سلامت نیوز : بیماریهای غیر واگیر مانند بیماری‌های قلبی، عروق، سرطان و سوانح علل اصلی مرگ و ناتوانی در جهان هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ رییس مرکز بهداشت استان هرمزگان ضمن بیان این مطلب گفت: بیماریهای غیر واگیر مستقیماً به سه عامل خطر اصلی قابل پیشگیری شامل مصرف سیگار و دخانیات، تغذیه نامناسب و بی‌تحرکی وابسته هستند.

محمود حسین‌پور یاد آور شد: تغییر شیوه زندگی باعث شده است که برخی از عوامل خطر ساز مهم از جمله مصرف دخانیات، نداشتن فعالیت بدنی مناسب، مصرف ناکافی میوه و سبزیجات و شیر و لبنیات، سوانح و حوادث، رفتارهای جنسی غیرایمن و تعداد مبتلایان به فشار خون بالا و چربی در جامعه افزایش یابد.

این مقام مسئول مصرف سیگار، کاهش مصرف میوه و فعالیت جسمانی کم و فشار خون بالا را از مهم‌ترین عوامل خطرآفرین بیماریهای غیر واگیر در استان هرمزگان دانست و گفت: در استان هرمزگان مصرف سیگار ۳/۷ درصد است که در کشور ۱۱ درصد است ولی سن شروع مصرف در استان ۴ سال کمتراز کشوراست که از سن ۱۶ سالگی مصرف سیگار در هرمزگان شروع می‌شود که در کشور از ۲۰ سالگی است.

وی خاطر نشان کرد: ۵۰ درصد در استان هرمزگان فعالیت جسمانی کم دارند در صورتی که در کشور ۴۴ درصد است و فعالیت جسمانی در هرمزگان ۵ و نیم دقیقه است در صورتی که در کشور ۱۰دقیقه است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان با اشاره به درصد افزایش فشارخون در این استان بیان کرد: ۷/۲۴درصد افراد بالای۳۰سال در هرمزگان فشارخون بالا دارند در حالی که در کشور متوسط ۲/۱۸ است.

حسین‌پور خواستار آموزش همگانی عوامل خطر آفرین در بروز بیماریهای غیرواگیر شد و افزود: سنجش فشارخون افراد بالای ۳۰ سال نیز در هرمزگان انجام خواهد شد و در زمان مقرر مردم می‌توانند به مراکز بهداشتی درمانی و پایگاههای مشخص شده مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha