سلامت نیوز : رییس مرکز تحقیقات و سیاست گذاری دانشگاه شیراز گفت: کبد چرب یکی از شایع ترین بیماریهای مزمن کبدی است که 20 تا 30 درصد جمعیت میانسال به بالای ایران به آن دچار هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر کامران باقری لنکرانی در نشست خبری پنجمین کنگره بین المللی سالیانه هپاتیت افزود: ابتلا به کبد چرب لزوما موجب از کار افتادن کبد نمی‌شود ولی زمینه ساز یکسری از عوارض است.

وی افزود: مبتلایان به کبد چرب مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی هستند. بر اساس مطالعات کشوری نیمی از مبتلایان به کبد چرب ریسک فاکتورهایی مانند چاقی، دیابت و چربی خون بالا دارند اما در نیم دیگری از این بیماران عادات بد غذایی دیده می‌شود.

لنکرانی در ادامه گفت: افرادی که بیشتر از حبوبات، میوه‌ها وسبزی‌ها استفاده می‌کنند احتمال کمتری دارد که به کبد چرب مبتلا شوند اما کسانی که نوشابه‌های گازدار و غذاهای فوری مصرف می‌کنند احتمال بیشتری دارد که به این بیماری دچار شوند.

وی با اشاره به تاثیر مصرف مشروبات الکلی در ابتلا به کبد چرب اظهار کرد: مصرف مشروبات الکلی بخشهای مختلف بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و افرادی که به علت مصرف این نوشیدنی‌ها به کبد چرب مبتلا می‌شوند احتمال بیشتری دارد که بیماری آنها پیشرفت و به سیروز کبدی تبدیل شود.

رییس مرکز تحقیقات و سیاست گذاری دانشگاه شیراز با اشاره به آمار پیوند کبد این مرکز گفت:‌ تاکنون بیش از 1850 مورد پیوند کبد انجام داده‌ایم که 400 مورد آن مربوط به سال گذشته بوده است و در سال 91 در زمینه پیوند کبد سومین رتبه را در جهان دارا بوده‌ایم. کیفیت عمل جراحی پیوند کبد در شیراز خوب بوده است.

وی افزود: به نظر می‌رسد طی چند سال آینده هپاتیت B کاهش خواهد یافت و بیشترین دلایل نیاز به پیوند کبد به علت ابتلا به کبد چرب است. در حال حاضر پیوند کبد در ایران یک خدمت درمانی در دسترس است و هزینه انجام عمل را بیماران نمی‌پردازند. پیش از این هزینه این عمل 30 میلیون تومان بود اما از سال 85 هزینه عمل پیوند کبد از بیماران دریافت نمی‌شود.

بر اساس مطالعات انجام شده ما از همه استانهای کشور متقاضی برای پیوند کبد داریم این در حالی است که پیش از رایگان شدن این عمل، بیشترین متقاضییان پیوند کبد از سه دهک بالای جامعه بودند اما در حال حاضر تقریبا همه دهک‌ها متقاضی انجام عمل پیوند کبد هستند.

لنکرانی تصریح کرد:‌ در حال حاضر نگرانی ما گرانی و وضعیت دسترسی بیماران به داروهای پس از پیوند کبد است و امیدواریم که با تصمیم دولت بیماران در این زمینه نیز به وضعیت بهتری دست پیدا کنند.

وی با اشاره به آمار نیازمندان پیوند کبد اظهار کرد: با توجه به بار بیماریهای کبدی در کشور سالانه حدود 1700 تا 2000 نفر نیازمند پیوند کبد هستند بنابراین هنوز نتوانسته‌ایم همه نیازها را پوشش دهیم هرچند که اقدامات خوبی در مرکز شیراز برای پاسخگویی به نیاز بیماران انجام شده است.

این فوق تخصص گوارش و کبد درباره نقش برنامه ریزان و سیاست گذاران در افزایش سطح سلامت مردم اظهار کرد: یکی از اقدامات بسیار مهم این است که باید نقاط آسیب پذیر را به درستی بشناسیم و بر اساس آنها برنامه ریزی کنیم. بدین منظور برگزاری کنگره‌ها می‌تواند مفید باشد تا شناخت دقیق تری درباره بیماری‌ها و عوارض آنها پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه در کشور ما روند چاقی رو به افزایش است، اظهارکرد: باید در این زمینه به مردم به صورت عمومی آموزش دهیم اما مطالعات نشان می‌دهد که آموزش به اندازه کافی صورت نگرفته است بنابراین دولت و دستگاه‌های حاکمیتی لازم است مردم را در زمینه رفتارهای سالم آگاه کنند.

لنکرانی افزود: حدود سه دهه پیش چاقی بیماری افراد ثروتمند بود اما در حال حاضر به بیماری افراد با درآمد کمتر تبدیل شده است چرا که این افراد از مواد غذایی کم حجم با کالری بالا استفاده می‌کنند و امکان ورزش و دسترسی به فعالیت‌های سالم را ندارند.

در این شرایط چاقی به بیماری طبقات اجتماعی ضعیف تبدیل شده و لازم است دولت در جهت تحول این وضعیت اقدام کند.

وی با اشاره به فعالیت دولت‌ها به منظور تغذیه سالم اظهار کرد: از سال 84 تلاش شد فرهنگسازی در زمینه‌های غذایی انجام شود در این سال 85 درصد روغن مصرفی خانوارها روغن جامد با ترانس بالا بود اما در حال حاضر این آمار به حدود 40 درصد رسیده است. این کار تغییر شگرفی بود و چنین اقداماتی نیازمند همکاری‌های بین بخشی است و برای این گونه تصمیم گیری‌ها شورای عالی سلامت پیش بینی شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر با مشکل مصرف زیاد شکر و نمک در کشور روبرو هستیم و این مشکل نیز با همکاری بین بخشی لازم است حل شود. از سوی دیگر روند افزایش مصرف سیگار تا حدود زیادی کم شده ولی نقاط آسیبی در این زمینه دیده می‌شود. هرچند که مصرف سیگار در مردان بیشتر است اما رشد استفاده از این ماده دخانی در زنان بیشتر دیده می شود. از سوی دیگر گاهی اوقات با مشکلات فرهنگی اجتماعی مواجه هستیم و در برخی نقاط مصرف سیگار کم شده و مصرف قلیان افزایش پیدا کرده است.

در بخش دیگری از این نشست دکتر حسین علایی مسئول پنل دانشجویی در پنجمین کنگره بین المللی سالیانه هپاتیت اظهار کرد: در دوره‌های قبل دانشجویان در حاشیه کنگره بودند و امکان شناسایی استعدادها فراهم نبود اما در کنگره سال جاری به دانشگاه‌های مختلف علوم پزشکی نسبت به برگزاری پنل دانشجویی در پنجمین کنگره بین المللی هپاتیت اطلاع دادیم و در حال حاضر 20 مقاله دانشجویی پذیرفته شده که نشان دهنده پتانسیل بالای دانشجویان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha