصان بهره‌مند شده‌اند.

وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر بیش از 120 هزار پزشک ، 200 هزار پیراپزشک و 125 هزار تخت بیمارستانی در کشور موجود است که به نسبت این امکانات پیشرفت تکنولوژی را نیز شاهد بوده‌ایم.

طریقت منفرد گفت: در سالهای دهه 70 تشکیل شبکه‌های بهداشت و درمان در مناطق محروم به عنوان یک الگو مطرح شد ولی امروز با توجه به امکانات فکر می‌کنم بتوانیم بهره‌وری بیشتری داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در مناطق غیربرخوردار به دلیل رعایت عدالت امکانات خوبی ایجاد شده،‌گفت: متأسفانه آنچه در سفرها دیده‌ایم هنوز به اندازه کافی و در شأن مردم امکانات وجود ندارد.

وی ادامه داد: آنچه در گذشته شروع کردیم امروز با حضور 70 هزار پزشک عمومی وضعیت شبکه بهداشتی و درمانی را باید ارتقا دهیم و اگر بپذیریم پیشگیری مقدم بر درمان است. مراقبت اولیه و طب عمومی با سطوح بعدی فاصله معناداری دارد. باید به این فکر افتاد چرا از وجود این پزشکان در مناطق غیر برخوردار بی‌بهره‌ایم.

وزیر بهداشت گفت: باید پرسید چگونه تلاش کنیم تا جایگاه طب عمومی احیا و ارتقا یابد. در حالی که هم‌اکنون پزشکان عمومی کمترین اختیار و امکانات را در مناطق غیربرخوردار و حتی در شهرها دارند.

طریقت منفرد گفت: در شهرها ممکن است نیازی به حضور متخصصان و فوق‌تخصصان نباشد اما در مناطق غیربرخوردار از نظر استفاده از توانایی آنان و پذیرفتن جایگاه علمی، اقتصادی و اجتماعی به آنها احتیاج داریم و باید حرکت جدی شود.

وی افزود: این حرکت با تغییر در روش آموزش و استفاده از آموزش‌های کوتاه‌مدت تکمیلی می‌تواند ارتقا یابد.

وی ادامه داد: در برنامه پزشک خانواده که فکر می‌کردیم اگر 35 هزار داوطلب داشته باشد می‌توانیم مشکل را حل کنیم الآن با وجود 70 هزار پزشک عمومی نتوانسته‌ایم در استانی مانند فارس به تعداد نیاز داوطلب داشته ‌باشیم.

وزیر بهداشت گفت: چرا ساختارهای فعلی باعث شده تا پزشکان خانواده تمایلی به فعالیت در حرفه خود نداشته باشند و می‌دانیم که راه حل این مشکل تقویت جایگاه آنها در رابطه با وضعیت علمی، اجتماعی و اقتصادی آنها است.

وی گفت: عاجزانه می‌خواهم در رابطه با برنامه‌های آموزشی و تشکیل آموزش تکمیلی به پزشکان عمومی کمک کنیم و وزارت بهداشت و نظام‌های بیمه‌ای سعی کنند جایگاه اقتصادی این پزشکان را که در دنیای پیشرفته اول است، احیا کنند.

طریقت منفرد در رابطه با آموزش‌های تخصصی گفت: در رشته‌های جراحی و داخلی، آموزش در گذشته طوری سامان می‌گرفت که به تنهایی مشکلات را تأمین می‌کرد اما امروز این دو رشته مادر تخصصی به بیش از 15 رشته تبدیل شده است.

وی گفت: امروز دیگر به جراحان و متخصصان داخلی توجه لازم نمی‌شود و در نقاط کم جمعیت نمی‌توانیم از حضور آنان برخوردار شویم که البته اگر حضور هم داشتند چون بیمار ندارند بهره‌مندی کاهش می‌یابد.

وی با تأکید بر اینکه آموزش تخصصی در جهت رفع نیازهای مردم در مناطق دورافتاده و کم جمعیت باید ارائه شود، گفت: در نظام دولتی شأن و منزلت پزشکان را در صف مقدم خدمت رعایت نکرده‌ایم و در بخشی از اختیاراتشان که می‌توانند مسئولیت بپذیرند برخوردار نیستند.

وی ادامه داد: دلبستگی و وابستگی به بخش‌های بیمارستانی به علت عدم رعایت شأن پزشکان و ندیدن توانایی آنها در صف مقدم باعث شده آن طور که باید از استعدادهایشان استفاده نکنند.

وزیر بهداشت افزود: دلیلی ندارد همه اختیارات در ستاد وزارت بهداشت متمرکز شود، اختیارات باید در صف مقدم و ستاد، پشتیبانی کننده آنها باشد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه پزشکان فقط به دلیل منافع مالی به این رشته نیامده‌اند، گفت: اگر اختیارات و امتیازات اجتماعی و توانایی آنها در صف مقدم خدمات، سامان نگیرد این وضعیت اصلاح جدی نمی‌شود.

وی گفت: در آموزش پزشکی با انسان که خلیفه خداست مواجه هستیم، در کشورهای پیشرفته تحت عنوان آموزش، اجازه ندارند کوچکترین عارضه‌ای به بیمار وارد کنند، در کشور ما نیز به هیچ وجه نباید بیمار زمانی که مراجعه می‌کند تصور کند از خدمات با حداکثر کیفیت برخوردار نیست.

وی افزود: اگر شأن متخصصان را رعایت کنیم و حقوقشان را به موقع بدهیم، دلبستگی بیشتری در محیط ایجاد می‌شود و باعث حضور فعال آنها و ارتقای کیفی آموزش خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha