سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۷
سلامت نیوز : مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان‌شرقی با اعلام این که این نهاد در سال 91 موفق به ارایه 3 مقاله علمی در مجله‌های بین‌المللی شده است خواستار حمایت نهادهای دولتی ، برای کسب جایگاه شایسته «ایران» در منطقه شد.

دکتر بهرام صمدی راد در گفت‌و‌گو با «حمایت» با بیان این که این مجموعه در دو بخش ارایه خدمات ‌روزآمد پزشکی و تولید مقاله‌های علمی فعال است، اظهار کرد: حصول نتایج مطلوب ، کسب افتخارهای بیشتر و همچنین رقابت با کشورهای همسایه همچون ترکیه در بخش نشر مقاله‌های علمی و تخصصی، مستلزم پشتیبانی ارگان‌هایی مانند وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه علوم پزشکی است.

افزایش2/4درصدی مراجعه به مراکز پزشکی قانونی
وی با اشاره به آمار سال 91 از 83 هزار و 881 مورد مراجعه و افزایش 2/4 درصدی مراجعه‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال 90 خبر داد و گفت: از این تعداد مراجعه 81 هزار و 802 مورد از آن مجموع معاینه‌های عمومی بوده است که در نمودارهای آماری به دست آمده رشد 3/5 درصدی را نشان می‌دهد. مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی، همچنین از افزایش 8/24 درصدی آمار در قسمت انجام سقط‌های درمانی طبق قانون در این استان خبر داد.

کاهش 6/9 درصدی کشته شدگان تصادفات درون شهری
صمدی‌راد با بیان این که در سال 91 تعداد مصدومان ناشی از سوانح رانندگی 3/4 درصد افزایش داشته است، افزود: با این حال خوشبختانه آمار نشان دهنده کاهش تلفات حوادث رانندگی در این استان است ،به طوری که این رقم درسال گذشته کاهش 6/9 درصدی را در مقایسه با سال 90 نشان می‌دهد. وی درخصوص دیگر اقدام‌های این نهاد در برابر حوادث مربوط با پزشکی قانونی هم اظهار کرد: خوشبختانه در بخش همسرآزاری و مرگ ناشی از حوادث کار هم به ترتیب با کاهش 71/5 و 26/26 درصدی رو‌به‌رو بودیم.
مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان‌ شرقی پرونده تشکیل شده به واسطه نزاع و درگیری در سطح این استان را در سال گذشته 34 هزار و 566 مورد بر شمرد و افزود: متاسفانه در این قسمت با افزایش 8/2 درصدی مواجه بوده‌ایم.

افزایش 2برابری کشته شدگان حوادث برون شهری
صمدی راد در خصوص آمارهای به دست آمده در مدت زمان استقرار نیروهای پزشکی قانونی این استان در تعطیلات نوروزی هم اظهارکرد: بر اساس آمارهای استخراج شده از واحد آمار این اداره‌كل در بازه زمانی 25 اسفند 91 تا 15 فروردین امسال، 56 نفر بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند. این آمار در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته كه 28 مورد بوده افزایش حدود 100 درصدی را نشان می‌دهد.

وی افزود: بیشترین کشته‌های ناشی از تصادف‌ امسال، به ترتیب در تصادف‌های برون‌شهری با 50 درصد، درون‌شهری با 25 درصد و در بخش راه‌های روستایی و خاكی با 25 درصد اتفاق افتاده است.

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان‌شرقی بیشترین آمار فوتی های ناشی از تصادفات رانندگی در یك روز در سطح این استان را با 7 نفر مربوط به اول فروردین اعلام کرد و گفت: 5 نفر از مصدومان حوادث رانندگی در این بازه زمانی و پس از تاریخ 15 فروردین ماه فوت کرده‌اند كه به آمار تلفات حوادث ترافیكی نوروزی امسال افزوده شده‌اند . وی تصریح کرد:با این افزایش، آمار كشته‌ها به مرز 61 نفر می‌رسد که به معنای افزایش 2 برابری نسبت به نوروز سال 91 است.

کاهش 8/48 درصدی مرگ‌ خاموش
صمدی‌راد با اشاره به فوت ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در سال 91، هم یادآور شد: براساس آمار 84 نفر در سال 90 به این علت فوت کرده‌اند که این تعداد در سال 91 به 43 نفر یعنی 8/48 درصد کاهش یافته است.

وی درخصوص دیگر آمارهای به ثبت رسیده در سال گذشته، به افزایش 6/10 درصدی در بخش سوختگی و کاهش 5/12 درصدی در قسمت فوت ناشی اعتیاد هم اشاره کرد.

ارایه خدمت با یک چهارم نیروی لازم
وی در بخش دیگری از سخنان خود ، عمده‌ترین مشکل فعلی پزشکی قانونی آذربایجان‌شرقی را کمبود نیروی انسانی و قدیمی‌بودن نمودار تشکیلاتی این نهاد دانست و بیان کرد: باتوجه به حجم مراجعان و پرونده‌های ورودی به این دستگاه اجرایی ،حدود 107 نفر با احتساب کارکنان بخش‌های ستادی، پشتیبانی و واسطه‌ای با این نهاد همکاری می کنند در حالی که با نگاهی اجمالی به آمار مراجعان روشن است که در بخش نیروی متخصص با مشکل رو‌به‌رو و درحال حاضر با یک چهارم نیروی موردنیاز به خدمت‌رسانی مشغول هستیم. صمدی راد تاکید کرد: با همه مشکلات موجود در این بخش، تمام تلاش این ارگان ارایه خدمت‌رسانی با بهترین کیفیت به مردم استان است.

ساخت فضای فیزیکی استاندارد
در اولویت
وی فضای فیزیکی با مشخصه‌های استاندارد و متناسب با فعالیت نیرو‌های پزشکی قانونی را یکی از مهم‌ترین نیازهای این دستگاه قضایی ذکر کرد و ادامه داد: برای مثال تالار تشریح باید دارای ویژگی‌های تخصصی برای ارایه خدمات مطلوب و با کیفیت باشد بنابراین رسیدگی و توجه مسئولان مربوط به این موضوع ضروری به نظر می‌رسد.
مدیرکل پزشکی قانونی استان آذربایجان‌شرقی روند فعالیت‌ این نهاد را در دهه اخیر روبه‌رشد ارزیابی کرد و گفت: سال گذشته 4 هزار مترمربع فضای تخصصی به شهر تبریز اختصاص یافت و سه مرکز تخصصی نیز به متراژ 400 مترمربع به ترتیب در شهرستان‌های آذرشهر، بناب و سراب ساخته شد.

صمدی راد نتیجه چنین اقدام‌هایی را افزایش رضایت‌مندی کارکنان پرتلاش پزشکی قانونی و در نتیجه بالارفتن کیفیت خدماتی که به مراجعان ارایه می شود، دانست. وی با اشاره به تجهیزات فعلی این مرکز، از روزآمد بودن لوازم اظهار رضایت کرد و گفت: خوشبختانه در بخش‌هایی همچون سم‌شناسی و DNA از دستگاه‌های خوب همگام با فن آوری روز دنیا
بهره‌مند هستیم. وی مشکل مهم این ارگان را در بخش تجهیزات سخت‌افزاری و تهیه لوازم تخصصی دستگاه‌هایی عنوان کرد که به راحتی در دسترس نیستند و برای فراهم کردن بعضی مواد تخصصی نیازمند بودجه بیشتری هستند.

کمبود در بخش ناوگان تخصصی
مدیرکل پزشکی قانونی استان آذربایجان‌شرقی همچنین یکی از تجهیزات اساسی و ضروری پزشکی قانونی را تعداد ناوگان جدید حمل‌و‌نقل مصدومان و فوت‌شدگان برشمرد.
وی گفت: در زلزله شهرستان ورزقان به طور کامل وجود کمبود در این بخش محسوس بود، زیرا باتوجه به مکان جغرافیایی بعضی مناطق در استان لازم است از خودروهای مخصوص استفاده شود.

صمدی‌راد با اشاره به این که اگر در چنین وضعیتی درصدد رسیدن خودرو می ماندیم به طور حتم اقدام‌های ضروری در چنین حوادثی با تعلل رو‌به‌رو می شد، تصریح کرد: با تمام مشکلات در بخش تعداد ناوگان پزشکی قانونی نیروهای متخصص این مجموعه را از طریق خودروهای شخصی در ساعات اولیه وقوع زلزله به محل اعزام کردیم.
وی با تاکید بر اهمیت وجود خودروهای ویژه حمل مصدوم و فوتی خواستار درنظر گرفتن اعتبار لازم برای تزریق به استان‌های کشور شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha