سلامت نیوز : داروخانه‌های تهران این روزها صحنه درگیری بیمارانی‌ هستند که نسخه به دست می‌آیند اما با دست‌های خالی می‌روند. بیماران خاص، بیماران سرطانی و خلاصه هرکسی که ناچار است به طور مستمر دارو مصرف کند، این روزها حال و روز خوبی ندارند. در عین حال که در ماه‌‎های اخیر بیماران دیابتی هم به فهرست بیماران سرگردان در بازار دارو اضافه شده‌اند، چراکه عرضه انسولین در داروخانه‌های کشور سهمیه‌بندی شده و هر یک از آن‌ها صرفا با تاییدیه بیمه‌ها به طور محدودی انسولین دریافت می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار؛ بیماران دیابتی چند‌ماه است برای دریافت داروهایشان با محدودیت مواجه‌اند این روزها اما خرید انسولین برای آن‌ها و فروشش برای داروخانه‌ها دردسرساز شده است. مسئولان داروخانه‌ها می‌گویند انسولین به تعداد محدود و تنها با تاییدیه بیمه‌ها فروخته می‌شود و بیماران هم می‌گویند برای هر‌بار خرید انسولین باید به بیمه‌ها مراجعه کنیم و نامه بگیریم. در چنین شرایطی بسیاری از آن‌ها راهی ناصر خسرو و بسیاری هم راهی بیمه‌ها برای گرفتن تاییدیه می‌شوند. محمد‌کاظم پور‌کاظمی، نایب‌رییس مجمع نمایندگان داروسازان ایران، در این‌باره به بهار گفت: بعضی از سازمان‌های بیمه عنوان کرده‌اند به دلیل کمبود بعضی از اقلام دارویی، انسولین توزیع آن نیازمند نظارت دقیق‌تر است تا بازار سیاه این دارو ایجاد نشود و به همین دلیل بیماران برای دریافت دارو، نیازمند تاییدیه هستند. به گفته او این تاییدیه‌گرفتن به دلیل کم و ‌گران‌شدن داروی انسولین در بازار ایران است.

او همچنین گفت: از نظر ما اگر بیماری برای دریافت نسخه‌ای به چند داروخانه مراجعه کند و نتواند نسخه‌اش را بگیرد، یعنی کشور از این نظر مشکل دارد الان بسیاری از داروهای اعصاب در بازار داروی کشور نایاب است از بیماران مبتلا به سرطان گرفته تا کسانی که دنبال مکمل‌های دارویی مانند قرص ویتامین‌ ای هستند نمی‌توانند از داروخانه‌ها دارو بگیرند. رهبر مژدهی‌آذر، رییس انجمن داروسازان ایران، اما نظر دیگری دارد: «با وجود مشکلات ارزی بحران دارو دور از ذهن نبود و نیست اما الان وضعیت کلی دارو در جامعه مناسب و تحت کنترل است و مسئولان وزارت بهداشت در حال تلاش هستند تا مشکلات کمتر شود و الان اگر بیماران دیابتی برای دریافت انسولین باید تاییدیه بگیرند الزاما به معنای محدودیت و مشکلاتی برای عرصه انسولین در کشور نیست و فقط برای عرضه داروهای بیماری‌های خاص که با ارز مبادله‌ای عرضه می‌شود مشکلاتی وجود دارد اما به بحران نرسیدیم.»

 او در پاسخ به این پرسش که «بازار دارو باید چه شرایطی داشته باشد تا بگوییم دچار بحران شده»، گفت: بحران یعنی این‌که اگر نسخه‌ای با چند قلم دارو به داروخانه‌ها ارائه شود اما دو یا سه قلم از داروها موجود نباشد آن زمان وارد بحران شده‌ایم.» مژدهی‌آذر همچنین تاکید کرد آنچه به‌عنوان شرایط بحرانی بازار دارو مطرح می‌شود ساخته رسانه‌هاست و اگر گزارشگران رسانه‌ها بگذارند و مردم هم صبوری پیشه کنند، مشکلات بازار دارو حل می‌شود. محمد‌رضا شانه‌ساز، معاون سازمان غذا و دارو، اما سهیمه‌بندی‌شدن انسولین در داروخانه‌ها را رویکردی هدفمند برای مدیریت بازار می‌داند. او پیش از این و زمانی که یک‌بار دیگر بیماران دیابتی برای دریافت انسولین با محدودیت مواجه شده بودند، گفته بود انسولین از ایران قاچاق می‌شد و به همین دلیل عرضه آن محدود شده است. سخنان مژدهی‌آذر در حالی است که بیمار مبتلا به دیابت به انسولین نیاز دارد و اگر انسولین در بازار نباشد یا دسترسی به آن ممکن نباشد، جان خود را از دست می‌دهد. پیگیری‌های بهار، از داروخانه‌های سطح شهر تهران اما نشان می‌دهد که هیچ‌یک از آن‌ها مجاز به فروش انسولین بدون تاییدیه نیستند.

یکی از پزشکان داروساز در داروخانه طلوع، در این‌باره گفت: براساس قانون جدید باید نسخه بیماران تایید شود. بیمه‌ها تعیین می‌کنند که چه تعداد انسولین به هر یک از بیماران بدهیم و بدون این تاییدیه بیماران دیابتی نمی‌توانند دارو بگیرند. یکی از کارمندان داروخانه پارسین هم پاسخ مشابهی داد و به بهار گفت: درباره این‌که انسولین کم شده یا سهمیه‌بندی شده اطلاعی نداریم اما به ما گفته شده بدون تاییدیه به کسی دارو ندهیم و اتفاقا این موضوع موجب می‌شود بیماران به اندازه نیازشان دارو بخرند. به گفته او در ماه‌های گذشته بسیاری از بیماران دیابتی یا سرطانی از ترس نایاب‌شدن با مراجعه به داروخانه‌ها درخواست تعداد بسیاری دارو می‌کردند که این روند نه‌تنها نظام توزیع دارو را آن هم با مشکلاتی که اکنون با آن دست به گریبان است با کمبود دارو مواجه کرده بلکه در بسیاری از موارد داروها بدون استفاده فاسد می‌شوند. در چنین شرایطی است که جنیدی جعفری، عضو هیات‌مدیره انجمن داروسازان، معتقد است که خرید‌و‌فروش بعضی داروها از آن جمله انسولین به این دلیل مشروط به دریافت تاییدیه شده که به نوعی روند عرضه و تقاضا در بازار کنترل شود.

با همه این‌ها در شرایطی که مشکلات در بازار دارو پس از گذشت بیش از 9‌ماه همچنان ادامه دارد، در داروخانه‌های کشور بعضی معتقدند تنها گرانی ارز و مشکل تحریم‌ها موجب این بحران در بازار دارو در ایران نشده بلکه به گفته بعضی داروخانه‌داران، شرکت‌های توزیع دارو هم تحت‌تاثیر شرایط بی‌ثبات بازار، تعدادی از اقلام دارویی را توزیع نکرده‌اند. گروهی از داروسازان با بدبینی می‌گویند: آن‌ها داروها را توزیع نمی‌کنند تا گران‌تر بفروشند اما جنیدی جعفری، عضو هیات‌مدیره انجمن داروسازان، معتقد است بحث ارز و تغییرات منابع مالی تغییر قیمت دارو موجب نگرانی مصرف‌کننده، تولید‌کننده و شبکه توزیع‌کننده دارو هم شده و همین نگرانی و افزایش قیمت‌ها ناخودآگاه عرضه را کاهش داده است و تعدادی از اقلام دارویی به طور محدود عرضه می‌شوند. در ارتباط با قیمت داروها هم شورای قیمت‌گذاری تعیین می‌کند که با تغییر قیمت ارز چه مقدار قیمت داروها بالا می‌رود. در حال حاضر ۵/۵‌میلیون نفر در کشور دیابت دارند در حالی که در حدود نیمی از آن‌ها از ابتلا به این بیماری بی‌خبر هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha