سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۷
سلامت نیوز : اعتیاد کماکان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین آسیب اجتماعی در جامعه ایران محسوب می‌شود؛ آسیبی اجتماعی که هنوز ابعاد مشکلات تحمیلی آن به جامعه ایران کمتر نشده است و روزبه‌روز در حال پیشروی است. روز گذشته فرید براتی مدیرکل پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی، بار دیگر هشدار داد: در تهران به واسطه تحقیق صورت‌گرفته با توجه به تئوری علمی، بررسی‌هایی انجام دادیم که نشان می‌دهد سال 95 تا 96 سال‌های اوج مشکل اعتیاد کشور است. این در حالی است که هفته گذشته نیز اخباری مبنی بر کاهش سن اعتیاد به 10سال در کشور اعلام شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ در طرف مقابل، سازمان پزشکی قانونی نیز دامنه نگرانی‌ها از پیشروی اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی را بزرگ‌تر و اعلام‌کرد: سه‌هزار و 56نفر بر اثر مصرف موادمخدر در کشور جان خود را از دست دادند که از این تعداد دو هزار و 857نفر مرد و 199 تن زن بودند. این سازمان در گزارش خود تاکید کرد: آمار مرگ ناشی از مصرف موادمخدر در سال گذشته در مقایسه با سال قبل از آن (90) با کاهش 9/14درصدی مواجه بوده‌، به گونه‌ای که تعداد فوتی موادمخدر در سال 90، سه‌هزار و 394 مرد و 199 زن گزارش شده بود.  همچنین روند نزولی مرگ ناشی از مصرف موادمخدر که از سال 1386 در کشور آغاز شد، در سال گذشته نیز ادامه یافت، به‌نحوی‌که سال گذشته شاهد کاهش قابل توجه این آمار بودیم و میزان کاهش مرگ ناشی از مصرف موادمخدر در سال 1390 در مقایسه با سال 1389 برابر با 7/1درصد بود که این سیر نزولی در سال گذشته به عدد 9/14درصد رسید.

در سال گذشته بیشترین آمار مرگ ناشی از مصرف موادمخدر، به ترتیب در استان‌های تهران با 820 نفر (769 مرد و 51 زن)، اصفهان با 224 نفر (210 مرد و 14 زن)، فارس با 185 نفر (178 مرد و هفت زن) و خراسان‌رضوی با 185 نفر (158 مرد و 27 زن) ثبت شد. همچنین استان‌های کهگیلویه و بویراحمد با دو فوتی، بوشهر و آذربایجان‌غربی هرکدام با 15 فوتی و خراسان‌جنوبی با 16 فوتی کمترین مرگ ناشی از موادمخدر را در سال گذشته داشتند. از سوی دیگر فرید براتی‌سده می‌گوید: موج مصرف مواد روانگردان و کم‌شدن سن مصرف‌کنندگان اعتیاد و وابستگی به اعتیاد وضعیت امیدبخشی نیست. هشدار‌های نگران‌کننده از پیشروی اعتیاد در کشور در میان زنان نیز، به آمار‌های نگران‌کننده‌ای رسیده است. به‌طوری‌که پیش از این، بابک دین‌پرست معاون دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر اظهار کرد: با توجه به اینکه 9درصد آمار معتادان کشور را زنان به خود اختصاص می‌دهند اما شاهد کاهش مراجعه زنان به مراکز ترک اعتیاد هستیم. اظهارات او در رابطه با درصد زنان معتاد درحالی‌ است که تا سال‌های قبل، آمار‌ رسمی درصد زنان معتاد در کشور بین پنج تا هفت‌درصد عنوان می‌شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha