سلامت نیوز : محمد حسن طریقت منفرد در حاشیه چهاردهمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی و ششمین جشنواره شهید مطهری در رابطه با غنی‌شدن نان، افزود: بیماری‌های غیر واگیر مشکل جدی دنیاست که علت آن در نوع تغذیه نمایان است، همچنین سبک زندگی افراد در آن تاثیرگزار است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: استفاده از غذا و مواد درست در سیستم تغذیه دنیا با تولید مواد غذایی مشکل دار مواجه است که ایران نیز از آن مستثنی نیست.

وزیر بهداشت گفت: تولید مواد غذایی و فرآوری آنها با استفاده از کودهای شیمیایی و سم‌های متعدد باعث شده مردم اعتنایی به مواد غذایی که سالم است، نداشته باشند.

وی افزود: در ابتدای کار مقدور نیست تمام مواد غذایی را در جهت بهداشت و سالم‌سازی هدایت کنیم به همین دلیل باید نان را به عنوان ماده غذایی که بیشترین استفاده را داشته پر ثمر و مقوی با یک برنامه‌ریزی کارشناسی دقیق سامان دهیم و در اولین قدم آن را اصلاح کنیم.

طریقت منفرد ادامه داد: از تمام متخصصان تغذیه دعوت کرده‌ایم تا در چگونگی اصلاح مواد موجود در نان اظهار نظر کنند.

وی ادامه داد: بسیاری از مواد سالم را می‌توان به نان افزود، املاح مورد نیاز را می‌توانیم به نان بیفزاییم تا ترکیب آن اصلاح شود البته وزارت بهداشت مسائل علمی را سامان می‌دهد و باید در این زمینه با وزارت صنعت و اصناف همکاری کنند.

وزیر بهداشت در مورد عدم افتتاح بیمارستانی در آذربایجان شرقی همزمان با سفرهای استانی خود، گفت: ما دوست نداریم مرکز بهداشتی افتتاح شود و فردای آن مورد استفاده قرار نگیرد، این بیمارستان اشکالات فنی در بخش تجهیزات داشت و باید پس از کامل شدن افتتاح شود.

وی افزود: ما به دنبال روبان پاره‌کردن نیستیم بلکه باید امکانات مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد.

طریقت منفرد در مورد اینکه گفته شده داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج گران نمی‌شود، گفت: این داروها هم تولید داخل است و هم خارج، داروهای داخلی به دلیل اینکه مواد اولیه آنها با ارز مرجع آمده گران نشده است مگر با درصد تورم که البته هنوز لحاظ نشده است.

وی گفت: داروی مشابه خارجی آن را نیز که سعی داریم وارد نکنیم با ارز آزاد است و قدری گران است.

وی درمورد بازگشت ارز مرجع به دارو، گفت: هنگامی که سال به اتمام می‌رسد، به هر دلیلی چند هفته رکود فعالیت‌ها را شاهد هستیم ، در حال حاضر ارز وجود دارد و بهترین راه ورود آن، دارو و مواد غذایی است، بنابراین کار دارو با ارز لنگ نمی‌شود با تأخیر مواجه هستیم اما مشکل اساسی برای ارز نخواهیم داشت.

وزیر بهداشت گفت: از مردم می‌خواهیم در مورد داروهایی که ممکن است کمتر در دسترس باشند با شماره 1490 تماس بگیرند و زمانی که به داروخانه مراجعه می‌کنند و احساس می‌کنند دارویی کمیاب شده در وقت اداری و غیر اداری به این سامانه متصل شوند.

وزیر بهداشت همچنین در مورد اجرای برنامه پزشک خانواده در استان تهران، گفت: وزارت بهداشت بودجه سه دوازدهم می‌دهد یعنی اعتبارات مساوی سال قبل است، در مورد برنامه پزشک خانواده بخشی از اعتبارات را برای اجرا می‌دهند. مشکلی در تهران نخواهد داشت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آن را پذیرفته است.

وی گفت: برای اینکه این برنامه را اجرا کنیم به 2 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، معتقدم اگر این برنامه در تهران اجرا شود در کشور نیز با موفقیت اجرا خواهد شد.

وی زمان اجرای این برنامه را در تهران منوط به ایجاد هماهنگی با سازمان‌های بیمه‌ای با دانشگاههای علوم‌پزشکی مستقر در استان تهران و اعلام فراخوان برای ثبت‌نام دانست و گفت: به نظر می‌رسد تا هماهنگی انجام شده قدری طول بکشد.

وی در پاسخ به اینکه آیا یارانه دارو از بودجه دانشگاه‌های علوم پزشکی کسر می‌شود، گفت: این اتفاق نمی‌افتد و 2 هزار و 200 میلیارد تومانی که برای یارانه دارو در نظر گرفته شده برای 6 ماه اول سال جواب می‌دهد و اگر برای بقیه سال مشکلی بود، آن را از مابه التفاوت ارز مبادله‌ای و مرجع تأمین می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha