سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۱
سلامت نیوز : شاید کودک شما در برابر شنیدن واژه «نه» واکنش بدی نشان دهد. یا شاید خودتان هم دوست داشته باشید با انضباط مثبت تری او را تربیت کنید. خوشبختانه باید بدانید جایگزین های بیشماری برای واژه های منفی وجود دارند. به مرور زمان متوجه می شوید هر چه بیشتر «نه» به کودک بگویید او بیشتر سرپیچی می کند و شاید پس از شنیدن 10 بار نه فقط یکبار در برابر آن واکنش دلخواه شما را از خود نشان دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ در طول تربیت کودک یا دور نگه داشتن او از مشکلات و ناراحتی ها می توانید از روش های موثرتر از واژه های منفی استفاده کنید.

چاره کار چیست؟

•    به طرز دیگری بیان کردن

سعی کنید تا حد امکان در خواسته های خود از واژه های مثبت استفاده کنید. کودک به این واژه ها بهتر واکنش نشان می دهند. به جای گفتن نه، به طور واضح به او بگویید چه کاری را می تواند در عوض آن انجام دهد. به طور مثال، به جای گفتن: «نه! در اتاق توپ بازی نکن» بگویید: «برو بیرون توپ بازی کن». یا مثلا اگر در حال درست کردن کاردستی است و امکان ریختن چسب روی فرش وجود دارد، با کمک خود او زیرپایش روزنامه پهن کنید و اجازه دهید کاردستی خود را درست کند. این کارها باعث می شود تا فعالیت خود را به نحوی دیگر انجام دهد و لازم نیست آنها را متوقف کند. اگر می خواهید فورا او را از خطرهای احتمالی دور کنید به جای هشدارهای جدی همچون «صبر کن!»، «خطرناکه!» یا «داغه!» از کلمات دیگری استفاده کنید.

•    حق انتخاب دادن

کودکان زیر هفت سال دوست دارند احساس استقلال داشته باشند. به جای رد کردن کامل خواسته او هنگامی که پیش از غذا یک تکه شکلات درخواست می کند، به او یک تکه سیب یا انگور پیشنهاد کنید.یا اجازه دهید شکلات موردنظر خود را انتخاب کند اما بعد از ناهار بخورد. اگر کودک اصرار دارد لباس نامناسب فصل بپوشد، به او حق انتخاب بین دو نوع لباس مناسب را بدهید. البته مسلما این حق انتخاب ها باعث خوشحالی فرزند شما نمی شود اما یاد می گیرد باید بین آنها یکی را انتخاب کند.

•    حواس او را پرت کنید

حواس کودک پیش دبستانی را می توان به راحتی پرت کرد. وقتی یک اسباب بازی در قفسه فروشگاه نظر او را جلب می کند بلافاصله حواس او را به این مساله پرت کنید که مثلا نور چه بازتاب جالبی در آینه دارد. یا سوالی از او بپرسید مثلا: برای ناهار چی بخوریم؟ سعی کنید تا حد امکان از مسایلی که او را وسوسه و تحریک می کنند دور شوید. خرید رفتن با کودکان پیش دبستانی بسیار راحت تر از کودکان کوچک تر است.

•    اجتناب از مشکل

تا حد امکان کودک خود را از شرایطی که مجبور به «نه» گفتن هستید دور نگهدارید و ترجیحا به مکان های امنی بروید که حس ماجراجویی و کنجکاوی او را بر می انگیزد. حتما در این سن دکوراسیون خانه خود را به گونه ای تغییر داده ید که برای کودک و وسایل گرانبهای شما مشکلی پیش نیاید. به احتمال زیاد مکانی برای بازی او در خانه مهیا کرده اید. مسلما نمی توانید کودک را از همه شرایطی که مجبور به نه گفتن هستید دور و جدا کنید اما تا حد امکان این کار را انجام دهید تا زندگی برای هر دوی شما آسان تر شود.

به این نکته توجه داشته باشید که کودکان از خرید کردن لذت می برند اما به شرطی که همه شرایط مهیا باشد: کودک کاملا استراحت کرده باشد، شکمش سیر و مثانه اش خالی باشد. در ضمن، دو ساعت زمان صرف کردن در یک فروشگاه واقعا کسل کننده و حوصله سر بر است.

•    نادیده گرفتن تخلفات کوچک

در زندگی موقعیت و شرایط بیشماری برای آموزش به کودکان پیش می آید. لازم نیست به دنبال موقعیت های بیشتر باشید. به طور مثال، اگر هنگام بازگشت به خانه کودک دوست دارد پایش را در چاله آب بزند و آب بپاشد، چرا این اجازه را به او نمی دهید؟ یا چرا اجازه نمی دهید لباس مورد علاقه خود را بپوشد و بخوابد؟ سعی کنید به احساسات ماجراجویانه و شاد کودک خود احترام بگذارید. اگر کودک در موقعیت امنی قرار دارد و شما مجبور به نه گفتن نیستید، اجازه دهید خودش باشد و بچگی کند.

•    به کار بردن نه به طور باورپذیر

وقتی رفتار کودک غیرقابل تحمل شد و هیچ کدام از جایگزین ها پاسخگو نبودند، می توانید از نه استفاده کنید. اما محکم و باورپذیر آن را بیان کنید – «نه! دم گربه را نباید بکشی.» نه اینکه بگویید: «نه، نه عزیزم این کار را نکن». استفاده نادرست از نه، کودک را به ترک یا توقف رفتار نادرست خود مجاب نمی کند. هنگامی که کودک به حرف شما گوش کرد او را در آغوش بگیرید، ببوسید و بگویید: «آفرین! چه کودک حرف گوش کنی».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha