سلامت نیوز : رییس پنجمین کنگره بین‌المللی سالیانه هپاتیت تهران گفت: در پنج سال اخیر توانسته‌ایم بیش از 80 درصد تالاسمی‌ها و هموفیلی‌های مبتلا به هپاتیت C را شناسایی و این مدل را به سازمان جهانی بهداشت ارائه کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر موید علویان در نشست خبری پنجمین کنگره بین‌المللی سالیانه هپاتیت تهران افزود: علویان درباره وضعیت ایران در زمینه ابتلا به بیماری هپاتیت C اظهار کرد: از سال 75 غربالگری خوبی از نظر هپاتیت C انجام داده‌ایم به گونه‌ای که تا 20 درصد تالاسمی‌ها، 40 درصد هموفیلی‌ها و تا 15 درصد دیالیزی‌ها به این بیماری مبتلا هستند. اما این آمار در بین معتادان تزریقی تا 60 درصد است. بنابراین در حال حاضر مخزن بیماری هپاتیت C معتادان تزریقی هستند و احتمال ابتلای افراد سالم به این بیماری بسیار کم است.

وی تصریح کرد:‌ علاوه بر معتادان تزریقی، افرادی که رفتار جنسی پرخطر داشته باشند و مبتلایان به هموفیلی و تالاسمی که قبل از سال 75 خون دریافت کرده‌اند، مخزن بیماری هپاتیت C به شمار می‌آیند.

رییس شبکه هپاتیت کشور با اشاره به اقدامات انجام شده برای مقابله با بیماری هپاتیت C اظهار کرد:‌ برنامه کاهش آسیب برای معتادان تزریقی به اجرا درآمده است و به آنان سرنگ رایگان داده می‌شود تا از سرنگ مشترک استفاده نکنند. این کار تشویق افراد به اعتیاد نیست بلکه نوعی رفتار حمایتی برای کنترل هپاتیت است.

وی افزود: بر حسب مطالعات موردی در شبکه هپاتیت متوجه کاهش میزان مراجعه معتادان تزریقی به مراکز درمانی به علت ابتلا به هپاتیت C شده‌ایم البته ممکن است علت این کاهش ناتوانی در دسترسی به مراکز درمانی یا مشکلات اقتصادی نیز باشد با این حال به نظر می‌رسد برنامه کاهش آسیب نقش موثری در کاهش این بیماری در میان معتادان تزریقی داشته است.

علویان در ادامه اظهار کرد: در پنج سال اخیر با همت وزارت بهداشت و شبکه هپاتیت بیش از سه هزار بیمار هموفیلی و تالاسمی مبتلا به هپاتیت C شناسایی و به طور رایگان ویزیت و درمان شدند. البته هیچگاه بیماران هموفیلی و تالاسمی مبتلا به هپاتیت C را سرشماری نکرده‌ایم اما به نظر می‌رسد 4000 نفر از این بیماران در کشور زندگی می‌کنند که بیماری 3000 نفر آنها تشخیص داده و درمان شده است.

وی افزود: بیماری هپاتیت B قابل کنترل و 60 تا 70 درصد هپاتیت C قابل ریشه کن شدن است البته امیدواریم داروهای جدید تا چند سال آینده موجب ایجاد تحول در درمان بیماری هپاتیت C شود.

رییس شبکه هپاتیت در ادامه اظهار کرد: در طی سالهای اخیر بار ابتلا به هپاتیت B کاهش پیدا کرده است که این امر ناشی از اجرای سیاست‌های پیشگیرانه کاهش بیماری در جامعه، بیماران خاص و معتادان تزریقی است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: مسئول اصلی برگزاری کنگره شبکه هپاتیت کشور است. این شبکه، شبکه مجازی است که 50 مرکز در نقاط مختلف کشور به آن متصل هستند و از جمله وظایف شبکه هپاتیت انتقال دانش فنی و ترسیم دورنمایی از بیماریهای کبدی در ایران است.

وی با بیان اینکه در کنگره سال جاری بخش دانشجویی را گنجانده‌ایم، گفت: هدف از انجام این کار استفاده بهینه از ظرفیت‌های دانشجویی موجود است.

علویان با اشاره به وضعیت ایران از نظر تعداد مبتلایان به هپاتیت B اظهار کرد: وضعیت ما از نظر بار هپاتیت B در منطقه خوب است و سال 73 واکسیناسیون علیه این بیماری در کشورمان آغاز شد در نتیجه در حال حاضر افراد زیر 20 سال بر علیه این بیماری واکسینه شده‌اند و شیوع هپاتیت B در کشورمان بسیار کاهش یافته است.

وی افزود: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی شیوع هپاتیت B در برخی از نقاط کشور بالای 70 درصد بود اما در حال حاضر این آمار در بعضی نقاط به زیر نیم درصد کاهش یافته است.

رییس شبکه هپاتیت کشور با اشاره به افراد پرخطر اظهار کرد: زمانی در جامعه ما پزشکان، پرستاران و دریافت کنندگان خون جزو گروه‌های پرخطر محسوب می‌شدند اما در حال حاضر معتادان تزریقی و کسانی که رفتار جنسی پرخطر دارند، جزو گروه‌های پرخطر محسوب می‌شوند بنابراین لازم است به منظور کنترل هپاتیت به این گروه از افراد آموزش‌های لازم را ارائه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های ابتلا به هپاتیت B، هپاتیت C و HIV در حال حاضر اعتیاد تزریقی و رفتارهای پرخطر جنسی است. بنابراین نباید خود را به کنترل کردن هپاتیت B دلخوش کنیم بلکه لازم است فکری به حال عوامل خطرزا در زمینه این بیماری بکنیم چرا که در حال حاضر مواردی از هپاتیت B حاد را در بین جوانانی می‌بینیم که رفتار پرخطر جنسی نه با یک نفر بلکه با چند نفر داشته‌اند در این شرایط خطر انتقال هپاتیت B افزایش می‌یابد.

علویان با بیان اینکه مبتلایان به هپاتیت B منعی برای ازدواج ندارند، اظهار کرد: همسر این گونه افراد می‌توانند علیه هپاتیت B واکسینه شوند و با رعایت بهداشت رابطه جنسی داشته باشند. علاوه بر آن می‌توانند دارای فرزند شوند اما به آنان توصیه می‌شود که بیش از دو فرزند نداشته باشند.

رییس پنجمین کنگره بین المللی سالیانه هپاتیت تهران افزود: در حال حاضر غربالگری زنان باردار در زمینه بیماریهای هپاتیت B استراتژی موثری در تشخیص و کنترل این بیماری است. در کل در بین افراد 20 سال تا 50 سال هپاتیت شیوع دارد چرا که آنان واکسن دریافت نکرده‌اند.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر احتمال ابتلای افراد سالم به هپاتیت B‌ یک درصد و در سیستان و بلوچستان چهار درصد است.

علویان در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: در سال 73 واکسیناسیون نوزادان را آغاز کردیم و در دولت نهم واکسیناسیون بزرگسالان انجام شد اما در دولت دهم کار جدیدی در زمینه پیشگیری از هپاتیت ندیدیم.

وی افزود: از سال 73 تاکنون به گروه‌های پرخطر اضافه شده است که از جمله آنان به آتش نشان، پلیس‌ها و کارگران شهرداری می‌توان اشاره کرد.

وی تصریح کرد:‌ سیاست‌های پیشگیرانه از هپاتیت B در کشور موثر بوده است و امیدواریم که با برنامه ریزی‌های جامع کشوری تا پنج سال آینده بتوانیم پیشگیری از هپاتیت را تا 35 سالگی افزایش دهیم.

در بخش دیگری از این نشست دکتر محمد میری مدیر برگزاری پنجمین کنگره بین المللی سالیانه هپاتیت اظهار کرد: قرار است 1700 مهمان داخلی و خارجی در این کنگره شرکت کنند که حدود هشت نفر آنان از استادان برجسته کشورهایی مانند آلمان، سوئیس، ایتالیا، کره جنوبی و کانادا هستند.

وی افزود: قرار است استادان ایرانی خارج از کشور را نیز دعوت کنیم که این کار با هدف گسترش همکاری‌ها به منظور انجام پروژه‌های داخلی و خارجی است. به عنوان نمونه سال گذشته با همکاری دکتر سعید قوامی از دانشگاه منیتوبای کانادا همکاری بین کانادا، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله و دانشگاه شیراز انجام شد که در سال جاری نتایج آن اعلام می‌شود.

میری در ادامه اظهار کرد: پنجمین کنگره بین المللی هپاتیت تهران 18 امتیاز بازآموزی برای محققان داخلی دارد علاوه بر آن قرار است جایزه کوثر به یکی از دانشمندان جهانی که خدمات ارزنده‌ای در زمینه بیماری هپاتیت ارائه داده، اهدا شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha