سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 72631
سلامت نیوز : یك تجربه تحقیقاتی جدید در لندن نشان می‌دهد، نوشیدن روزانه آب چغندر موجب پایین آمدن فشار خون می‌شود. مصرف روزانه آب چغندر و رستنی‌های حاوی نیترات خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ـ عروقی را كاهش می‌دهد. طبق تحقیقات پروفسور «آمریتا آهلووالیا»، محقق هندی و پروفسور بیولوژی عروقی دانشگاه «كوئین‌ماری» لندن، نوشیدن روزانه ‌آب چغندر فشار خون را پایین می‌آورد. افراد مبتلا به فشار خون بالا در صورتی كه روزانه به‌طور متوسط هشت اونس (نزدیك به ۲۵۰ گرم) آب چغندر بنوشند فشار خون‌شان حدود ۱۰‌میلیمتر جیوه پایین می‌آید. بر پایه این گزارش كه در مجله علمی «هایپرتنشن» متعلق به انجمن قلب آمریكا چاپ شده است، پژوهشگران همچنین تاكید كرده‌اند كه یافته‌های آنها هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد و به این معنا نیست كه با افزودن آب چغندر به رژیم روزانه غذایی می‌توان به سرعت به نتایج درمانی رسید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ خانم «آمریتا آهلووالیا» و تیم تحت سرپرستی او نسبت به نتایج درمانی مصرف گیاهان حاوی نیترات، از قبیل چغندر و دیگر رستنی‌های حاوی برگ‌های سبز بسیار خوشبین هستند. آنها بر این نظرند كه افزودن این مواد به رژیم غذایی روزانه سلامت قلب و عروق را افزایش داده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ـ عروقی را كاهش می‌دهد. یك لیوان ‌آب چغندر قرمز (لبو) حاوی حدود ۲ / ۰ گرم نیترات است. این مقدار نیترات را می‌توان با خوردن یك ظرف بزرگ پر از كاهو یا دو عدد چغندر نیز به دست آورد. نیترات طی فرآیند هضم ابتدا تبدیل به نیتریت و سپس اكسید نیتریك در خون می‌شود. اكسید نیتریك جریان خون را تسهیل كرده و عروق خونی را منبسط می‌كند. پروفسور «آهلووالیا» می‌گوید، تیم او از تجربه اینكه حتی مقدار كمی نیترات می‌تواند به چنین نتایج باارزشی بینجامد شگفت‌زده شده است. وی همچنین افزود، این پژوهش ثابت كرد، افراد مبتلا به فشار خون بالا برای رسیدن به نتایج درمانی نسبت به افرادی با فشار خون طبیعی به نیتریت بسیار كمتری نیاز داشتند. در همین حال او یاد‌آور می‌شود كه هنوز نمی‌توان به تاثیرات بلندمدت مصرف این نوشیدنی روی فشار خون اطمینان داشت.

این بررسی روی هفت مرد و هشت زن مبتلا به فشار خون بالا انجام شد كه برای كاهش فشار خون خود هیچ نوع درمانی، از جمله درمان دارویی دریافت نمی‌كردند. از آزمون‌شوندگان خواسته شد، ۲۵۰ میلی لیتر آب حاوی حجم كمی از نیترات یا آب چغندر بنوشند. سپس آنها به مدت ۲۴ ساعت تحت نظر بوده و فشار خون‌شان در تمامی این مدت اندازه‌گیری می‌شد. فشار خون نشانگر نیروی خون در مقابل دیواره رگ‌های خونی است كه بر پایه دو عدد نشان داده می‌شود. اولین عدد مربوط به فشار خون «سیستولیك» یا ماكزیمم و دومین عدد نشان‌دهنده فشار خون «دیاستولیك» یا مینیمم است. فشار خون «سیستولیك» مربوط به زمانی است كه قلب ضربان دارد و فشار خون «دیاستولیك» مربوط به زمانی است كه قلب در حال استراحت بین ضربان‌ها قرار دارد. در این آزمون، در آنهایی كه آب چغندر دریافت كرده بودند هم فشار سیستولیك و هم فشار دیاستولیك پایین آمد. این نتیجه حتی پس از آنكه نیتریت موجود در خون آنها به میزان پیش از مصرف این نوشیدنی رسید نیز ادامه یافت و برای بیش از ۲۴ ساعت دوام داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha