آلودگی صوتی با آثار روانی و جدی که بر سلامت افراد بر جا می‌گذارد یکی از مسائل مهم محیط زیست محسوب می‌شود.

توقف ۸ ساله ارتقای استاندارد خودروها/ افزایش ۷۲ درصدی آلودگی صوتی در تهران

سلامت نیوز : معصومه ابتکار، عضو شورای شهر تهران گفت: آلودگی صوتی با آثار روانی و جدی که بر سلامت افراد بر جا می‌گذارد یکی از مسائل مهم محیط زیست محسوب می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ عضو شورای شهر تهران در حاشیه مراسم افتتاح دوازدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران در جمع خبرنگاران گفت: شورای شهر تهران و کمیته محیط زیست شهرداری به بحث آلودگی به عنوان یکی از معضلات شهر تهران پرداخته است که متأسفانه تحقیقات نشان می‌دهد طی ده سال گذشته، ما شاهد افزایش آلودگی صدا در تهران به میزان 8.2 دسی‌بل بوده‌ایم یعنی حدود 72 درصد فشار آلودگی صوتی افزایش یافته که این بسیار نگران‌کننده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس افزود: آثار و عوارض آلودگی صوتی بر روح و روان افراد کاملاً شناخته شده است از این جهت ما در کمیته محیط زیست شورای شهر تهران مصوبات متعددی را دنبال کردیم تا بتوانیم استانداردها را ارتقاء دهیم.

ابتکار ادامه داد: ارتقاء استانداردها وظیفه شورای شهر نیست بلکه وظیفه دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی است که متأسفانه سالهاست این تکلیف انجام نشده است و ما شاهد تأخیر جدی و رکود 8 ساله در کارآمد شدن و ارتقاء استانداردها به ویژه در خودروهای سواری، خودروهای سنگین و موتورها بوده‌ایم و متأسفانه آلودگی صوتی ناشی از موتورسیکلت ها کاملاً آزاردهنده است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: ما انتظار داریم دولت تکلیف و وظایف خود را در ارتقاء استانداردهای محیط زیست جدی بگیرد و برای رفع آلودگی صوتی محیط زیست استانداردهای جدید را رعایت کند.

ابتکار به تلاش‌های خوب شهرداری تهران به منظور سنجش آلودگی صوتی و تهیه نقشه صوتی آلودگی شهر تهران اشاره کرد و گفت: ما انتقاداتی نیز به شهرداری تهران داریم چرا که بزرگراه‌ها از وسط مناطق مسکونی عبور می‌کنند و می‌توانند آلودگی صوتی را برای جوامع مسکونی اطراف به وجود بیاورند ؛ البته شهرداری تدابیری را در نظر گرفته مثل دیوارهای صوتی اما این تدابیر کافی نبوده است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در مرداد سال 90 ما برنامه کاهش جامع آلودگی صوتی را از طرف شهرداری تهران به دولت ارائه دادیم که  امیدواریم این برنامه با پیگیری دولت بتواند برای ارتقاء استاندارد صوتی مؤثر باشد و آرامش شهروندان تهرانی را هم در روز و هم در شب به دنبال داشته باشد.

ابتکار در پاسخ به پرسش خبرنگاران بهترین دیوار صوتی را دیوار طبیعی دانست و گفت: ما باید فضای سبز را گسترش دهیم و سعی کنیم فاصله منطقی بین فضاها ایجاد کنیم.

وی از طرفی به استاندارد آسفالت و خودروها اشاره داشت و تصریح کرد: هم اکنون در تهران مسئله ساخت و سازها را داریم که می‌بایست کسانی که مسئولیت ساخت و سازها را دارند در قبال سر و صداهای ایجادی پاسخگو باشند چرا که متأسفانه سر و صداهای شبانه آسایش شهروندان تهران را مختل کرده است.

ابتکار به 1700 مرکز بهداشتی، بیمارستان و مرکز درمانی که از جهت آلودگی صوتی در نقاط نامطلوب و غیرقابل استاندارد وجود دارند اشاره داشت و گفت: می‌بایست در این زمینه فکری جدی کرد البته یک راه آن استفاده از شیشه‌های دو جداره و تدابیری است که خود بیمارستان در نظر می‌گیرد اما راه مهم آن فاصله دادن مراکز درمانی از مسیر عبور و مرور خودروها است.

عضو شورای شهر تهران به همکاری بخش‌های مختلف برای کاهش آلودگی در تهران اشاره داشت و افزود: می‌بایست همه نهادها همراه و همگام شوند چرا که تلاش شهرداری به تنهایی کافی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha