سلامت نیوز : آخرین روزهای سال 83 بود که بیمه دی پس از اخذ مجوز از بیمه مركزی ایران و رعایت تشریفات قانونی تأسیس شد. سازمان اقتصادی كوثر، شركت سرمایه گذاری البرز، شركت سرمایه‌گذاری ری و شركت سرمایه‌گذاری شاهد هیأت مؤسس این بیمه را تشکیل می‌دهند که سه شرکت از این میان (سازمان اقتصادی كوثر، سرمایه‌گذاری ری، سرمایه‌گذاری شاهد) زیر نظر بنیاد شهید و امور ایثارگران اداره‌ می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ این بیمه بعد از تشکیل به دلیل خدمات خوبی که وعده می‌داد به عنوان یکی از طرف‌های قرارداد صندوق بازنشستگی، خدمت‌دهی به بازنشستگان این صندوق را به عهده گرفت. این همکاری مطلوب بود تا این که همه ‌چیز تغییر کرد تا جایی که «علی‌اکبر خبازها» رییس کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیران سراسر کشور در گفت‌وگو با «حمایت» اعلام می‌کند که مسئولان این بیمه را به دلیل پرداخت نکردن حق پاراکلینیک یا همان حق درمان بازنشستگان و افزایش شکایت مردم را به دادگاه می‌کشاند. در ادامه گفته‌های رییس کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی است:

مشکل صندوق بازنشستگی با بیمه دی از کی آغاز شد؟
اوایل کار اوضاع خیلی خوب بود. مدیر عامل جدید به دلیل بالا بودن ارزش قرارداد بین صندوق بازنشستگی و بیمه دی، از صندوق بازنشستگی،افزایش قیمت بیمه یا کاهش امتیازاتی را که به بیمه شدگان داده شده است‌، می‌خواهد؛ اما طبق مفاد قراردادی که ما با آنها منعقد کرده‌ایم بیمه دی باید تا پایان قرارداد به مفاد مندرج در آن پایبند باشند.

چند نفر طرف قرارداد این بیمه هستند؟
آمار کل را ندارم؛ اما از طرف صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی سراسر کشور بیش از 2 میلیون نفر تحت پوشش بیمه تکمیلی دی هستند و اکنون هیچ یک از آنان نمی‌توانند از خدمات این بیمه استفاده کنند. بیمه دی قصد بدهی بیمارستان‌ها را پرداخت نمی‌کند و همین موضوع باعث شده است که بیمارستان‌های طرف قرارداد این بیمه، از پذیرش بیماران ما خودداری کنند.

حرف اصلی بیمه دی چیست؟
بیمه دی لغو و فسخ قرارداد را می‌خواهد. ما هم برابر قانون قرارداد را فسخ نمی‌کنیم. اما در این میان، بازنشستگان بیمار بیشترین لطمه را می‌بینند و برخی از آنان هزینه های درمانی را از جیب خودشان و با هزاران مشکل و قرض و بدهی، پرداخت می‌کنند. با اینکه این مشکل از سوی صندوق بازنشستگان به صورت جدی پیگیری می‌شود و مبلغ در خواستی به بیمه دی در زمان مقرر در قرارداد پرداخت شده است.
چرا مذاکره نمی‌کنید تا مشکل مردم زودتر حل شود؟
تلاش کرده‌ایم؛اما آنها مذاکره نمی‌خواهند؛ فقط می‌گویند که باید حق بیمه را زیاد کنید و ما هم نمی‌توانیم وسط قرارداد از مردم بخواهیم پول اضافه پرداخت کنند؛ این کار اصلاً قانونی نیست. ما باید در برابر مردم پاسخگو باشیم، مدتی پیش که به زیارت مرقد حضرت امام(ره) رفته بودم، به این علت که بیمه دی زیرمجموعه بنیاد شهید است، در خصوص مشکلاتی که این شرکت برای بازنشستگان به وجود آورده است، با رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، صحبت و از او تقاضا کردم که سیاستی اتخاذ کند تا گره از کار مردم باز شود؛اما وی گفت که مسئولان صندوق بازنشستگی در معامله غش کرده‌اند و مدعی شد که بهتر است رسیدگی به این مساله را به دادگاه بسپاریم.

چه مدت است با بیمه دی قرارداد دارید؟
این دومین قرارداد ما با شرکت بیمه دی است. راستش برای بار اول که این بیمه به ما پیشنهاد همکاری داد ما از 17 بیمه دیگر نیز پیشنهاد داشتیم؛ همه را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که دی بهتر و
منصفانه تر است؛ اما این بیمه به مفاد مندرج در قرارداد خود عمل نمی‌کند. ما به این دلیل که بنیاد شهید نیز پشت این بیمه بود، به آنها اعتماد کردیم. طبق قراردادی که بین ما و بیمه دی منعقد شده است، این شرکت باید همه هزینه‌های درمان را به بیماران تحت پوشش خود بپردازد؛ اما این کار را انجام نمی‌دهد و مبلغی بسیار کمتر از هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند. یکی دیگر از موارد قرارداد که از سوی بیمه دی رعایت نمی‌شود این است که این بیمه طبق قرارداد موظف است که در تهران و تمام شهرستان‌های اقماری آن، نمایندگی داشته باشد؛ اما در عمل این اتفاق نیفتاد و مردم مجبورند از شهرستان‌های اطراف پایتخت به خیابان ایرانشهر بیایند. البته ای کاش با یک بار مراجعه مشکلشان حل می‌شد.

میزان سود بیمه دی از قراردادی که با شما داشته معلوم است؟
متأسفانه این شرکت مدعی است در قراردادی که با صندوق بازنشستگی داشته، دچار ضرر و زیان شده است؛اما به هیچ وجه این طور نیست.

راهکار شما برای پایان دادن به این بحران چیست؟
من از همه کسانی که با بیمه دی مشكل دارند، درخواست کردم که موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری کنند. من از بازنشستگان و کارگرانی که تحت پوشش این بیمه هستند و برای تأمین هزینه های درمانی خود با مشکل روبه رو شده‌اند، عذرخواهی می‌کنم. البته بیمه مرکزی نیز در بهمن ماه سال91 شماره تماس 5-22015001 را برای رسیدگی به تخلفات شرکت‌های بیمه اعلام کرده است که مردم می توانند با آن تماس بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha